2021-08-26, 17:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det gör vi riktiga män också..

Jag kan krama en vän, springer inte runt och kramar mina bekanta. Speciellt inte under en pandemi.
Citera
2021-08-26, 17:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte många barn om man tittar på hur stor befolkningen är på totalen. Att några enstaka barn dör är inte skäl nog att ta till skadliga skyddsåtgärder eller vaccinera alla barn.

Hur många år ska ni säga det innan ni märker att det inte brukade vara så? Det är som den lilla årsflunsan fast varje dag i år ut och år in.
Citera
2021-08-26, 17:06
Medlem
JustZlatans avatar
Hur tror ni smittspridningen och kurvan ser ut i oktober-november, framförallt nere på kontinenten?
Citera
2021-08-26, 17:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi ska nog ta det lite lugnt med barnen tills vi utrett biverkningarna lite noggrannare.
Bara för att du inte hörts innebär det inte att biverkningarna inte finns.

Olyckligt om en del av dessa inte skulle kunna få barn i framtiden.

Det hela handlar ju om att väga riskerna med infektion jämfört med riskerna med vaccinet. Att viruset är skadligt, att det förorsakar död, skador på lungor, hjärta, hjärna osv är dokumenterat. Alla tycks inte drabbas, men tillräckligt många för att det ska utgöra ett stort hot. För mig är det jättemärkligt hur man kan oroa sig mer för EVENTUELLA skador med ett vaccin som nu har använts på flera miljarder människor över hela planeten, jämfört med den risk som en covid-infektion innebär.

Hur länge anser du att man ska vänta och se? Och framförallt, vad ska man göra under tiden? Att tillåga smittspridning känns inte jättebegåvat
Citera
2021-08-26, 17:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi ska nog ta det lite lugnt med barnen tills vi utrett biverkningarna lite noggrannare.
Bara för att du inte hörts innebär det inte att biverkningarna inte finns.

Olyckligt om en del av dessa inte skulle kunna få barn i framtiden.
Jag håller med om att vi inte ska vaccinera barn i dagsläget, men

Hur ska man kunna utreda biverkningarna på barn om man inte vaccinerar några barn?
Vilka barn tycker du ska "offras" för att en utvärdering ska kunna göras?

Visst finns det risk att vaccinet inte funkar som tänkt på barn, det har ju hänt förut bla. när man smittade 40 000 barn med polio i "The Cutter incident".
Citera
2021-08-26, 17:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hur många år ska ni säga det innan ni märker att det inte brukade vara så? Det är som den lilla årsflunsan fast varje dag i år ut och år in.

Nej covid tog över influensafallen. Ingen brydde sig ett skit om barn som dog i influensan men när det gäller covid gör hela världen i byxan. Helt sjukt vad hjärntvätten sitter hårt.
Citera
2021-08-26, 17:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej covid tog över influensafallen. Ingen brydde sig ett skit om barn som dog i influensan men när det gäller covid gör hela världen i byxan. Helt sjukt vad hjärntvätten sitter hårt.

För att det var ett par dagar om året som influensan härjade. Covid har härjat varje dag i snart två år och ser inte ut att sluta.
Citera
2021-08-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur kan de förstöra för några andra än sig själva om vaccinet funkar?

Antar att du är ironisk....

Annars kan jag nog inte hjälpa dig att förstå
Citera
2021-08-26, 17:24
Medlem
JedanProblems avatar
Fy fan - finns det någon person med matematisk dyslexi som fortfarande tror att covid-19 har samma IFR som influensa?

https://www.reuters.com/world/us/new-york-governor-reveals-12000-more-covid-19-deaths-than-previously-counted-2021-08-25/

Det har alltså dött 55 400 personer i covid i New York, en stat som har 20 miljoner invånare. Det betyder alltså att om man gör antagandet att 100% hela befolkningen har blivit smittad, så är IFR 0,3%.

Naturligtvis så är det ett orimligt antagande; snarare är det så att kanske 1/3 av befolkningen blev smittad (innan vaccinerna kom), vilket i så fall tyder på en IFR på 0,9% i New York.

Vilken jävla katastrof detta hade blivit om deltavarianten hade dykt upp dag 1 i Wuhan, innan vi hade vaccin. Vi hade fått se samma tragedier som Indien, Indonesien, Sydamerika mm. utspelas i Sverige.
Citera
2021-08-26, 17:27
Medlem
revodnebs avatar
Här är en intressant och raljerande text med många poänger där antivaxxaren får epitetet narcissist, det kanske är passande?

https://www.jpost.com/health-science/anti-vaxxers-are-narcissistic-opinion-677797

Citat:
“Stories are spilling out every day — outpourings of regret from persons who steadfastly refused to get the vaccine, now awaiting intubation – coming to realize they were wrong,”
Citera
2021-08-26, 17:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det sista du skrev är avgörande. Jag har sedan ett tag tillbaka slutat bry mig om antal bekräftade fall. Jag är verkligen ingen expert på detta och det är mycket jag inte förstår kring virus. Men som vi jagar fall nu, där man ska testa sig vid minsta symtom och ibland utan symptom (smittspårning) så är det väl inte osannolikt att man har viruset i kroppen utan att vara sjuk, särsklit när den stora massan är vaccinerad. Det viktiga är ju att man inte är sjuk. Det är bara att inse att vi aldrig kommer att kunna komma ner på 0 bekräftade fall så länge som vi har denna testning.

Jag tittar bara på sjukhusbeläggning nu.
Jag tror att testerna har en roll att fylla som mätsticka på åt vilket håll utvecklingen är på väg innan det kommer in drösvis med nya patienter på sjukhusen.

Jag tror också att analyserna i avloppsvatten ger bra förvarning om vad som är på gång.

Dessa båda metoder kompletterar varandra och ger tillsammans en någorlunda bra förvarning så att det går att vidta åtgärder innan det är för sent.
Citera
2021-08-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är det detta inlägg du tänker på?:
SVT Nyheter Örebro rapporterar att ett covidutbrott pågår på ett äldreboende i Karlskoga.

Socialförvaltningen uppger att en handfull boende är smittade. Samtliga ska vara fullvaccinerade.
Inlägget länkar till Sveriges Television.

Citat från Sveriges Television:
– Det är tyvärr det här som Folkhälsomyndigheten och regionen varnar för. Det gäller att vi är fortsatt lika noga. Man är inte säker även om man är vaccinerad men förhoppningsvis blir man inte allvarligt sjuk, säger Eva Persson, som är kanslichef och stabschef för covid-19 på socialförvaltningen i Karlskoga.
...
Enligt regionens smittskyddsläkare Gunlög Rasmussen ger vaccination ett gott skydd, men inte hundra procent skydd mot att smittas. Äldre och personer med nedsatt immunförsvar kan ha ökad risk att smittas, men förväntas då få mildare sjukdomsbild.
Kommer det att behövas kontinuerliga påfyllnadsdoser av vaccin till riskgrupperna? Kommer Folkhälsomyndigheten att agera innan det är för sent?

Ja det, och så var det samma med ett boende i Linköping också.

Idag kom beskedet så från Fhm att dom svagaste ska erbjudas en booster dos från september.
Och det är nog rätt. Med tanke på att många av dom fått Astra som känns som det ”sämsta” vaccinet.

Det är lite olika bud från Fhm och lokala läkare tycker jag. ” inte hundra procent skydd att smittas” säger gunlög Rasmussen.
Och det är ju sant.

Att Fhm själva har som mål att vaccinera så många som möjligt för att stoppa smittspridningen.
I förra veckan spådde samma Fhm att från oktober kommer smittan öka i samhället.
I oktober kommer många vara fullvaccinerade.
Det borde ju snarare minska smittan tycker jag.
Man erkänner ju med detta att vaccinet inte stoppar smittan.
Det blir mycket pladask tänk från deras sida.

Dosent make sens.

Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
At dem under 16 år ikke skal vaccineres er et svensk valg - andre lande vaccinerer til 12 år, og måske begynder lande at vaccinere dem under 12 år.

Men befolkningen består uanset hvad, stadigvæk af alle individer fra 0 til 120 år da alle kan smittes med Covid-19

At få smittespredningen stoppet kræver en høj vaccinations % og derfor er det en fordel at vaccinere børn også.

Det kommer til at ske - vent og se.

Som jag skrev här över så har Fhm redan erkänt indirekt att vaccineringen inte stoppar spridningen av viruset.
Vi får hoppas det skyddar mot svår sjukdom i alla fall.

Barn ska inte vaccineras med detta panikframtagna vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in