2021-08-26, 21:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej men vi ska sluta skylla på de ovaccinerade och försöka förstå vilka de är som egentligen hamnar i trubbel.

Många ovaccinerade har den bästa möjliga immuniteten man överhuvudtaget kan ha och har fått den på naturlig väg. Inkl undertecknad.

Varför ska man vaccinera sig om man redan är immun på naturlig väg? Den logiken går inte ihop.

Vilka menar du ska vaccinera sig?
Citera
2021-08-26, 21:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vilka menar du ska vaccinera sig?

Alla som vill över 18 år. Men ingen ska på något sätt push:as till att ta det. Sedan kan jag ha åsikter om vilka som bör vaccinera sig och då menar jag folk med bakomliggande sjukdomar främst, för det är främst dessa som farit illa i covid.
Citera
2021-08-26, 21:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Här är källan:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-08-24-31-vaccinerede-kormedlemmer-tog-paa-tur-22-fik-corona
Massiv exponering
Det råder alltså ingen tvekan om att vaccinerna i det danska vaccinationsprogrammet fungerar och är ganska effektiva.

Det understryks också att incidensen av ovaccinerade är 353. Det vill säga 353 bekräftade fall av coronavirus per 100 000 invånare.

För fullt vaccinerade är incidensen 41.
Citera
2021-08-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag kan läsa men du eller den som gjort det där fantastiska diagrammet kan inte Excel.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/viet-nam/

Där har du Vietnams kurvor. Typexempel på hur det går för länder som länge kämpat med att trycka ner smittan men där det inte längre går för det kommer en mer smittsam variant.

Att börja vaccinera i juli är lite sent.

Jag har inte gjort diagrammet och jag håller med om att det är dåligt gjort.
Tittar du på datan hos Worldmeters är antal döda väldigt högt jämfört med antal smittade.
Kanske delta som är väldigt dödligt bland ovaccinerade äldre?
Citera
2021-08-26, 21:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena
Jag har inte gjort diagrammet och jag håller med om att det är dåligt gjort.
Tittar du på datan hos Worldmeters är antal döda väldigt högt jämfört med antal smittade.
Kanske delta som är väldigt dödligt bland ovaccinerade äldre?

CFR på 2,4% i Vietnam just nu. Rätt normalt.

Ja, Delta, eller vilken annan variant som helst är faktiskt rätt dödlig för ovaccinerade äldre. Som tur var är den inte lika dödlig för vaccinerade äldre.
Citera
2021-08-26, 21:41
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Alla som vill över 18 år. Men ingen ska på något sätt push:as till att ta det. Sedan kan jag ha åsikter om vilka som bör vaccinera sig och då menar jag folk med bakomliggande sjukdomar främst, för det är främst dessa som farit illa i covid.

Vad menar du med pusha? Är det inte frivilligt redan idag?
Citera
2021-08-26, 21:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I flera länder vaccinerar man nu ned till 10-12 års ålder. Har inte hört eller läst om skador beroende på det. Däremot finns det ju gott om dödsfall bland barn rapporterade vad gäller covid-infektion, även om det inte är lika vanligt som hos vuxna.

Som jag ser det finns bara två saker man kan göra. Antingen stänger man ned, eller så vaccinerar man. Att tillåta, närmast medvetet smitta ned barnen är fullständigt idiotiskt. Mycket bättre att vaccinera då.

Jag instämmer i att det inte är en vettig strategi att medvetet utsätta barn för smitta; men det var just den strategin Folkhälsomyndigheten valde redan från början. Virusets effekter på kroppen var till stor del okända, men det brydde sig Folkhälsomyndigheten inte om. Barnen blev från början en viktig komponent i experimentet att bygga upp flockimmunitet genom infektion.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Enligt FoHM så tillhör barn inga givna riskgrupper lika tydligt som de som är vuxna.
Riskgrupper bland barn och unga
Enligt svenska data har man hittills inte kunnat definiera riskgrupper för allvarlig
covid-19 bland barn, på samma sätt som bland vuxna. Enligt Barnläkarföreningens
delföreningar har man inte sett någon ökad risk för att insjukna i covid-19 hos barn
med t.ex. hjärtsjukdom, organ- eller stamcellstransplantation. Den grupp barn som
barn-reumatologerna anger som möjlig riskgrupp för allvarlig covid-19 är de barn
och unga med den extremt ovanliga diagnosen APC-1-brist (15).
Som känt är ju de barn som drabbats av MIS-C friska.
Majoriteten av barnen som drabbats av mis-c hade inga
underliggande sjukdomar.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/56ce20d2420c4e5aa0b17e708b13862d/covid-19-vaccination-barn-sarskilda-grupper-ungdomar-16-ar.pdf

Tack för länk och förklaring!

Citat:
På IVA har det ju avlidit 6st barn var av 3st inte hade någon känd riskfaktor. Men man kanske bör nämna att en av dem var under ett år.

Citat:
Så att veta vilka barn som kommer att drabbas är svårt. Men det finns väl fler alternativ en att låta alla barn och ungdomar smittas eller vaccinera dem?

Vad är det för alternativ? Det är sedan länge för sent att försöka kväsa smittspridningen. Det skulle i så fall ha gjorts i början av år 2020.

Såvida det hade funnits vacciner som verkligen stoppar smittspridningen, så hade man kunnat skydda barnen genom att vaccinera tillräckligt många vuxna människor för att på så sätt uppnå flockimmunitet. Jag anser att det är bättre att ta risker med vuxna människors hälsa, än med barnens hälsa.

Men som det ser ut nu, så är vaccinerna inte är tillräckligt bra på att hindra smittspridning för att det ska fungera. Återstår då några andra alternativ än virus eller vaccin? Jag anser båda alternativen vara motbjudande.

Citat:
Smitta ner och smitta ner.. Du fattar inte hur det funkar. Du blir bara sjuk en gång och efter det kommer inte barnen smitta ner. Det finns inget alternativ till att barnen måste få fortsätta vara barn. Att hålla på med restriktioner för barn och sätta på de munskydd mm är helt jävla sinnessjukt och ska såklart inte få förekomma. Den som hittar på sådana regler borde sättas i fängelse.

Ej ska barn heller behöva vara med i medicinska experiment pga sjukliga hypokondriker som dig.

Barnen är redan deltagare i ett vansinnigt medicinskt experiment. Och du tillhör experimentets ivrigaste förespråkare.
Citera
2021-08-26, 21:49
Medlem
JMGLs avatar
Märkligt att man ska stänga ner ett helt land då vi bara har 30 personer på IVA i hela Sverige.
Citera
2021-08-26, 21:59
Medlem
JMGLs avatar
Finns det något mer förhatligt än antivaccare som ska ha sjukvård för covid?
Citera
2021-08-26, 22:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JMGL
Märkligt att man ska stänga ner ett helt land då vi bara har 30 personer på IVA i hela Sverige.

Nog för att jag tycker att Sverige är lite mer än Västra Götaland och Stockholm, men i övrigt håller jag med dig.

Jag hoppas att FHM/regeringen fullföljer planerna på att ta bort restriktionerna sista september. Förutom hemarbete då, det fortsätter jag gärna med.
Citera
2021-08-26, 22:01
Medlem
Dille24s avatar
Vi har 46 pers på IVA vad jag kan se och ingen har sagt att vi ska stänga ner något.

Läste precis att region Värmland uppmanar alla som är intresserade av vaccin att boka tid nu då de snart ska avsluta sin massvaccinering.
Citera
2021-08-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JMGL
Finns det något mer förhatligt än antivaccare som ska ha sjukvård för covid?
Skulle väl möjligen vara en rökare som ska ha sjukvård för cancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in