2021-08-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Och polisen får inte söka i släktregistret har jag för mig.

Ingen vits med det nu, när dom har en MGM att testa mot.
I annat fall finns det ju metoder dom kan använda, det var så dom löste dubbelmordet i Linköping.
Citera
2021-08-26, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Ingen vits med det nu, när dom har en MGM att testa mot.
Jag vill inte börja käfta men om dom fått söka i släktregistret kunde det kanske varit avklarat för länge sen?
Var det inte det här fallet och hon i syaffären som polisen ville söka i släktregistret, men fick avslag efter fallet i Linköping (lidköping?)
Senast redigerad av P944 2021-08-26 kl. 13:31.
Citera
2021-08-26, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Jag vill inte börja käfta men om dom fått söka i släktregistret kunde det kanske varit avklarat för länge sen?

Håller med.
Citera
2021-08-26, 13:30
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt det är en ensam GM. För vem skulle hjälpa någon med ett mord? Vad är motivet för det?

Jag tror att HA mördades vid cykelvägen. GM hade bilen med sig, eller i närheten. Han hämtade bilen, slängde in kropp, väska och försökte få med sakerna som ramlat ur väskan.

Sen har han haft tid på sig att välja ut bra ställe att gömma kroppen på. Han kanske till och med hade kroppen i bilen en eller ett par dagar innan han klarade av att köra iväg med den.
Jag tror inte kroppen är i Vänern, tror mer på att kroppen är nedgrävd någonstans, kanske en bit in i en skog, där det numer är ordentligt överväxt med buskar och träd.

Orsaken till mordet/överfallet beror nog på antingen:
1. Sexuellt betingat
2. Psykisk ohälsa

Kanske inte vara meningen att döda, men det var så det blev?

Inget av skälen ovan skulle tyda på två GM.

Bara mina tankar....

Tror också att det mycket väl kan röra sig om en GM. Indikationerna på flera inblandade är i a f inte starka nog för att man inte ska kunna bortse från dem. Men så sitter jag så klart inte heller på all info.

Tycker det är så mycket kring det hela som passar in i det där klassiska och tragiska mönstret. En hopplös typ som planlöst snurrar runt med bilen på natten. Får syn på Helena. Har undantryckta idéer om att förgripa sig på en kvinna men vill framför allt bara "prata lite". Den totala avspisningen gör honom ställd. Allt spårar ur.
Citera
2021-08-26, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja man hade säkert hittat mer spår om man gjort en ordentlig brottsplats undersökning. Jag håller ändå för mest sannolikt att Helena styptes och att mördaren kan ha varit helt okänd för HA och att han agerat ensam.

Att konflikt skulle ha uppstått i kohagen mellan HA och någon av hennes närmsta vänner alt. några bekanta som ledde till hennes död känns mer och mer osannolikt o konstruerat. Som att hon hade "råkat falla" olyckligt och dö eller liknande teorier "att det inte var meningen" att hon skulle dö, att det är ett "ofrivilligt dråp av någon i vänkretsen" osv.
Nej det här börjar kännas allt mer avlägset för egen del. Med tanke på att polisen hela tiden har varit fel ute så har man mer eller mindre blivit hjärntvättad av allt som polis och media har basunerat ut under alla dessa år.

Det känns som att man kan ha stirrat sig blind på alla namn som har nämnts i tråden och alla teorier i brist på bättre alternativ och fått ett tunnelseende. En ensam GM har knappt ens diskuterats och det kan ju vara ett stor miss.

En ensam okänd GM känns dock logiskt med tanke på hur det här fallet har gäckat polisen i snart 30 år.
Hade det varit en okänd gärningsman hade han förmodligen bara lämnat kvar kroppen!
Citera
2021-08-26, 13:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja man hade säkert hittat mer spår om man gjort en ordentlig brottsplats undersökning. Jag håller ändå för mest sannolikt att HA styptes och att mördaren kan ha varit helt okänd för HA och agerat ensam.

Att det skulle ha uppstått en konflikt mellan HA och någon av hennes vänner eller bekanta och att hon råkade falla olyckligt och dö eller liknande teorier "att det inte var meningen" att hon skulle dö, det var ett ofrivilligt dråp av bågon i vänkretsen osv. känns allt mer avlägset för egen del.

Som sagt, en ensam okänd GM känns mest logiskt med tanke på hur det här fallet har gäckat polisen i snart 30 år.

Jag tror precis tvärtom: Helena började gå hemåt med "mannen med pilotglasögon" (KM, vad det verkar) och sedan kom en bil in i sammanhanget. De sammantagna uppgifterna inifrån Stadt om hur "mannen med pilotglasögon" betedde sig, brovittnets utsaga samt hur "mannen med pilotglasögon" har slingrat och ändrat sig i polisförhören, gör mig helt övertygad om att "mannen med pilotglasögon" fanns med i händelseförloppet - dock tror jag inte att det är han som hade ihjäl Helena. Jag tror att han har levt alla de här åren med rädslan för att bli inburad bara för att han kanske råkade bli vittne till det som hände. Och lägg på skammen på det, också.
Sedan har vi det faktum att polisen verkar hantera "mannen med pilotglasögon" med silkesvantar, för polisen anhöll "mannen med pilotglasögon" i hemlighet i maj 2017 - plus att polisen heller inte vågade trycka på honom en advokat 1998 samt heller inte vågade begära honom häktad 2017. Det är någonting som gör att polisen går fram mycket mer försiktigt med "mannen med pilotglasögon".

Och om vi ska tro på PK:s berättelse om vad hände i hans och sambons lägenhet den där söndagsmorgonen 1992, är PU inblandad och då tror jag att det var han som bistod med bilen. Jag bortser alltså inte från "Hannas" vittnesmål" om minst två mansröster (även om jag självklart har beredskap för att det kan vara något knas i hennes utsaga).

Jokern i sammanhanget är just nu Cl*aes L*evin.
Citera
2021-08-26, 13:32
Medlem
Följde man upp spåret med mannen som sågs uppvakta H på Stadshotellet, och även sågs följa henne därifrån, mannen med pilotglasögon? Vem var egentligen han?
Citera
2021-08-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najix
Hade det varit en okänd gärningsman hade han förmodligen bara lämnat kvar kroppen!

Breaking news, gärningsmannen är okänd.
Citera
2021-08-26, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Följde man upp spåret med mannen som sågs uppvakta H på Stadshotellet, och även sågs följa henne därifrån, mannen med pilotglasögon? Vem var egentligen han?

Det var väl han dom grep förra året, men släppte?
Citera
2021-08-26, 13:36
Avslutad
Citat:
Breaking news, gärningsmannen är okänd.
Menar till Helena ,
Citera
2021-08-26, 13:38
Avslutad
han/dom/gm kanske sitter här och läser just nu. huvva
Citera
2021-08-26, 13:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag måste bara få fråga er alla nya som öser in inlägg i tråden: Skummar ni någonsin igenom ett par tre sidor bakåt i tråden innan ni postar på nytt? Läser ni någonsin igenom de inlägg som har postats sedan ni själva postade senast? Tydligen inte. Snälla, gör det!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-26 kl. 13:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in