2021-08-26, 17:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Ok. Tack för svar. Det är möjligt att det blir mycket upprepningar i tråden. Ska försöka använda sökfunktionen emellanåt. Det är alltså inte brovittnet enkom som ska ses som ett trovärdigt vittne utan brovittnets trovärdighet uppnås endast tillsammans med vittnesobservationer från Stadt?

EXAKT SÅ!
Citera
2021-08-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
EXAKT SÅ!

Kan brovittnet ha blivit influerad i sina uppgifter av vittnen från stadt?
Citera
2021-08-26, 17:43
Medlem
Citat:
Igen då: Den samlade bilden från vittnesmål inifrån Stadt som pekade ut "mannen med pilotglasögon" som den som hängde efter Helena, som hjälpte henne ringa, som fanns i hennes omedelbara närhet vid stängning kombinerat med vittnesmålet från brovittnet och hur mannen slingrade sig och ändrade sig i polisförhören samt påpassligt nog högg till med en minneslucka från just 02:00 (!), gör att jag ser hela den kedjan som bergsäker.

Jag vet du inte skrev till mig men när jag lyssna på fallet i radion framkom det att de inte kunde förhöra Piloten längre utan advokat. Skulle han ha advokat blev han offentlig med namn och det ville han inte. Åklagarn tog beslut att avbryta.

Jag tror han var rädd då han plötsligt ser sig som sista personen som såg HA i livet. Förutom mördaren då såklart. Därför tror jag han i det längsta undvikit polisen. Var han dessutom kär i henne var det hela än värre för honom.
Citera
2021-08-26, 17:45
Medlem
Citat:
Nej, polisen knackade dörr på måndagen, sedan återkom "Hanna" på onsdagen eller torsdagen med en utförlig utsaga.

Ja men fortfarande inte meddetsamma.
Citera
2021-08-26, 17:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Kan brovittnet ha blivit influerad i sina uppgifter av vittnen från stadt?

Om jag har förstått rätt ska brovittnet inte ha varit på Stadt. Kommer Judaland ihåg? Kvinnan kontaktade polisen tidigt efter försvinnandet, och hon ska då ha kunnat beskriva Helenas byxor i detalj samt sagt att mannen bredvid henne bar pilotglasögon. Det var just det där med pilotglasögon och vittnesmålen inifrån Stadt som fick polisen att haja till. Tyvärr låg tipset bortglömt från juni 1992 till 1998 på grund av en miss i polisens registreringsrutiner.
Citera
2021-08-26, 17:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja men fortfarande inte meddetsamma.

Nej, men det tog heller inte "tre försök", eller hur du nu beskrev det.
Citera
2021-08-26, 17:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag vet du inte skrev till mig men när jag lyssna på fallet i radion framkom det att de inte kunde förhöra Piloten längre utan advokat. Skulle han ha advokat blev han offentlig med namn och det ville han inte. Åklagarn tog beslut att avbryta.

Jag tror han var rädd då han plötsligt ser sig som sista personen som såg HA i livet. Förutom mördaren då såklart. Därför tror jag han i det längsta undvikit polisen. Var han dessutom kär i henne var det hela än värre för honom.

Min fetning: Och han skulle alltså inte ha kunnat vara mördaren? Eller varit med och bevittnat om någon annan mördade Helena? Du och Pudelfrillan jobbar hårt för att styra bort "mannen med pilotglasögon" från all inblandning!
Citera
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag känner mer och mer att man kanske inte ska förlita sig på "Hanna's" vittnesuppgifter allt för mycket. Risken är stor att man hamnar helt fel i förhållande till vad som verkligen hände. Mycket av det "Hanna" sa var ju dessutom rena efterhandskonstruktioner. Och varför hörde hon inte av sig till polisen direkt om hon nu hörde en utsatt kvinna som grät och skrek högt i 5 minuter?

När polisen knackade dörr på måndagen hade Hanna först inte hört någonting under den aktuella natten. Men sen efter att hon fått reda på vad som hänt, då jäklar kom hon plötsligt ihåg detaljer, t.o.m. ordagrant vad som sades, hur många röster det var etc.

Scenariot med en ensam gärningsman som inte kände Helena är en högintressant teori. Det kan vara förklaringen till många märkligheter som präglar fallet, inte minst varför kroppen aldrig har hittats.

Lätt att glömma detaljer i efterhandskonstruktioner, kanske därför Hanna inte ville prata med Lotte Dalgaard.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Something1
Vittnet Carina så att bilen på cykelvägen troligen var en vit Ford Sierra. Bjö.n Berg.ren som bodde granne med Helena hade väl en sån bil i början av nittiotalet... Ingen hemlighet att han tog ett glas eller fler och sen tog bilen hem. Det pratades om att han brukade gena sista biten på cykelvägen hem med bilen, istället för att åka runt...
Var han på stan den kvällen? Tänk om han körde på Helena. Detta var nytt för mig. Det måste ju finnas fler som spekulerat i det då? Den gubben alltså.
Citera
2021-08-26, 17:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Lätt att glömma detaljer i efterhandskonstruktioner, kanske därför Hanna inte ville prata med Lotte Dalgaard.

"Hanna" är 80 år. Jag har ingen aning om i vilket skick hon är. Dock kan jag tänka mig att "Hanna" har fått nog av media och journalister. Hon tvingades ju till och med gå ut i media efter ett tag den sommaren för att försvara sig mot att hon hade utmålats negativt. Om det nu var så att hon inte ville prata med Dalgaard, har jag av ovan angivna anledningar full förståelse för det. Dock vet jag från folk som har pratat med henne att hon berättar exakt samma berättelse, så några problem med "den röda tråden" verkar hon inte ha.
Citera
2021-08-26, 18:00
Medlem
Citat:
Min fetning: Och han skulle alltså inte ha kunnat vara mördaren? Eller varit med och bevittnat om någon annan mördade Helena? Du och Pudelfrillan jobbar hårt för att styra bort "mannen med pilotglasögon" från all inblandning!

Ser det där nästan som en komplimang!

Nja jag utgår nog mer ifrån själva Stadt vittnen, brovittnet, bilvittnet och själva platsen där HA försvann.

Sen tror jag hon var ensam när överfallet sker, precis som GM var. Annars skulle det inneburit en för hög risk.

Skulle piloten varit med hade det nog aldrig hänt. Han verkade ju helt betuttad i henne om man får tro flertalet vittnesutsagor från Stadt.
Citera
2021-08-26, 18:00
Medlem
Jag tror att folk på byn pratade en del om detta, typ: tänk om det var han...vet dock inte om han blev hörd på nåt sätt, eller om man tänkte att det måste vara nån yngre i Helenas närhet...han skulle på den tiden ha ALLT att förlora, om han råkat köra på någon på fyllan, på cykelvägen...den bilen skulle ju absolut behöva kollas upp...Han lämnade Mariestad sen och flyttade till Göteborg ...vet inte vart han bor nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in