2021-08-26, 22:24
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nu klyver du hårstrån! Det väsentliga är väl ändå ljudet från en bildörr? Själva ljudbeskrivningen är av underordnad betydelse. Poängen, alltså: Det fanns en bil där, och ljudet av en bildörr fanns där.

Nej, det är en väldig skillnad på en bildörr som knäpps igen och en bildörr som stängs med en kraftig smäll. Även polisen har ju markerat detta i förhörsprotokollet.
Citera
2021-08-26, 22:24
Medlem
Om det rör sig om100 meter är det osannolikt att hundvitt net skulle hört en bildörr slå igen alls. Skrik och gråt ja.
Läste att det pågick i fem minuter. Låter också osannolikt. Fem minuter är väldigt lång tid. Sätt en timer och kolla! Om det pågick så länge kan man ju undra varför hon inte gick närmare eller kallade på hjälp när hon lyssnade på detta. Jag har exakt 100 meter ner till en badplats. Hör ungar skrika och hojta men har aldrig hört några bildörrar.
Citera
2021-08-26, 22:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, det är en väldig skillnad på en bildörr som knäpps igen och en bildörr som stängs med en kraftig smäll. Även polisen har ju markerat detta i förhörsprotokollet.

Absolut, men vi kan vara överens om att det fanns en bil där och att det fanns ljud från en bildörr?!
Citera
2021-08-26, 22:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det låter helt sannolikt, ja! Och du, då? Du vill ju få det till att random Claes Levin kommer åkande och får syn på Helena. Kan du möjligen förklara skillnaden för mig varför det skulle vara osannolikt att KM går med Helena mot hennes hem (se nedan) när en bil dyker upp, men att det skulle vara helt sannolikt att random CL kommer åkande och i ensamt majestät tar livet av Helena?

Om KM nu var så tänd på HA att han var tvungen att följa efter henne bör han även vara hennes baneman. På en så pass kort sträcka hinner man knappast klämma in något ytterligare i scenariot. Men KM (mannen med pilotglasögon) är uppenbarligen inte gärningsmannen eftersom hans DNA inte matchade något av spåren på HA 's sko!

Att du sen även vill ha in PU i ekvationen som gärningsman tillsammans med KM som något slags "ögonvittne" köper jag helt enkelt inte. Du får tro vad du vill så tror jag vad jag vill.

Att Helena går ensam och CL som är på jakt efter ett offer får syn på henne i närheten av kohagen och stigen är mer sannolikt enligt mig. Samma sak med efterspelet, allt blir enklare med en gärningsman.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-26 kl. 22:47.
Citera
2021-08-26, 22:30
Medlem
Citat:

En fundering... Hade hon hört skillnad på en bildörr och en baklucka? På min bil skulle jag höra skillnad, men kanske inte på andras. Och hur lätt man än försöker stänga en baklucka så blir det alltid med en för hög smäll.
Citera
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Absolut, men vi kan vara överens om att det fanns en bil där och att det fanns ljud från en bildörr?!

Absolut, men frågan är hur mycket av bildörrar, skrik och röster som stämmer med verkligheten?
Citera
Medlem
Citat:
Vi har en mycket samlad bild från vittnesmål inifrån Stadt som pekade ut "mannen med pilotglasögon" som den som hängde efter Helena, som hjälpte henne ringa, som fanns i hennes omedelbara närhet vid stängning kombinerat med vittnesmålet från brovittnet och hur mannen slingrade sig och ändrade sig i polisförhören samt påpassligt nog högg till med en minneslucka från just 02:00 (!).
Det är ju självklart att "mannen med pilotglasögon" ville hänga på Helena så länge som möjligt, givet ända fram till dörren - och helst in i hemmet för att få vara ännu en stund med henne. Visst kan han ha angett sin syster som svepskäl, men den egentliga orsaken till att promenera med Helena "i fel riktning" var just Helena!

Kan du länka till eller redogöra/lägga ut de vittnesmålen inifrån stadt? För jag har aldrig vare sig läst eller hört ett endaste av de vittnesmålen. Mer än från radiodokumentären, att en man med pilotglasögon ska ha visat intresse för Helena inne på stadt.

Jag har länge funderat på vem som hjälpte henne ringa det andra samtalet? För hon ringde ju två samtal från stadt. Kan det vara så att "Pilotmannen" hjälpte till när hon ringde Wade*bäck och frågade om hon glömt sin plånbok i Töreboda och någon annan hjälpte henne när hon ringde hem till systern?
Citera
2021-08-26, 22:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det låter helt sannolikt, ja! Och du, då? Du vill ju få det till att random Claes Levin kommer åkande och får syn på Helena. Kan du möjligen förklara skillnaden för mig varför det skulle vara osannolikt att KM går med Helena mot hennes hem (se nedan) när en bil dyker upp, men att det skulle vara helt sannolikt att random CL kommer åkande och i ensamt majestät tar livet av Helena?

I övrigt: Vi har en mycket samlad bild från vittnesmål inifrån Stadt som pekade ut "mannen med pilotglasögon" som den som hängde efter Helena, som hjälpte henne ringa, som fanns i hennes omedelbara närhet vid stängning kombinerat med vittnesmålet från brovittnet och hur mannen slingrade sig och ändrade sig i polisförhören samt påpassligt nog högg till med en minneslucka från just 02:00 (!).
Det är ju självklart att "mannen med pilotglasögon" ville hänga på Helena så länge som möjligt, givet ända fram till dörren - och helst in i hemmet för att få vara ännu en stund med henne. Visst kan han ha angett sin syster som svepskäl, men den egentliga orsaken till att promenera med Helena "i fel riktning" var just Helena!

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om KM nu var så tänd på HA att han var tvungen att följa efter henne så bör han även vara hennes baneman. På en så pass kort sträcka hinner man knappast klämma in något ytterligare i scenariot. Men KM (mannen med pilotglasögon) är uppenbarligen inte gärningsmannen eftersom hans DNA inte matchade något av spåren på HA 's sko!

Att du sen även vill ha in PU i ekvationen som gärningsman tillsammans med KM som något slags "ögonvittne" köper jag helt enkelt inte. Du får tro vad du vill så tror jag vad jag vill.

Och förklaringen om det understrukna som jag bad om? "Din random CL"? (Alltså: Kan du möjligen förklara skillnaden för mig varför det skulle vara osannolikt att KM går med Helena mot hennes hem (se nedan) när en bil dyker upp, men att det skulle vara helt sannolikt att random CL kommer åkande och i ensamt majestät tar livet av Helena?)

I övrigt kan KM mycket väl vara gärningsman, bara det att just hans DNA inte hamnade på skon.
Citera
2021-08-26, 22:33
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
En fundering... Hade hon hört skillnad på en bildörr och en baklucka? På min bil skulle jag höra skillnad, men kanske inte på andras. Och hur lätt man än försöker stänga en baklucka så blir det alltid med en för hög smäll.

Tror inte hon skulle hört skillnad på en bildörr och en baklucka. Kanske var det både en baklucka och en bildörr hon hörde.
Senast redigerad av Sculley 2021-08-26 kl. 22:35.
Citera
2021-08-26, 22:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Tror inte hon skulle hört skillnad på en bildörr och en baklucka.

Och hur många skulle göra det? Det går naturligtvis bra att vara efterklok, men ärligt?
Citera
2021-08-26, 22:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Tror inte hon skulle hört skillnad på en bildörr och en baklucka. Kanske var det både en baklucka och en bildörr hon hörde.

Absolut!
Citera
2021-08-26, 22:36
Medlem
Citat:
Tror inte hon skulle hört skillnad på en bildörr och en baklucka.

Det är lite min tanke också. Och dörren som så absolut smälldes igen, skulle lika gärna ha varit en normal stängning av en baklucka. Inte för att det gör nån skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in