2021-08-26, 21:36
Medlem
Obs enbart spekulationer från min sida

OM man ska tro på Hannas vittnesmål angående att hon hört två män och en kvinna.
Hon säger att hon hörde röster och skrik och sedan att en bildörr stängdes, och sen blev det tyst.

Kan det då inte finnas en chans att det gick till på detta sättet?

Piloten och HA skiljs åt.
Två killar är ute och åker och får se en snygg tjej (okänd tjej eller någon dom känner).
Dessa behöver inte ens bo i Mariestad då många åker in till staden på helgerna för att "ströga".
(Jag bodde själv på en ort ca 4 mil från Mariestad på den tiden och jag vet att det förekom att folk från den orten åkte in till Mstad ibland på helgerna för att ströga).
Dom svänger in på cykelbanan och kör förbi HA och stannar straxt framför henne.
När HA passerar så börjar dom prata med henne och försöker få henne att hoppa in i bilen och åka med en sväng.

När HA säger nej rycker den ena av herrarna tag i HAs väska "på skoj" ,medans den andra mannen håller fast HA, och vänder upp och ner på väskan så att innehållet trillar ur.
Sedan kastar han iväg hennes skor in i skogen, ringarna blir kvar på marken.
("Nej så får ni inte göra!")
Mannen som håller i HA förmodligen med en arm runt hennes hals "råkar" trycka för hårt (kanske medvetet för att HA skriker) så att HA blir medvetslös eller kanske till och med avlider på plats.

Dom får då panik och drar in HA i bilen och åker därifrån.

Jag hoppas att inte detta stämmer med att männen är från annan ort, för är det så så lär det bli extra svårt att få reda på sanningen.
Men det jag vill säga är att man kanske inte skall vara så säker på att gärningsmannen/männen var bosatta just i Mstad.
Citera
2021-08-26, 21:38
Medlem
greta-forvetens avatar
En sjuk mor och son relation? En dominant mor?

Citat:
Ursprungligen postat av P944
Tror inte det hatas mer i relationer. Man kan kanske störa sig på den andre men det hör till och försvinner med åldern.
Det du talar om är incel´s. En livsstil som växt fram pga deras syn på matriarkatet.

Intressant helt klart.
Senast redigerad av greta-forveten 2021-08-26 kl. 21:42. Anledning: Tillade rubrik
Citera
2021-08-26, 21:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, att MMPG hade sin systers lägenhet som slutmål den natten/morgonen, det vet vi att han inte hade, då han sågs på väg hemåt vid kl 03.30-tiden, tror jag det var. På andra sidan stan. Däremot kan han ju ha sagt det till Helena och skyllt sin omväg på det, om det var honom som Helena(?) gick med.

Vi har en mycket samlad bild från vittnesmål inifrån Stadt som pekade ut "mannen med pilotglasögon" som den som hängde efter Helena, som hjälpte henne ringa, som fanns i hennes omedelbara närhet vid stängning kombinerat med vittnesmålet från brovittnet och hur mannen slingrade sig och ändrade sig i polisförhören samt påpassligt nog högg till med en minneslucka från just 02:00 (!).
Det är ju självklart att "mannen med pilotglasögon" ville hänga på Helena så länge som möjligt, givet ända fram till dörren - och helst in i hemmet för att få vara ännu en stund med henne. Visst kan han ha angett sin syster som svepskäl, men den egentliga orsaken till att promenera med Helena "i fel riktning" var just Helena!
Citera
2021-08-26, 21:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag tänkte att dom möjligen kunde ha haft sällskap en bit på vägen om KM nu var på väg till sin syster.

Om KM nu var så efterhängsen och tänd på Helena vore det väl mest logiskt att det är han som är mördaren men inget tyder ju på att så är fallet. Men enligt din teori var KM alltså så sugen på HA att han kände sig tvungen att följa efter henne? Var det för att göra sexuella närmanden då eller hur tänker du? Ville han våldta henne? Någon orsak måste det ju ha funnits till att han följde efter henne i sådant fall? Men efter vägen eller vid kohagen ansluter enligt dig plötsligt en bil med en den "riktiga" gärningsmannen (PU?). Så nu blir KM istället själv "vittne" till hur Helena blir antastad av gärningsmannen (PU?) som uppenbarligen måste ha varit lika sugen på HA som KM själv var! Hör du inte själv hur osannolikt det här låter? Det här är alltså ditt scenario som du ständigt drar upp, där både KM och PU ingår. Hur sannolikt är det, helt seriöst?

Det låter helt sannolikt, ja! Och du, då? Du vill ju få det till att random Claes Levin kommer åkande och får syn på Helena. Kan du möjligen förklara skillnaden för mig varför det skulle vara osannolikt att KM går med Helena mot hennes hem (se nedan) när en bil dyker upp, men att det skulle vara helt sannolikt att random CL kommer åkande och i ensamt majestät tar livet av Helena?

I övrigt: Vi har en mycket samlad bild från vittnesmål inifrån Stadt som pekade ut "mannen med pilotglasögon" som den som hängde efter Helena, som hjälpte henne ringa, som fanns i hennes omedelbara närhet vid stängning kombinerat med vittnesmålet från brovittnet och hur mannen slingrade sig och ändrade sig i polisförhören samt påpassligt nog högg till med en minneslucka från just 02:00 (!).
Det är ju självklart att "mannen med pilotglasögon" ville hänga på Helena så länge som möjligt, givet ända fram till dörren - och helst in i hemmet för att få vara ännu en stund med henne. Visst kan han ha angett sin syster som svepskäl, men den egentliga orsaken till att promenera med Helena "i fel riktning" var just Helena!
Citera
2021-08-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Vet att det är irriterande med folk som frågar saker som varit uppe i tråden tidigare men jag hittar inte uppgift om vilken adress exakt HA var på väg till när hon försvann. Det står att hon bodde hos föräldrarna på Ekudden men det verkar inte nödvändigtvis enligt Google Maps vara på Ekuddenvägen.

Jag har den här kartbilden som är ganska översiktlig. Utan exakta adresser ifs. Stigen markerar själva brottsplatsen som är ca 75 m från bostaden.
Citera
2021-08-26, 21:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det är vad du tror ja. När sanningen i själva verket är att ingen med säkerhet vet om KM ens gick över bron den natten.

Med allt sammantaget (se tidigare inlägg från mig): Jo!
Citera
2021-08-26, 21:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Även om hon fortfarande berättar exakt samma berättelse, tycker jag nog hennes vittnesmål är lite märkligt.

Från förhör 92-06-21

Kvinnan skrek förtvivlat och hjärtskärande. Hon grät dessutom och var ledsen.

Kvinnoskriket hörde X och det avslutades med att en bildörr knäpptes igen. X uppger att det var ett sådan ljud så som en bildörr låstes eller stängdes igen. X vill framhålla att bildörren stängdes med en kraftig smäll.

Nu klyver du hårstrån! Det väsentliga är väl ändå ljudet från en bildörr? Själva ljudbeskrivningen är av underordnad betydelse. Poängen, alltså: Det fanns en bil där, och ljudet av en bildörr fanns där.
Citera
2021-08-26, 21:54
Medlem
greta-forvetens avatar
Jobbig slingrande typ. Har han kvar sina brillor?

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vi har en mycket samlad bild från vittnesmål inifrån Stadt som pekade ut "mannen med pilotglasögon" som den som hängde efter Helena, som hjälpte henne ringa, som fanns i hennes omedelbara närhet vid stängning kombinerat med vittnesmålet från brovittnet och hur mannen slingrade sig och ändrade sig i polisförhören samt påpassligt nog högg till med en minneslucka från just 02:00 (!).

Dessa pilot brillor ? Är det sådana som Tom Cruise hade i Top Gun? 90 tals brillorna som skapat Raybans sol brillor Aviator? Isf tar de upp halva fejset.
Senast redigerad av greta-forveten 2021-08-26 kl. 21:58. Anledning: Tillade rubrik
Citera
2021-08-26, 21:58
Medlem
Citat:
Nu klyver du hårstrån! Det väsentliga är väl ändå ljudet från en bildörr? Själva ljudbeskrivningen är av underordnad betydelse. Poängen, alltså: Det fanns en bil där, och ljudet av en bildörr fanns där.

Min uppfattning, jag vet att det finns många som är betydligt mer inlästa på detta fall än mig, är att vittnesuppgifterna efter att Helena lämnar Stadt är svaga. Brovittnet och Hanna saknar trovärdighet.

Indicierna du lyfter fram mot ”piloten” är just bara indicier. Det behöver inte betyda någonting. Om man skulle gå på indicier för att kartlägga en gärningsman så var det minst 15 personer som sköt Olof Palme 1986.
Citera
2021-08-26, 22:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Ja, om det var honom som Helena gick med, så var naturligtvis anledningen någon annan. Men det var knappast det han sade till Helena, om hon skulle ha undrat varför han skulle gå den vägen, när han bodde på motsatt sida av stan.
Citera
2021-08-26, 22:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Även om hon fortfarande berättar exakt samma berättelse, tycker jag nog hennes vittnesmål är lite märkligt.

Från förhör 92-06-21

Kvinnan skrek förtvivlat och hjärtskärande. Hon grät dessutom och var ledsen.

Kvinnoskriket hörde X och det avslutades med att en bildörr knäpptes igen. X uppger att det var ett sådan ljud så som en bildörr låstes eller stängdes igen. X vill framhålla att bildörren stängdes med en kraftig smäll.

Det är stor divergens i hennes beskrivning av bildörrens ljud. Det är en väldig skillnad på ljudet av en bildörr som "knäpps igen", låses och stängs med en smäll. Speciellt från omkring 100 meters (?) håll. Skulle det egentligen gå att höra en bildörr knäppas igen eller låsas på ett sådant pass långt håll? Dessutom med en skogsdunge emellan? Kan hon ha hört detta från en bil (och personer) på närmare håll, t ex på nästa gata?
Citera
2021-08-26, 22:19
Medlem
Citat:
Det skulle möjligen kunna vara Helena's ryggsäck (modell mindre), den har aldrig återfunnits. Alt. något personligt som låg i den. Något smycke som HA bar den aktuella kvällen, ett halsband el. örhängen kan också ha sparats. I sådant fall är det ju hyfsat belastande.

Om dom hittat ryggsäcken och samtidigt hävdar att det är belastande för CL så bör han nog häktats.
Tror inte ryggsäcken finns bland beslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in