2021-08-26, 13:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Att inget annat blod har hittats på brottsplatsen kan ju bero på att det aldrig gjordes någon ordentlig brottsplatsundersökning. Det kan mycket väl ha funnits biologiskt material som naturen hann ta hand om. Lägg till detta att många personer inledningsvis verkar ha trampat runt friskt i Kohagen där det förmodade brottet begicks. Jag tror att det hade gått att säkra fler spår om Helena hade rapporterats saknad på söndag förmiddag och/eller om polisen direkt hade insett allvaret och omedelbart spärrat av Kohagen. Nu blev det tyvärr inte så.

Ja man hade säkert hittat mer spår om man gjort en ordentlig brottsplats undersökning. Jag håller ändå för mest sannolikt att Helena styptes och att mördaren kan ha varit helt okänd för HA och att han agerat ensam.

Att konflikt skulle ha uppstått i kohagen mellan HA och någon av hennes närmsta vänner alt. några bekanta som ledde till hennes död känns mer och mer osannolikt o konstruerat. Som att hon hade "råkat falla" olyckligt och dö eller liknande teorier "att det inte var meningen" att hon skulle dö, att det är ett "ofrivilligt dråp av någon i vänkretsen" osv.
Nej det här börjar kännas allt mer avlägset för egen del. Med tanke på att polisen hela tiden har varit fel ute så har man mer eller mindre blivit hjärntvättad av allt som polis och media har basunerat ut under alla dessa år.

Det känns som att man kan ha stirrat sig blind på alla namn som har nämnts i tråden och alla teorier i brist på bättre alternativ och fått ett tunnelseende. En ensam GM har knappt ens diskuterats och det kan ju vara ett stor miss.

En ensam okänd GM känns dock logiskt med tanke på hur det här fallet har gäckat polisen i snart 30 år.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-26 kl. 13:26.
Citera
2021-08-26, 13:10
Medlem
Ugglan.s avatar
När det sedan gäller att Helena ska ha sagt "så kan/får ni inte göra" säger två saker: Dels att "Hanna" hela tiden har sagt att hon hörde minst två upprörda och aggressiva mansröster som pratade i mun på varandra, dels att hon hörde just ordet "ni". Och "kan/får ni inte göra" signalerar att Helena insåg/anade att något (ännu mer) allvarligt höll på att hända - och mycket riktigt gjorde det ju det, eftersom "Hanna" sa att det strax efter blev tyst och att hon hörde bildörrar stängas.

Sedan måste alla komma ihåg att "Hanna" har sagt att bråket redan pågick när hon kom ut med hunden. Det betyder att "Hanna" inte hade hört allt som Helena kan ha sagt tidigare och/eller vad männen kan ha sagt. "Hanna" hörde bara sista delen av bråket, så att säga, eftersom allt slutade med att det blev tyst, att bildörrar stängdes och att bilen sedan lämnade området. Det är alltså mycket viktigt att komma ihåg att "Hanna" och vi inte vet hur länge bråket hade pågått innan "Hanna" kom ut och vad som hade yttrats.
Citera
2021-08-26, 13:11
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Vänta nu! Var inte blodet på skorna hennes?

Jag kollade på MrKoll. Men jag hittade ingen L*v*n som stämmer överens. Bor han inte utanför Mariestad?
Citera
2021-08-26, 13:12
Medlem
Mer om den ljusa bilen som åtminstone ett av vittnena har identifierat som en kombi med takrelingar. MGM har ju då troligtvis ägt just en sådan då just bilen är central i de nya misstankarna

https://www.expressen.se/gt/krim/carina-sag-den-mystiska--bilen-nar-helena-forsvann/
Citera
2021-08-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Vänta nu! Var inte blodet på skorna hennes?

Dom har hittat blod från fler än en person. Detta är från dagens tidning, intervju med ÅK Jenny Karlsson:

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/26/helena-fallet-dna-fyndet-kan-vara-sista-chansen/

tre korta utdrag från artikeln:

"Dna-fynd på en av Helenas sandaler kan nu bli polisens sista chans i jakten på mördaren."

"Nationellt Forensiskt Centrum (NFC) har tidigare konstaterar att en av träffarna på sandalerna är från någon av föräldrarnas barn, möjligen Helena själv eller någon av hennes systrar.

Det andra spåret är ett bland-dna från två personer, en man och kvinna - vilket är ett problem eftersom NFC endast kan söka mot en viss person."

"Den tredje dna-träffen, som nu kan bli avgörande för fallet, är däremot högaktuell. Den kommer från en man som inte finns i spårregistret, men som nu är inlagd där."
Citera
2021-08-26, 13:14
Medlem
Enligt åklagare Karlsson finns vittnesutsagor och egna uppgifter från den misstänkte.
Rimligtvis borde han ha delgivit vissa omständigheter som gjort polisen intresserad.
Vittnesutsagor tyder på att någon har vittnat mot honom.
Stämmer detta gör det mig konfunderad att han är släppt.
Är det bara halvljumma uttalande från åklagare så är han inte intressant ,frågan är vad han har sagt och vilka vittnesmål som rimligtvis borde ha kommit i nutid.

Min känsla är att han fortfarande är intressant i utredningen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag kollade på MrKoll. Men jag hittade ingen L*v*n som stämmer överens. Bor han inte utanför Mariestad?

Nej, Akaciastigen 11.

Du har "alla" hans uppgifter i Häktningsframställan som finns länkad tidigare i tråden (igår)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirn
Kanske står någonstans tidigare i tråden, men vet man vilka 2 personer GW är säker på att det är?
Nej, men välkommen, det har nog bara frågats 30-40 gånger än så länge
Citera
2021-08-26, 13:20
Medlem
hans försvarsadvokat säger i intervju idag:

"Självklart finns det vissa uppgifter som tillsynes kan vara belastande, men sammantaget finns det inga handfasta bevis."

"Jag kan tyvärr inte redogöra för vad han sagt. Men han har försökt att redogöra för sina minnen från den aktuella tidpunkten, men det är ju 29 år sedan och självklart är det inte lätt."
Citera
2021-08-26, 13:21
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn

mr koll har bara hans postadress inte folkbokföring. Du får googla hans namn o mariestad så kommer han upp på andra sidor
Citera
2021-08-26, 13:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Dom har hittat blod från fler än en person. Detta är från dagens tidning, intervju med ÅK Jenny Karlsson:

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/26/helena-fallet-dna-fyndet-kan-vara-sista-chansen/

tre korta utdrag från artikeln:

"Dna-fynd på en av Helenas sandaler kan nu bli polisens sista chans i jakten på mördaren."

"Nationellt Forensiskt Centrum (NFC) har tidigare konstaterar att en av träffarna på sandalerna är från någon av föräldrarnas barn, möjligen Helena själv eller någon av hennes systrar.

Det andra spåret är ett bland-dna från två personer, en man och kvinna - vilket är ett problem eftersom NFC endast kan söka mot en viss person."

"Den tredje dna-träffen, som nu kan bli avgörande för fallet, är däremot högaktuell. Den kommer från en man som inte finns i spårregistret, men som nu är inlagd där."
Och polisen får inte söka i släktregistret har jag för mig.
Citera
2021-08-26, 13:23
Medlem
Kincops avatar
1. Om näsblodet uppstått i närheten av hemmet måste spårhundar ha kunnat hitta fler droppar på mark?
2. Sa inte Ulrika i ett tidigt skede att de hade kommit överens om att kasta sina ringar som spår om något hände dem?
3. Är det inte svårt för en ensam GM att ta med sig en levande Helena utan spår av strid. Om hon inte är bunden kan hon ju attackera föraren. Och om hon är död eller medvetslös borde det finnas spår efter strid då också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in