2021-08-21, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tycker den pinnar på bra!
Kvick i stan och helt ok på motorväg.
Jag behöver inte skämmas för prestandan, den är vad man förväntar sig av en småbil i den klassen.

Med sina 90 hästar gör min ZOE 0-100 km/h på 13,2 sekunder, det är bra.
Nya Dacia Spring electric gör 0-100 km/h på 19,1 sekunder.

Det var faktiskt långsammare än vad jag trodde.

Trodde det inte fanns en ebil som tog över 10 sekunder på sig.
Citera
2021-08-21, 04:55
Medlem
erpers avatar
Du bytte väl ratt på din ZOE också?
Citera
2021-08-21, 05:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Intressant. Puss på foten som tack för informationen och skissen på lådan.

Högst upp på delen till höger ser du det som skulle kunna vara kopplingsgaffeln.
Man kan se två pinnar med en kula på toppen. En led alltså. Den spaken har med P, N och D-läget att göra. I P-läget låses motorn mekaniskt.
Det verkar som man i offerten tagit upp kostnaden för samtliga delar som överhuvudtaget går att byta.

Inne i det stora kugghjulet sitter differentialen som gör att båda hjulen driver olika mycket i en kurva.
Till det stora kugghjulet ansluts drivaxlarna.

Motorn är i ständigt ingrepp med drivaxlarna.
Motorn kan alltså inte "vara igång" som någon i tråden envist hävdat.

Härligt med en bil från vilket det kommer öl ur från växellådan.

På en bil som tillverkaren hävdar har en växellåda visar det sig att den har två ihopkopplade elmotorer.
Vill man komma iväg snabbt kopplar man in båda och vill man sen köra ekonomiskt kopplar man bort den ena. Kopplingen sker alltså rent elektriskt.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-21 kl. 05:57.
Citera
2021-08-21, 05:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Du kan ju fråga teslafantasten och youtubern Ove Kröger varför han fick byta 5 elmotorer på sin tesla model S..

Att ge fullgas med iskall olja men det enorma vridmoment en tesla har är bara dumt och korkat.
Tesla har också fett i motorn som behöver bli varmt, dessutom olja till kylningen - vilket inte ZOE har.
En annan punkt är oljan i reduktionslådan, där har ZOE bara 1 liter, medan tesla har över 2 liter olja i lådan, även tesla måste förhålla sig till naturlagarna och det tar längre tid för 2 liter olja att bli varm än varför 1 liter olja.
Belastningen på reduktionslådan ökar självklart markant om du ger fullgas innan oljan är varm.
Självklart samma med elmotorn, framförallt teslas starka motor som (enligt diskussion i annan tråd) varvar ca 8.000 varv i normal motorvägshastighet.
Att då med iskallt fett och olja, tex vintertid ge full gas med en motorstark tesla är bara dumt.
Du ökar slitaget enormt mycket, och förkortar både reduktionslådan och elmotorns livslängd.

Även om min ZOE bara har 90 hästar så skulle jag aldrig ge full gas när bilen är iskall.

Du har missuppfattat det där med oljan.

Trycker du två metallytor mot varandra som kuggarna i två kugghjul så vill man ha en oljefilm emellan så att inte metall slits mot metall. När oljan blir varm blir den ju mer tunnflytande och risken är då att oljefilmen inte klarar trycket. Så kall olja är bäst för slitaget på lådan men motorn får väl slita mer så drar mer bensin.
Växellådsolja är gjord för att klara trycket när den blir varm.

Du har även fel om mängden olja. Den beror ju på hur stora ytor som ska ha en oljefilm.
I Teslas fall så är ju den oljan till för att kyla motor och elektronik. Deras olja pumpas runt genom ett filter och en kylare. Det är ju som äpple och päron, inte jämförbart.

Jag har inte bytt växellådsolja fast bilen gått mer än 20000 mil. Den rinner ju inte ut och kuggarna är nu noggrant inslipade mot varandra så att oljefilmen håller isär dem.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-21 kl. 06:01.
Citera
2021-08-22, 23:00
Medlem
BAB7s avatar
Jag har en teknisk fråga till er som verkligen är insatta i ämnet (ingenjörer etc)

- om jag kör i tex 100 km/h och lägger växelspaken i N (neutral), då rullar ju bilen i friläge, dvs utan motorbroms.
Är elmotorn i aktivt läge då?
Driver den ändå till viss del?
Eller är den i princip frånkopplad då?

Det lågfrekventa motorsurret/tjutande motorljudet som man kan höra från elmotorer när de driver, kan detta ljud höras även i scenariot ovan, dvs när bilen åker i Neutral-läge?

Nu till saken:
Förra året började min elmotor tjuta högt, det var ett defekt motorlager, alltså totalhaveri och jag fick en ny motor på garanti.

Med den nya motorn blev det tystare, men det karakteristiska elmotor tjutande/surrande bakgrundsljudet fanns kvar.

Detta ljud har nu blivit högre och mer och mer påträngande, min tanke var att kanske även denna motor var på väg att skära.

Men nu tror jag inte att så är fallet, jag tror att missljudet kommer från växellådan!
Jag ska få lådan delvis renoverad på fredag, nytt kugghjul, kopplingsgaffel, olja osv.

Min fråga är: tror ni det är därför jag har missljud i lådan nu?
Och följdfrågan är såklart: kommer ljudet från lådan?

När jag lägger den i N och åker i friläge så kan jag, om jag lyssnar väldigt noga, höra att det tjuter/viner/skorrar lite från motorrummet, detta gör att jag misstänker att ljudet kommer från lådan, för motorn är ju inte i drivning då!
- eller???

Jag frågar eftersom jag hoppas missljudet försvinner efter reparationen på fredag, det kostar trots allt över 15.000 kronor att reparera bilen och då vill jag gärna att den blir tipp topp utan några mystiska missljud från motor/låda..
Senast redigerad av BAB7 2021-08-22 kl. 23:03.
Citera
2021-08-22, 23:49
Medlem
Misstänker växellådan så som du beskrivit det med metallspån och andra tidigare problem. Skulle betta på att ljudet försvinner om du byter lådan (eller renoverar den).
Citera
2021-08-23, 08:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag har en teknisk fråga till er som verkligen är insatta i ämnet (ingenjörer etc)

- om jag kör i tex 100 km/h och lägger växelspaken i N (neutral), då rullar ju bilen i friläge, dvs utan motorbroms.

Det lågfrekventa motorsurret/tjutande motorljudet som man kan höra från elmotorer när de driver, kan detta ljud höras även i scenariot ovan, dvs när bilen åker i Neutral-läge?

Nu till saken:
Förra året började min elmotor tjuta högt, det var ett defekt motorlager, alltså totalhaveri och jag fick en ny motor på garanti.

Med den nya motorn blev det tystare, men det karakteristiska elmotor tjutande/surrande bakgrundsljudet fanns kvar.

Detta ljud har nu blivit högre och mer och mer påträngande, min tanke var att kanske även denna motor var på väg att skära.

Men nu tror jag inte att så är fallet, jag tror att missljudet kommer från växellådan!
Jag ska få lådan delvis renoverad på fredag, nytt kugghjul, kopplingsgaffel, olja osv.

Min fråga är: tror ni det är därför jag har missljud i lådan nu?
Och följdfrågan är såklart: kommer ljudet från lådan?

När jag lägger den i N och åker i friläge så kan jag, om jag lyssnar väldigt noga, höra att det tjuter/viner/skorrar lite från motorrummet, detta gör att jag misstänker att ljudet kommer från lådan, för motorn är ju inte i drivning då!
- eller???

Jag frågar eftersom jag hoppas missljudet försvinner efter reparationen på fredag, det kostar trots allt över 15.000 kronor att reparera bilen och då vill jag gärna att den blir tipp topp utan några mystiska missljud från motor/låda..

Eftersom jag tidigare bevisade med din bild och annat så är elmotorn ständigt inkopplad på drivaxlarna.
I P-läget är motorn/växellådan spärrad mekaniskt. I N-läget tar man bort spärren men ingen el är inkopplad till motorn och vid D-läge är elen inkopplad till motorn.

Nu kommer det svårförklarade.
Det finns två typer av el-motorer, minst. De som har permanentmagneter och de som inte har det.
För de som inte har det får man skapa magnetism genom att skicka ström i spolar. Mycket förenklat.

Utan permanentmagneter:
I N-läget driver hjulen motorns roterande del så den snurrar. Men eftersom strömmen är bortkopplad finns ingen magnetism så motorn kan inte bli en generator så det blir ingen regenerering och alltså ingen motorbroms.

Med permanentmagneter:
Där händer samma sak men där finns ju magnetismen kvar fast strömmen är bortkopplad. Hur man löser det så att inte motorn blir en generator i N-läget antar jag görs genom att helt enkelt koppla ur lasten/batteriet på annat sätt.
Oavsett det så gör magneterna ett visst motstånd så motorn roterar trögare.

Man kan jämföra med en cykeldynamo. Den roterar ju trögt även om inte lyktan är tänd p.g.a. magneterna. Tänds lyktan går det ändå trögare.

På elbilar med fyrhjulsdrift har en del olika sorts motor fram/bak.

Så svaren på detta blir:
Njae, beror på vilken typ av motor. Lite motorbroms kan det bli.

Nej, men rotorn snurrar.

Nej, ingen drivning men kan ge lite motstånd.

Ja, frånkopplad elektriskt men rotorn snurrar.

Vilken sorts motor har då ZOE. Ja enligt Wikipedia så är det en:
Electric motor Synchronous with rotor coil motor

Vet just nu inte vad det är men spolar(coils) finns det.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-08-23 kl. 09:38.
Citera
2021-08-23, 20:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Eftersom jag tidigare bevisade med din bild och annat så är elmotorn ständigt inkopplad på drivaxlarna.
I P-läget är motorn/växellådan spärrad mekaniskt. I N-läget tar man bort spärren men ingen el är inkopplad till motorn och vid D-läge är elen inkopplad till motorn.

Nu kommer det svårförklarade.
Det finns två typer av el-motorer, minst. De som har permanentmagneter och de som inte har det.
För de som inte har det får man skapa magnetism genom att skicka ström i spolar. Mycket förenklat.

Utan permanentmagneter:
I N-läget driver hjulen motorns roterande del så den snurrar. Men eftersom strömmen är bortkopplad finns ingen magnetism så motorn kan inte bli en generator så det blir ingen regenerering och alltså ingen motorbroms.

Med permanentmagneter:
Där händer samma sak men där finns ju magnetismen kvar fast strömmen är bortkopplad. Hur man löser det så att inte motorn blir en generator i N-läget antar jag görs genom att helt enkelt koppla ur lasten/batteriet på annat sätt.
Oavsett det så gör magneterna ett visst motstånd så motorn roterar trögare.

Man kan jämföra med en cykeldynamo. Den roterar ju trögt även om inte lyktan är tänd p.g.a. magneterna. Tänds lyktan går det ändå trögare.

På elbilar med fyrhjulsdrift har en del olika sorts motor fram/bak.

Så svaren på detta blir:
Njae, beror på vilken typ av motor. Lite motorbroms kan det bli.

Nej, men rotorn snurrar.

Nej, ingen drivning men kan ge lite motstånd.

Ja, frånkopplad elektriskt men rotorn snurrar.

Vilken sorts motor har då ZOE. Ja enligt Wikipedia så är det en:
Electric motor Synchronous with rotor coil motor

Vet just nu inte vad det är men spolar(coils) finns det.

Det var bra info, tack för det.

Då skulle det i princip kunna vara både ljud från motor och växellåda när bilen rullar i friläge, i och med att rotorn i motorn också snurrar med.

Det jag är mest bekymrad över är så att det inte är ett lager växellådan som håller på att gå.
Jag ska ju få bytt kugghjul, kopplingsgaffel, olja etc på fredag, får hoppas det hjälper, kostar ju som sagt över 15.000 kr.
Men mekanikern sa också att det inte finns några garantier för att missljudet försvinner, han nämnde att det i värsta fall skulle kunna vara ett lager som är på gång, och då får lådan helrenoveras alt ny växellåda, och då är det betydligt större summor vi snackar om, 30-40.000 kr.

Men vi utgår från att lådan inte är kass, det borde den inte heller vara efter bara 16.000 mil, dessutom är oljan bytt för 6.000 mil sedan.

Lägre ljudnivå efter oljebyte kan man ju hoppas på, det kan man även höra här i denna video där ljudet från växellådan är inspelat med mikrofon, både före och efter oljebytet: från 3:30 och framåt i videon kan man höra skillnaden före och efter oljebytet i olika hastigheter:https://www.youtube.com/watch?v=GDG2UQmuPkw
Citera
2021-08-24, 03:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Det var bra info, tack för det.

Då skulle det i princip kunna vara både ljud från motor och växellåda när bilen rullar i friläge, i och med att rotorn i motorn också snurrar med.

Det jag är mest bekymrad över är så att det inte är ett lager växellådan som håller på att gå.
Jag ska ju få bytt kugghjul, kopplingsgaffel, olja etc på fredag, får hoppas det hjälper, kostar ju som sagt över 15.000 kr.
Men mekanikern sa också att det inte finns några garantier för att missljudet försvinner, han nämnde att det i värsta fall skulle kunna vara ett lager som är på gång, och då får lådan helrenoveras alt ny växellåda, och då är det betydligt större summor vi snackar om, 30-40.000 kr.

Men vi utgår från att lådan inte är kass, det borde den inte heller vara efter bara 16.000 mil, dessutom är oljan bytt för 6.000 mil sedan.

Lägre ljudnivå efter oljebyte kan man ju hoppas på, det kan man även höra här i denna video där ljudet från växellådan är inspelat med mikrofon, både före och efter oljebytet: från 3:30 och framåt i videon kan man höra skillnaden före och efter oljebytet i olika hastigheter:https://www.youtube.com/watch?v=GDG2UQmuPkw

Det var ju lite skillnad på ljud men du får nog inte bort det.
Jag skulle råd dig att inte bry dig om ljudet eller låta dem ge sig på något kugghjul.
Nytt kugghjul tar ett tag att slita in sig för kuggarna har en lite rå yta från början och lite ojämnheter gör att inte oljefilmen täcker tryckytan.
Då är du tillbaks till ruta 0 med metallspån i oljan.

Felet med att den ibland inte kommer ur P-läge beror sannolikt inte på kugghjulen utan på P, N och D-väljaren. Går detta fall att få fram på verkstan så måste de väl fatta det tycker man men det blir ju mindre pengar för dem då.

I början på denna videon visar Munro hur rotorn ser ut på en Ford Mach-e:
https://www.youtube.com/watch?v=mHVV52lPyIs

Där sägs att man har gjort rotorn på ett visst sätt för att få bort oljud.
Det är tydligen ett problem på alla elbilar.

Bortsett från det så är han inte nöjd med den bakre motorn gjord av amerikanska Borg Warner.
I en annan video är han lyrisk över motorn fram gjord av Magna, ett österrikiskt-kanadensiskt företag
Citera
2021-08-26, 21:32
Medlem
badbollen3s avatar
Jag går i tankar på att leasa den här:

https://privatleasing.renault.se/privat/product/bil/renault/zoe-e-tech-electric/r135---52-kwh,-135hk,-range-383-km---easy-link?id=3049&financeform=private-leasing&step=step-1

Vad tycker ni? Jag hör bara folk omkring mig som "bara vill mitt bästa". Jag är inte i behov av bil egentligen, det är mer att "jag vill ha en". Jag kommer främst använda den till och från golfbanan, handla på ställen man inte kommer till nu så ofta samt några resor till vänner och bekanta i en annan stad lite då och då.

Som jag ser det, en full laddning någon annanstans än hemma kostar ca. 200 kr. (eller har jag fel?) och då kommer jag ca. 35 mil. Gångrar man det med 3 så får man 600 kr. för 105 mil. Ingen diesel eller bensinbil är i närheten av det. Sen skatten blir låg på elbilar. Försäkring vet jag inte om det är någon skillnad på?

Så det jag kort och gott undrar är, är bilen tillförlitlig? eller har den laddat ur eller på annat sätt strular när jag ska åka till/från golfbanan? Hemma kommer den i så fall stå i ett garage i min brf. som inte tillåter laddning av elbilar där. Hur klarar den av extrema tempraturer? Kan ju inte ha varit någon höjdare att ha en elbil ståendes ute i Gävle i förra veckan med allt regn...
Citera
2021-08-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Så det jag kort och gott undrar är, är bilen tillförlitlig? eller har den laddat ur eller på annat sätt strular när jag ska åka till/från golfbanan? Hemma kommer den i så fall stå i ett garage i min brf. som inte tillåter laddning av elbilar där. Hur klarar den av extrema tempraturer? Kan ju inte ha varit någon höjdare att ha en elbil ståendes ute i Gävle i förra veckan med allt regn...

Nej, jag skulle säga att den inte är så tillförlitlig enligt data från svenska ägare enligt statistik från AMS stora databas på området.

Här kan du läsa om (kan vara låst för icke pren.) tillförlitlighet bland elbilar och pluginhybrider bland svenska ägare: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20210811/varldens-basta-laddbara-bil/?page=1

Kan du inte läsa ovan, och inte heller vill betala för det (tror det kan vara värt innan du investerar i en bil) så har jag en sammanfattning och tabell för klassen Elektriska Småbilar här:

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzE1MDA7czoxOiJ3IjtpOjMyMD A7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtp OjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI1ZWFiODE5YzZiN2YzMjE5YjkyZj k2MGEzOWYzYTVhM2U5MDQwNDBlIjt9

Sedan kan du även läsa om vissa ägares problem med bilen här på forumet (sök på Zoe).
Citera
2021-08-26, 23:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Jag går i tankar på att leasa den här:

https://privatleasing.renault.se/privat/product/bil/renault/zoe-e-tech-electric/r135---52-kwh,-135hk,-range-383-km---easy-link?id=3049&financeform=private-leasing&step=step-1

Vad tycker ni? Jag hör bara folk omkring mig som "bara vill mitt bästa". Jag är inte i behov av bil egentligen, det är mer att "jag vill ha en". Jag kommer främst använda den till och från golfbanan, handla på ställen man inte kommer till nu så ofta samt några resor till vänner och bekanta i en annan stad lite då och då.

Som jag ser det, en full laddning någon annanstans än hemma kostar ca. 200 kr. (eller har jag fel?) och då kommer jag ca. 35 mil. Gångrar man det med 3 så får man 600 kr. för 105 mil. Ingen diesel eller bensinbil är i närheten av det. Sen skatten blir låg på elbilar. Försäkring vet jag inte om det är någon skillnad på?

Jag har kört 16.500 mil med min Renault ZOE nu.

Renault ZOE är alltid ett bra köp, det är europas mest sålda elbil sedan 2013, och även förra året sålde mest av alla elbilar i europa, med en rekordnotering på 100.000 nya ZOE under 2020.

En populär elbil alltså, det är en bil som också är perfekt i stan med sina kompakta yttermått, bra runt om sikt med stora glasytor, stora ytterbackspeglar och en sittposition som är lite högre än en vanlig småbil.
Man sitter alltså perfekt i ZOE, bra stolar också.

När det gäller laddning och kostnader får du däremot tänka om.
Det blir lite dyrare än så.
Finns även en del andra saker som du bör ta hänsyn till.

1, kan du inte ladda hemma så är du beroende av de offentliga laddstationerna, då är det viktigt att du har flera offentliga laddstationer nära ditt hem, detta eftersom det tyvärr är vanligt med defekta laddstationer eller att det inte funkar att ladda av någon annan anledning, några "reservstationer" i din närhet behöver alltså ha.

2, du får se vilka bolag som driver laddstartionerna nära ditt hem, du måste skaffa abonnemang hos dom och då får du ett laddkort som du kan ladda med, sedan kommer en faktura hem på posten varje månad eller kvartal som du får betala. Bäst är att vara kund hos minst två bolag, så att du har lite fler stationer att ladda på om du kör en längre tur, eller om en laddstation hos det andra bolaget är defekt etc.

3, förlita dig aldrig på mobil/app betalning, det är väldigt mycket problem med detta och funkar sällan som det ska, dessutom kan det bli rejält dyrt! - därför ska du som sagt skaffa laddkort hos ett bolag som har laddstationer i din närhet.

4, kör du långa turer, ex utomlands kan du skaffa ett laddkort som täcker de flesta laddstationer i europa, jag har själv ett Shell-laddkort som täcker 80% av alla laddstationer i europa, det är den bästa täckningen av alla laddkort som finns på marknaden idag.

5, kostnaden för att ladda med AC-laddning till ZOE brukar vara 3 kr per kWh hos de flesta bolag i sverige, det betyder att en full laddning kostar ca 150-160 kronor till ZOE med 52 kWh batteriet.
Med fullt batteri kommer du ca 20-25 mil på vintern, och 25-35 mil på sommaren (beroende på väder och hastighet) - kostnadsmässigt blir det ungefär likvärdigt som en snål diesel.
Därför är det självklart bättre om man kan ladda hemma, då blir billigare.

6, ZOE ska enligt bilens instruktionsbok klara av att ladda 400 volts batteriet ner till en yttertemperatur på minus 26 grader.

7, 12v startbatteriet ska bytas senast vart tredje år, annars kommer bilen inte starta kalla vinterdagar.

8, skatten är på 360 kr per år.

9, försäkringen är dyrare på elbilar, räkna ett prispåslag på knappt 50% jämfört med en jämförbar bensinbil. Jag betalar knappt 6.000 kr per år för helförsäkring på min ZOE.
De första 3 åren har du dock vagnskada och betalar bara hälften.

10, Service ska göras en gång per år eller varje 3000.e mil, kostnaden ligger på runt 2.000-3.000 kr per service, men service nr 3 kostar över 7.000 kronor då den bla innehåller byte av kylvätska, bromsvätska, kupeluftfilter och startbatteri.
All service måste göras enligt föreskrift, annars försvinner garantierna direkt.

11, den nya ZOE facelift från 2019 och framåt med 136 hk motorn har har inte haft några speciella barnsjukdomar eller andra problem, det är europas mest sålda elbil och Renault har ett väl utbyggt verkstadsnät i sverige.
Äldre ZOE kan ha problem med motorerna, motorlager som leder till totalhaveri, men några sådana problem har jag inte hört om med nya ZOE-motorn, inte ännu iaf..
Oljan i växellådan bör bytas senast efter 10.000 mil, detta är ett tilläggsarbete som måste beställas separat då det inte ingår i den servicen, men rekommenderas ändå av Renault då många lådor uppvisat slitage vid detta miltal.
Själv har jag bytt olja nu två gånger på min ZOE på 16.000 mil.

Personligen är jag mycket nöjd med min ZOE, trots att motorn skar vid 10.000 mil.. men allt gick på garanti och bilen är fortfarande efter 16.000 mil lika trevlig att köra som når den var ny, kvaliteten på lack, inredning, tyger, plastdetaljer etc håller mycket hög klass och uppvisar inget slitage överhuvudtaget på min ZOE!
Jag kan helt klart rekommendera en Renault ZOE till alla dom som vill köpa en elbil, det är helt enkelt en förbaskat bra bil!
Senast redigerad av BAB7 2021-08-26 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in