Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Här är sidan, du kan kolla själv:https://newmotion.com/sv-se/landing/...charge-card-se

Ser det... Sanslöst! 🙀

Har inget emot appar/program (som är vettiga), men att behöva ladda ner och installera en app för att kunna skicka in en ansökan är ju bara så dumt och knasigt att jag vägrar. Blir bojkott av sådana dumheter för min del!

Uppmuntra inte sådana idiotier och tilltag genom att gå med på det!

Konsumentmakt; rösta med fötterna/plånboken.
Citera
2021-04-18, 16:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Aha sorry!
Jag lyckades med bedriften att citera dig istället för BAB7.
Tror det är Polen/Tyskland han brukar rulla mest med sin Zoe.
Har Lidl fortfarande kvar sin gratisladdning för sina kunder?
Kanske blir det som BAB7 får köra på köpa en fralla och ladda samtidigt i två timmar.

Jag ska till Polen, ska köra bara köra 25 mil genom tyskland också.

Lidl har fortfarande gratis laddning, likaså Kaufland och Aldi, men Lidl och Kaufland har nu börjat med att kräva att man laddar ner deras app för att kunna starta laddningen.. den är gratis och laddningen ska fortsatt också vara gratis men det blir tyvärr inte så enkelt som innan då man bara kunde stoppa i kabeln och ladda.

Lidl i Polen har fortsatt gratis laddning utan app.
Citera
2021-04-18, 16:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ser det... Sanslöst! 🙀

Har inget emot appar/program (som är vettiga), men att behöva ladda ner och installera en app för att kunna skicka in en ansökan är ju bara så dumt och knasigt att jag vägrar. Blir bojkott av sådana dumheter för min del!

Uppmuntra inte sådana idiotier och tilltag genom att gå med på det!

Konsumentmakt; rösta med fötterna/plånboken.

Jo, jag avskyr ju också sånt här.. men jag måste ha detta kortet, det skulle vara en enorm förbättring för min del jämfört med innan, dels slipper jag räckviddsångesten, och det blir heller ingen katastrof om jag ankommer till en defekt station, det finns alltid en som accepterar shell recharge i närheten, de ligger till och med så tätt att det räcker att jag laddar till 80% istället för som innan, till 99% och det innebär en rejäl tidsbesparing eftersom det går långsammare att ladda efter 80%.

Vad jag har förstått så finns det idag 250.000 offentliga laddpunkter i EU, och på 200.000 av dessa kan man ladda med Shell Recharge laddkortet, det måste ju vara den marknadsledande aktören?
Citera
2021-04-18, 16:59
Moderator
Citat:
Jag ska till Polen, ska köra bara köra 25 mil genom tyskland också.

Lidl har fortfarande gratis laddning, likaså Kaufland och Aldi, men Lidl och Kaufland har nu börjat med att kräva att man laddar ner deras app för att kunna starta laddningen.. den är gratis och laddningen ska fortsatt också vara gratis men det blir tyvärr inte så enkelt som innan då man bara kunde stoppa i kabeln och ladda.

Lidl i Polen har fortsatt gratis laddning utan app.
Det står ju att man kan skapa ett konto på webben, på my.newmotion.com, men när jag ser priserna så vill jag inte skaffa Shells laddkort.
Laddstationer där jag idag, med Eon:s lösning (app och kort), betalar 2:- eller 2.50:-/kWh kostar 6.25:-/kWh med Shell.
Citera
2021-04-18, 17:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det står ju att man kan skapa ett konto på webben, på my.newmotion.com, men när jag ser priserna så vill jag inte skaffa Shells laddkort.
Laddstationer där jag idag, med Eon:s lösning (app och kort), betalar 2:- eller 2.50:-/kWh kostar 6.25:-/kWh med Shell.

Ja, priset per kWh varierar, och kan i vissa fall vara 6-7 kr per kWh, men oftast 3-4 kr per kWh har jag läst.
Man kan ju också kolla vad det kostar innan man börjar ladda.
Anledningen till det högre priset är väl helt enkelt att man får betala för bekvämligheten att kunna ladda nästan överallt..

Ingen annan aktör kan ju erbjuda laddning på 200.000 laddpunkter!
Med Shell Recharge kan du ladda på 80% av alla laddstationer i EU, det är unikt.
Citera
2021-04-18, 17:27
Medlem
Citat:

Låter som samma scam och löjligt höga pålägg på priserna som Plugsurfing kör med (https://www.plugsurfing.com).

För Bab7: kan ju vara värt att kolla in ovan (som nog inte är större scam än Shell), och tror inte de kräver app för att bli medlem (även det säkert går att gå den vägen också).

De hävdar fö. att de är har flest laddare i Europa (om det stämmer har jag dock ingen aning om).
Citera
2021-04-18, 18:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Låter som samma scam och löjligt höga pålägg på priserna som Plugsurfing kör med (https://www.plugsurfing.com).

För Bab7: kan ju vara värt att kolla in ovan (som nog inte är större scam än Shell), och tror inte de kräver app för att bli medlem (även det säkert går att gå den vägen också).

De hävdar fö. att de är har flest laddare i Europa (om det stämmer har jag dock ingen aning om).

Jag har nu suttit och kollat priserna på de laddare jag tänkt använda på min rutt genom tyskland och Polen.
Priserna per kWh sträcker sig mellan 0 kr (gratis) till 6 kr per kWh som dyrast. De flesta, åtminstone på den ruttten jag kollade, verkar ligga på 4 kr per kWh.

Eftersom jag även laddar på andra gratisställen som lidl etc, så blir kostnaden inte så farlig, för hela resan ca 500 kr.

Däremot kommer det bli en enorm skillnad för mig, inte bara tidsmässigt utan också betydligt mer stressfritt.
Hittills har jag endast fått förlita mig på kostnadsfria och barriärfria stationer, de står inte så tätt och ibland kan det vara 20 mil mellan stationerna, och det är precis att jag kommer fram.. skulle då den stationen vara defekt eller upptagen så är jag strandsatt..

Med ett Shell Recharge kort skulle sådana scenario vara historia, ser man på kartan över stationer i europa där shells kort är listade så ser man snabbt att de står väldigt tätt och man har alltid en reservstation i närheten som extra säkerhet.
Dessutom slipper man vika av från rutten som man varit tvungen till innan, jag har ju ofta fått lämna tex motorvägen och köra ett par mil landsväg till någon jävla by för att ladda och sen tillbaks till motorvägen igen efter att ha laddat två timmar...

Och som sagt, att jag med shells kort kan ladda på så många stationer, betyder att jag inte behöver ta så långa laddpauser längre, med shellkortet räcker det att jag laddar till 80%, istället för 99%, vilket innebär att jag laddar och kör mer effektivt.
Upp till 80% laddar min ZOE CA 1% per minut, men från 80% tar det över 2 min för att ladda 1%, och från 95-99% ännu längre.
Jag kan alltså även förkorta mina resor med mer än en timme per dag, när jag avverkar många mil, om jag fixar det här kortet.

Plugsurfing är dyrare, det har jag kollat.
Citera
2021-04-19, 00:46
Medlem
Citat:
Jag har nu suttit och kollat priserna på de laddare jag tänkt använda på min rutt genom tyskland och Polen.
Priserna per kWh sträcker sig mellan 0 kr (gratis) till 6 kr per kWh som dyrast. De flesta, åtminstone på den ruttten jag kollade, verkar ligga på 4 kr per kWh.

Eftersom jag även laddar på andra gratisställen som lidl etc, så blir kostnaden inte så farlig, för hela resan ca 500 kr.

Däremot kommer det bli en enorm skillnad för mig, inte bara tidsmässigt utan också betydligt mer stressfritt.
Hittills har jag endast fått förlita mig på kostnadsfria och barriärfria stationer, de står inte så tätt och ibland kan det vara 20 mil mellan stationerna, och det är precis att jag kommer fram.. skulle då den stationen vara defekt eller upptagen så är jag strandsatt..

Med ett Shell Recharge kort skulle sådana scenario vara historia, ser man på kartan över stationer i europa där shells kort är listade så ser man snabbt att de står väldigt tätt och man har alltid en reservstation i närheten som extra säkerhet.
Dessutom slipper man vika av från rutten som man varit tvungen till innan, jag har ju ofta fått lämna tex motorvägen och köra ett par mil landsväg till någon jävla by för att ladda och sen tillbaks till motorvägen igen efter att ha laddat två timmar...

Och som sagt, att jag med shells kort kan ladda på så många stationer, betyder att jag inte behöver ta så långa laddpauser längre, med shellkortet räcker det att jag laddar till 80%, istället för 99%, vilket innebär att jag laddar och kör mer effektivt.
Upp till 80% laddar min ZOE CA 1% per minut, men från 80% tar det över 2 min för att ladda 1%, och från 95-99% ännu längre.
Jag kan alltså även förkorta mina resor med mer än en timme per dag, när jag avverkar många mil, om jag fixar det här kortet.

Plugsurfing är dyrare, det har jag kollat.

Så glad att jag inte tvångskör elbil så som du gör för att spara några kronor. Min tid och semester är mer värd än så.

Gratisladdning på långsam AC är ju endast värt något om din egna tid inte är av något värde.
Citera
2021-04-19, 16:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Aha, men länken på deras hemsida fungerar dock inte (för mig). Däremot kunde man googla och hamnar här:
https://my.newmotion.com/

Där kan man ju registrera sig och öppna konto. Men man måste väl ha någon form av dator/mobil för att se kartan i bilen.

Imponerande täckning. Kollade lite priser och det skiljer rätt mycket. Många har en startavgift + avgift per kWh + per minut. Någon hade en startavgift på € 2.

Pricing details:
Start (once) € 0.36
Volume (/kWh) € 0.42
Time (/minute) € 0.03
Citera
2021-04-19, 17:34
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Så glad att jag inte tvångskör elbil så som du gör för att spara några kronor. Min tid och semester är mer värd än så.

Gratisladdning på långsam AC är ju endast värt något om din egna tid inte är av något värde.

Renault har dock inte långsam AC-laddning, ZOE laddar AC dubbelt så snabbt som Tesla!
Citera
2021-04-19, 17:55
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Aha, men länken på deras hemsida fungerar dock inte (för mig). Däremot kunde man googla och hamnar här:
https://my.newmotion.com/

Där kan man ju registrera sig och öppna konto. Men man måste väl ha någon form av dator/mobil för att se kartan i bilen.

Imponerande täckning. Kollade lite priser och det skiljer rätt mycket. Många har en startavgift + avgift per kWh + per minut. Någon hade en startavgift på € 2.

Pricing details:
Start (once) € 0.36
Volume (/kWh) € 0.42
Time (/minute) € 0.03
Länken i texten är konstig, men den längst upp till höger på sidan fungerar.
Jo, vill man ha ett kort som täcker mycket verkar det ju bra, fungerar ju på bl.a. Eon:s och Liikennevirta:s laddstationer men inte InCharge-anslutna som jag kan se ivf.
Och som sagt, mer än dubbla priset mot vad Eon tar för laddning på deras och Liikennevirtastationer. Då kan jag lika gärna ha ett par olika appar istället, de kostar ju inget utöver själva kWh-kostnaden. Man måste sätta in lite pengar på Eon-kontot så att man har dem där, går tyvärr inte att betala på faktura, kanske är därför Shell tar ordentligt betalt för dem.
Citera
2021-04-19, 18:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Länken i texten är konstig, men den längst upp till höger på sidan fungerar.
Jo, vill man ha ett kort som täcker mycket verkar det ju bra, fungerar ju på bl.a. Eon:s och Liikennevirta:s laddstationer men inte InCharge-anslutna som jag kan se ivf.
Och som sagt, mer än dubbla priset mot vad Eon tar för laddning på deras och Liikennevirtastationer. Då kan jag lika gärna ha ett par olika appar istället, de kostar ju inget utöver själva kWh-kostnaden. Man måste sätta in lite pengar på Eon-kontot så att man har dem där, går tyvärr inte att betala på faktura, kanske är därför Shell tar ordentligt betalt för dem.

Hoppsan, den såg jag inte. Att inte den i texten funkar tyder dock på dålig stil.

Ett norskt företag Grönn Kontakt har bytt namn till Mer:
https://no.mer.eco/

De finns ju dock bara i Norge och lite i Sverige där norrmän finns, Uddevalla och Narvavägen, Stockholm..
Hos dem får man mängdrabatt i olika steg:

Volumrabatt hos Mer
Jo mer du lader, jo mer rabatt får du.
Oppnå 10% rabatt ved 250kr lading, gå fra 10% til 20% ved 500kr lading.

Citat:
Slik fungerer det:
Lader du for mer enn 250kr i måneden, får du 10% rabatt på de neste ladinger.
Lader du for mer enn 500kr i måneden, får du 20% rabatt på de neste ladinger.

Citat:
Hurtiglading:
Registrert kunde: NOK 1,25 per minutt + NOK 3,20 per kWh
Drop inn kunde: NOK 2,50 per minutt + NOK 3,50 per kWh

Citat:
Offentlig tilgjengelige Normalladere:
Registrert kunde: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop inn kunde: NOK 0,30 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Inget för BAB7 dock men exempel på priser i elbilslandet Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in