2021-08-26, 17:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Detta tror jag faktiskt du har rätt i. Det tillsammans med vittnesuppgifter om ”rätt bil” (ev någon annan som också sett CL någonstans) samt egna motstridiga uttalanden av CL är säkert det JÅ hade. Tillsammans med en träff på skon kan det då bli tillräckligt. Men ändå svårt kanske om inte kropp hittas?

Jag skulle bli glad om Kalla fall i ett första skede skulle kunna knyta en man (oavsett vem) till Helenas absoluta fysiska närhet med hjälp av DNA:t på den ena skon. Skulle det sedan i nästa steg visa sig att den mannen antingen fanns i Helenas absoluta fysiska närhet under inflyttningsfesten och/eller på Stadt eller (ännu bättre) att den mannen säger att han aldrig hade varit nära Helena eller påstår sig inte veta vem Helena var, då börjar det brännas ordentligt. Jag hoppas att det där DNA:t på skon ska kunna leda Kalla fall till en specifik mansperson som måste ha befunnit sig i Helenas miljö just den där lördagskvällen/söndagsnatten.
Citera
2021-08-26, 17:26
Medlem
Fick reda på att CL haft stor psykisk ohälsa och hemsjukvård i många år. Ingen fick jobba ensam hos honom och man fick aldrig vända honom ryggen, utan alltid backa bort eller ut från honom. Mycket utagerande och starkt kvinnofientlig. Har även haft blöja dygnet runt sedan många år.. Så status på honom verkar varit dålig länge...
Citera
2021-08-26, 17:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"Hannas" första vittnesutsaga kom redan på onsdagen den 17 juni eller om det var torsdagen den 18 juni.

Och varför skulle "mannen med pilotglasögon" ha "avvikit åt annat håll den sista biten" när han redan från inflyttningsfesten i Töreboda och framåt hängde efter Helena så till den grad att folk inne på Stadt noterade det? Om han dessutom skulle gå till en sina systrar på Lockerud (som Gabriella hade tankar om i media), fanns det ju ännu mindre anledning att "avvika". Nej, något "avvikande" tror jag inte en sekund på! Inte en ensam gärningsman heller.

Mannen med pilotglasögon var kanske på väg till sin syster som t.o.m. Ga*briella misstänkte?
Citera
2021-08-26, 17:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Vad finns det egentligen som ger brovittnet trovärdighet och tyngd i sina vittnesuppgifter?

Kan vi ens vara säkra på att det var Helena som observerades av brovittnet?

Igen då: Den samlade bilden från vittnesmål inifrån Stadt som pekade ut "mannen med pilotglasögon" som den som hängde efter Helena, som hjälpte henne ringa, som fanns i hennes omedelbara närhet vid stängning kombinerat med vittnesmålet från brovittnet och hur mannen slingrade sig och ändrade sig i polisförhören samt påpassligt nog högg till med en minneslucka från just 02:00 (!), gör att jag ser hela den kedjan som bergsäker.
Citera
2021-08-26, 17:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag skulle bli glad om Kalla fall i ett första skede skulle kunna knyta en man (oavsett vem) till Helenas absoluta fysiska närhet med hjälp av DNA:t på den ena skon. Skulle det sedan i nästa steg visa sig att den mannen antingen fanns i Helenas absoluta fysiska närhet under inflyttningsfesten och/eller på Stadt eller (ännu bättre) att den mannen säger att han aldrig hade varit nära Helena eller påstår sig inte veta vem Helena var, då börjar det brännas ordentligt. Jag hoppas att det där DNA:t på skon ska kunna leda Kalla fall till en specifik mansperson som måste ha befunnit sig i Helenas miljö just den där lördagskvällen/söndagsnatten.

Ja det vore bra och vi vet ju iallafall att DNA:t på HA's sko inte kom från "mannen med pilotglasögon".
Citera
2021-08-26, 17:33
Medlem
Citat:
"Hannas" första vittnesutsaga kom redan på onsdagen den 17 juni eller om det var torsdagen den 18 juni.

Och varför skulle "mannen med pilotglasögon" ha "avvikit åt annat håll den sista biten" när han redan från inflyttningsfesten i Töreboda och framåt hängde efter Helena så till den grad att folk inne på Stadt noterade det? Om han dessutom skulle gå till en sina systrar på Lockerud (som Gabriella hade tankar om i media), fanns det ju ännu mindre anledning att "avvika". Nej, något "avvikande" tror jag inte en sekund på! Inte en ensam gärningsman heller.

Nej vi har lite olika syn här och det är ju helt ok.

Jag tror däremot på brovittnet att hon sett HA gåendes i riktning hemåt med förmodligen piloten där på natten.

Men Hanna är jag ytterst tveksam till. Både till hennes vittnesmål i sig samt att det kommer först i 3:e förhöret.
Då är hon redan intervjuad 2 gånger tidigare utan hört eller sett ett pip.

Ja om jag ska spekulera i varför piloten och HA gick skilda vägar sista biten skulle han förmodligen på annat håll och HA klara sig bra hem själv sista biten.

Vad Gabriella tror han ska är väll inte bekräftat?
Citera
2021-08-26, 17:33
Medlem
Vittnet Carina så att bilen på cykelvägen troligen var en vit Ford Sierra. Bjö.n Berg.ren som bodde granne med Helena hade väl en sån bil i början av nittiotalet... Ingen hemlighet att han tog ett glas eller fler och sen tog bilen hem. Det pratades om att han brukade gena sista biten på cykelvägen hem med bilen, istället för att åka runt...
Citera
2021-08-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja jag är iaf mycket skeptisk till H:s vittnesutsaga som uppkom efter typ 3:e ”förhöret”.

Då faller även GWs teori om 2 GM, vilket äntligen Kalla fallet-gruppen insett.

Inte säkert GM är helt okänd för HA, kan vara både och tänker jag.

Och den här MMPG kan visst slagit följe med HA en bit på vägen och sen avvikt åt annat håll när HA snedda sista vägen hem.
Jag tror varken han hört eller sett något alls av själva överfallet.

Min teori är fortfarande att detta tragiska överfall har skett av en ensam GM under de ca 10 minutrarna bilvittnet ser den vita bilen komma körandes på cykelbanan och sen tillbaka igen med HA utslagen i baksätet.

Kanske av en ren tillfällighet ser GM sin chans när HA och MMPG skiljs åt vid stora vägen?
Kannske stod han där och väntade på ett offer. Det är ett ganska bra ställe runt och omkring om man tänker efter. Ett avskilt ställe men ändå är det folk som passerar på väg hem eller ner till campingen på efterfest i sommarnatten om man går vägen ner, mot Ekuden eller dröjer kvar uppe vid stora vägen som folk tog hem emot lockerud där det också var ganska mycket fester. Det var säkert helt oplanerat och ett slumpmäsigt offer. Om det är en ensam GM så är det lättare att behålla det för sig själv och är han okänd för Fam Andersson så är han ju svår att hitta. Har dock för mig att de bestemt vet vem GM är och det låter så när de talat i media. Undrar om det är så. Isåfall är det ju inte Cla#es L.
Citera
2021-08-26, 17:34
Medlem
Citat:
Igen då: Den samlade bilden från vittnesmål inifrån Stadt som pekade ut "mannen med pilotglasögon" som den som hängde efter Helena, som hjälpte henne ringa, som fanns i hennes omedelbara närhet vid stängning kombinerat med vittnesmålet från brovittnet och hur mannen slingrade sig och ändrade sig i polisförhören samt påpassligt nog högg till med en minneslucka från just 02:00 (!), gör att jag ser hela den kedjan som bergsäker.

Ok. Tack för svar. Det är möjligt att det blir mycket upprepningar i tråden. Ska försöka använda sökfunktionen emellanåt. Det är alltså inte brovittnet enkom som ska ses som ett trovärdigt vittne utan brovittnets trovärdighet uppnås endast tillsammans med vittnesobservationer från Stadt?
Citera
2021-08-26, 17:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Mannen med pilotglasögon var kanske på väg till sin syster som t.o.m. Ga*briella misstänkte?

Gabriella fick frågan om varför hon trodde att "mannen med pilotglasögon" från första början skulle ha fått för sig att gå åt Helenas håll, och hon svarade då att "han skulle kanske (vidare) till sin syster". Men försök igen inte tuta i mig att han - som så bevittnat hade jagat efter Helena hela kvällen - skulle nöja sig med att gå med Helena bara en bit - särskilt som vägen förbi Helenas hem inte hade inneburit den minsta omväg (nästan tvärtom, till och med)!

Men intressant att du nu verkar gå med på att "mannen med pilotglasögon" gick med Helena!
Citera
2021-08-26, 17:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det vore bra och vi vet ju iallafall att DNA:t på HA's sko inte kom från "mannen med pilotglasögon".

Helt riktigt, men med i händelsen var han likt förbaskat.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-26 kl. 17:41.
Citera
2021-08-26, 17:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Nej vi har lite olika syn här och det är ju helt ok.

Jag tror däremot på brovittnet att hon sett HA gåendes i riktning hemåt med förmodligen piloten där på natten.

Men Hanna är jag ytterst tveksam till. Både till hennes vittnesmål i sig samt att det kommer först i 3:e förhöret.
Då är hon redan intervjuad 2 gånger tidigare utan hört eller sett ett pip.

Ja om jag ska spekulera i varför piloten och HA gick skilda vägar sista biten skulle han förmodligen på annat håll och HA klara sig bra hem själv sista biten.

Vad Gabriella tror han ska är väll inte bekräftat?

Nej, polisen knackade dörr på måndagen, sedan återkom "Hanna" på onsdagen eller torsdagen med en utförlig utsaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in