2021-08-26, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Lite så jag tänkte..

Ja, känns efterkonstruerat. Å andra sidan väldigt specifikt..?

Jag förstår vad du vill förmedla, men är man så rationell i ett akut nödläge? Eller du kanske tänker att hon försöker med detta inledningsvis innan det eskalerar?

Ja, det är ju väldigt specifikt med "ni" också..? Det skulle ändå, å andra sidan, kunna tyda på att vittnet registrerat det ganska korrekt även om det kanske inte var Helena? Men som sagt, hade det inte varit Helena så borde kvinnan som yttrat just dessa ord gett sig till känna vid det här laget så att de kunde släppa det spåret?

Ungefär så. Jag ser det som att hon säger så ungefär i ett läge då antingen en eller två personer ställer sig runt henne och börjar ”äckla sig” lite och hon snabbt självklart blir livrädd och fattar att det här är allvar. Kanske de tafsar och börjar röra henne olämpligt och sen spårar det snabbt efter det? Knappast att det sägs mitt i akten så att säga.
Citera
2021-08-26, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Om CL är GM, så har jag svårt att tro att han dödade Helena vid platsen, varför ta med hennes döda kropp i bilen? Jag tror hon levde och han tog med henne någon annanstans och där dödade henne?
De hade ju ingen koppling till varandra, så hade väl varit enklare att bara sicka från platsen?

Att kroppen inte ännu är funnen är en stor del förklaringen till att detta fortfarande är ouppklarat. Så helt osmart var det ju inte att ta med kroppen.

Att det handlar om en kidnappning, dvs att hon fördes bort levande, har iaf jag otroligt svårt att tro.
Senast redigerad av supersnut 2021-08-26 kl. 13:09.
Citera
2021-08-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Kan nog vara så.

Jag kanske har sett för mycket på TV. Men den här CL måste polisen ju haft nys på ett tag, och då undrar jag varför man inte plockat DNA från honom tidigare och haft det klart nu, så kunde man fått en överraskningseffekt på en gång? Om man haft honom under övervakning, så kunde man ju ha plockat upp något som en mugg, sugrör osv.

Men man kanske inte får göra så i Sverige?

Tror du behöver ge samtycke, alternativt under tvång, dvs du är anhållen.
Citera
2021-08-26, 13:01
Medlem
Citat:
Varför skulle han åka/gå dit och rasta hunden, kl 2.00 på natten?

För inte så länge sen rastade en 12-årig tjej sin hund kl 4.00 på natten/morgonen, hon blev skjuten till döds.
Det är en större fråga, vad hon gjorde ute så dags.

Men, håller med dig, lite ologiskt att rasta hunden på natten, så långt bort från sitt hem. (så långt är det inte, men det är "långt" för en hundpromenad på natten.)
Citera
2021-08-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagarjimmy
De ska ha vetat om att polisen ville gräva på deras tomt sedan en tid tillbaka. Vet inte om vi pratar dagar eller veckor men det var innan gripandet av CL.

Det var nya uppgifter, hur vet du detta? Det skulle innebära att det inte skedde pga något CL sa i förhör under måndagen.
Citera
2021-08-26, 13:02
Medlem
Citat:
Dessutom kan man säga Ni, som är finare än att säga du till en person, speciellt om hon inte kände mannen sen tidigare.
Hon kanske sa artigt Ni, till CL?
Är ju inte säkert att vittnet hörde två mansröster?

Nu varierar visserligen den där ordalydelsen i olika förhör. Men vad som framförallt är lite knepigt med det här vittnet är ju att hon enligt egen utsago hör om Helenas försvinnande på måndag morgon men inte kopplar till händelsen den här natten förrän polisen knackar dörr senare på kvällen. Ändå säger hon att hon kände igen Helenas röst. Det är först nån vecka senare hon är bestämd med att det var natten till söndagen som gäller.

Hur kan hon inte göra kopplingen så fort hon hör om Helenas försvinnande? Hur kan hon inte på måndagen veta säkert att hon hörde rösterna två nätter innan?
Citera
2021-08-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Han bodde väl i närheten och det var ett skogsområde? Många rastar hundarna på natten, det är väl inte så konstigt. Han kanske var deprimerad och hade sömnproblem och när Helena sa till honom så brast det.

Njae, typ i närheten bodde han, men känns som en knepig väg att ta med hunden från han och dit, då finns det ju skogsomrdåen betydligt närmare där han kunde rastat hunden.
Om han skulle gått från sig var han tvungen att gå genom ett hyreshusområde, både sitt eget och ett angränsande, sen förbi ett villaområde.

Skulle han gå åt andra hållet så är det en kort sträcka till annat skogsområde.
Citera
2021-08-26, 13:05
Medlem
Citat:
Jag vet inte om 2,1 km är i närheten?
Men 2.00 på natten en helg, just den väg H brukade gå?
Ja inget som är omöjligt?

Dom skulle dessutom kommit från varsitt håll.
Citera
2021-08-26, 13:06
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut

Okej.

Tack för snabbt svar :-)
Citera
2021-08-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolplasker
Har följt tråden länge och sett folk spekulera kring detta förut. Har dock aldrig fått tidslinjen helt klar för mig iallafall.
Vittnet med hunden hör ju Helena hyfsat tidig natt (01/02?). Vittnet/vittnena som kommer på cykel ser bilen betydligt senare vad jag förstår. Kring 04?
Vad gör gärningsmannen/männen där emellan?

Känslan är väl för min del att han begår mordet av misstag, går hem och hämtar bilen, sedan hämtar kroppen. I ren panik då alltså. Vad tänker ni andra? Vad är ett rimligt avstånd att bo på isåfall? Radbyn kanske?

Han bodde inte i Radbyn då, det var hans föräldrar som gjorde det. Han bodde på Bråten.
I övrigt håller jag helt med dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag känner mer och mer att man kanske inte ska förlita sig på "Hanna's" vittnesuppgifter allt för mycket. Risken är stor att man hamnar helt fel i förhållande till vad som verkligen hände. Mycket av det "Hanna" sa var ju dessutom rena efterhandskonstruktioner. Och varför hörde hon inte av sig till polisen direkt om hon nu hörde en utsatt kvinna som grät och skrek högt i 5 minuter?

När polisen knackade dörr på måndagen hade Hanna först inte hört någonting under den aktuella natten. Men sen efter att hon fått reda på vad som hänt, då jäklar kom hon plötsligt ihåg detaljer, t.o.m. ordagrant vad som sades, hur många röster det var etc.

Scenariot med en ensam gärningsman som inte kände Helena är en högintressant teori. Det kan vara förklaringen till många märkligheter som präglar fallet, inte minst varför kroppen aldrig har hittats.

Är väl i o f s inte riktigt rätt tågordning om jag förstått saken rätt. Se inlägg ovan.

Förstår att veteranerna i tråden mulnar på allt omtugg. Ni får ursäkta.
Citera
Avslutad
Citat:
DNA från skorna har dom givetvis. Men gissar att dom behöver matcha det mot någon och att dom i måndags tipsade CL och det är detta svar dom väntar på.

Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Kan nog vara så.

Jag kanske har sett för mycket på TV. Men den här CL måste polisen ju haft nys på ett tag, och då undrar jag varför man inte plockat DNA från honom tidigare och haft det klart nu, så kunde man fått en överraskningseffekt på en gång? Om man haft honom under övervakning, så kunde man ju ha plockat upp något som en mugg, sugrör osv.

Men man kanske inte får göra så i Sverige?

Citat:
Vänta nu! Var inte blodet på skorna hennes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in