Studien är utförd av Brad Schoenfeld (mycket uppskattad forskare) och jämförde 1 min vila (SHORT) och 3 min vila (LONG). Varje set som utfördes var till fail, och alla utförde 8-12 reps, och antal sets var samma mellan grupperna. Respektive grupp sänkte vikten de lyfte om de hamnade under 8 reps, och båda körde basövningar from tränade hela kroppen 3 gånger i veckan.
SHORT-gruppen var oftare tvungna att sänka vikterna de lyfte för att de vilade endast 1 min. LONG-gruppen kunde köra på med tyngre vikter för att de vilade längre. Den totala volymen (sets x reps x vikt) för LONG var således högre, vilket resulterade i mer muskeltillväxt.
Schoenfeld hänvisar till andra, liknande studier. I dessa jämförde man 2 min vila med 5 min vila, förutom att man också matchade den totala volymen, dvs gruppen med 2 min vila utförde fler sets för att kompensera för de lägre vikterna. Då blev muskeltillväxten densamma.
Kontentan är att volym driver hypertrofi (vilket vi redan vet) givet att träningen tas till momentär muskelfail (dvs dropsets, kvartsreps, hjälpreps mm har inte utvärderats i samma utsträckning). Detta har vi vetat länge. 1 min vila kan sannolikt leda till jämförbar muskeltillväxt som 5 min vila om fler sets utförs för att matcha den totala volymen.
En sak att komma ihåg, vilket Brad också poängterar, är att LONG spenderade dubbelt så lång tid i gymmet som SHORT.
Vad gäller praktiskt utförande är det inte så smart att köra knäböj med bara 1 min vila. Då blir det mer av en cardioövning och man kommer inte orka i närheten av lika mycket som vid längre vila. Vila så länge du behöver så att du kan fokusera på att träna muskeln till fail, utan att andra faktorer kommer i vägen, som till exempel andfåddhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krappfiskarn
Lyftarkondis är underskattat. En av få saker jag håller med
Louie Simmons är att folk vilar alldeles för länge. Längre vila är mer acceptabelt på riktigt tunga
absoluta vikter, dvs vikter som är påfrestande för den mänskliga kroppen. 5x5 på 120 ska inte ta en halvtimme för 80 kg TYNGRE-tisch-grabbarna.
Louie Simmons jämför av någon anledning att testosteronnivåer sjunker efter 45 minuter med 5 minuters vila mellan sets. Som jag förklarat ovan verkar inte detta ha någon inverkan på muskeltillväxt, totalvolym är den drivande hypertrofiska faktorn.