Citat:
Ursprungligen postat av
Regnpojken
Hög intensiv konditionsträning under relativt kort tidsperiod är väl det som fungerar bäst mig veterligen.
Samt att man bör separera konditionsträning och styrketräning på olika dagar eller helt olika tider om det är samma dag.
Däremot vardagsmotion som snabba långa promenader har nog knappast någon negativ effekt på styrketräningen såvida inte snackar riktigt långa promenader
Om vi håller oss enbart till styrketräning, så pekar mycket på, och även avsnittet i Tyngre, att variation med t.ex. kortare setvila, ökad totalvolym och en träning som mer liknar crossfit kan vara bra för musketillväxt på sikt.
Jag har själv kört en sådan träning nu under sommaren, med 30-45 sek setvila, inte jagat 1RM och mer haft ökad totalvolym som mål. Det som verkar ha hänt är att hypertrofin rullar på som vanligt, men att jag fått bättre flås, kondition och orkar längre pass. Igår körde jag 85 minuter, vilket är PB när det kommer till duration. Brukade alltid ligga på 50-65 tidigare.
Kommer dock inte köra så varje pass, men kanske vartannat. Om en månad så återgår jag till den vanliga 5x5 träningen tänkte jag.