2021-08-26, 11:53
Medlem
NirvanAs avatar
46 på IVA idag, 35 igår...ibland blir det stora skutt !
Citera
2021-08-26, 11:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
FDAs godkännande baseras på data fram till 13 Mars dvs pre delta. Risc-benefit antar jag är helt annorlunda nu med delta o forskningsrapporten om att vaccinet kan förvärra läget givet 4 mutationen

Jag tror det var de 60 miljarder anledningarna som stressade fram beslutet.

Vi kommer behöva ett nytt vaccin snarast mot delta o dess subvarianter.

Instämmer att vi behöver ett nytt vaccin som biter ordentligt emot Delta-varianten. Sverige/EU ha redan betalat Pfizer för ytterligare doser, vilket också inkluderar vaccinutveckling. Därav det högre priset.

Återstår att se när vi behöver ge bosterdoser, med början för de äldsta. Tegnell har sagt att det inte finns några vetenskapliga skäl att ge dem ännu. Jag hoppas att han har rätt, och jag fel, så de äldsta, plus alla 40 plusare kan få en riktigt effektiv bost med ett utvecklat vaccin.
Citera
2021-08-26, 12:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Uppdatering av IVA-inläggningar

Sedan 1 augusti har det nu rapporterats 82 inläggningar på IVA

Så här ser det ut:

64 (+22) ovaccinerade = 78 %
7 (+3) fullvaccinerade = 9 %
6 (+1) halvvaccinerade = 7 %
5 (+2) med okänd vaccinationsstatus = 6 %

Antal personer <50 år = 31

27 ovaccinerade = 87 %
1 halvvaccinerad = 3 %
3 med okänd status = 10 %

Sedan sist har det ökat med 9 ovaccinerade och 2 med okänd status.

Antal personer 50-59 år = 19

15 ovaccinerade = 79 %
3 halvvaccinerade = 16 %
1 med okänd status = 5 %

Sedan sist har det ökat med 5 ovaccinerade och 1 halvvaccinerad

Antal personer 60-69 år = 15

13 ovaccinerade = 87 %
2 fullvaccinerad = 13 %

Sedan sist har det ökat med 3 ovaccinerade och 1 fullvaccinerad

Antal personer 70-79 år = 15

8 ovaccinerade = 53 %
4 fullvaccinerade = 27 %
2 halvvaccinerade = 13 %
1 med okänd status = 7 %

Sedan sist har det ökat med 5 ovaccinerade och en fullvaccinerad

Antal personer 80+ år = 2

1 ovaccinerad = 50 %
1 fullvaccinerad = 50 %
Sedan sist har det ökat med 1 fullvaccinerad

Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid?filter=7668d908-aba3-7e8e-3e17-1acb4b853f7b

Tack för en bra sammanställning!

Bevisar onekligen vaccinets effektivitet för oss som inte är folieklädda
Citera
2021-08-26, 12:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Nä. Det har avlidit 14000 personer av covid i Sverige och vi är 10 miljoner invånare.
0,14%.
Långt ifrån alla.

Nu har ju inte hela Sveriges befolkning varit smittade så din siffra blir ju lite intetsägande.
Citera
2021-08-26, 12:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, det är ju frågan. Unga kan ju också drabbas av långcovid och MIS-C. Men när man inte vill vaccinera unga under 16 år för osäkerheten om biverkningar av vaccinet så betyder det ju att denna osäkerhet finns och då finns den även för de över 16 år. Jag tycker inte man riktigt informerar om den, hade man valt att vara tydlig med att det finns en osäkerhet om biverkningar skulle man också kunna minska dess skadliga effekt. Det hade gått att ge visa eller alla som vaccinerade sig blodproppslösande mediciner och även en uppföljande hälsokontroll. Ja, kanske till och med en ivermectin. Istället har man valt att enbart gå ut med hur säkert vaccinet är. Men hur kan vaccinet vara säkert för de som är 16 år men inte för de som är 15 år?

För mig förefaller det som om man räknar med att 16-18 åringarna är allt för stora smittspridare och därför väljer att riskera deras hälsa för ekonomiska intressen, för dyrt helt enkelt att inte vaccinera dem.

Jag har en anhörig som dog två tre dagar efter vaccineringen av blodpropp relaterad sjukdom. Det känns minst lika surt att förlora människor av vaccinet som av sjukdomen.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag beklagar att du mist en anhörig. Vilket vaccin fick denne, var det en kvinna eller en man? Min granne fick en propp i hjärnan av viruset, det är en kvinna, en släkting till mig dog av viruset också en kvinna. Jag hoppas ni har rapporterat in fallet, om inte så gör det direkt. Jag har hela tiden varit tveksam till att ge vaccinet till barn just pga försiktighetsprincipen, vi har inte tillräckligt med data för att säga tvärsäkert att det är ofarligt. Sen får man ju väga risken mot att man far illa av viruset. Sen kan jag tycka att det är lite hårklyveri att vaccinera en 16 åring men inte en 15 åring, det borde bero på mognadsgrad kan ju vara milsvid skillnad i utveckling på dessa. Jag tycker Tegnell gör rätt som avvaktar.
För en gångs skull är det bra att FoHM är lite sega med beslut tycker jag.
Kanske ska man avvakta med vaccination av yngre (om man alls ska vaccinera dem) till nyttan blir större både för de som vaccineras och för omgivningen, dvs. till det finns ett "delta-vaccin".
Citera
2021-08-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veredictum
Det är ingen som har dött utav själva corona viruset utan man har haft andra sjukdomar vid sidan av.

Jösses.

Man dör av viruset och dess påverkan på kroppen.
Citera
2021-08-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu har ju inte hela Sveriges befolkning varit smittade så din siffra blir ju lite intetsägande.

Jag svarade på, och jag citerar: " Vi har väl alla förlorat någon på ett eller annat sätt i pandemin".

Nä, alla har inte förlorat någon.
Citera
2021-08-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Avlidit MED covid. Inte AV

Väldigt viktigt

Verkligen inte viktigt att ni foliehattar får talutrymme längre.

I sviterna AV.
Citera
2021-08-26, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Nu har skolorna kört i de fasansfulla två veckorna. Hur kommer det synas i statistiken?

I Stockholm har eleverna gått tre dagar. Återkom i slutet av september.
Citera
2021-08-26, 12:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag svarade på, och jag citerar: " Vi har väl alla förlorat någon på ett eller annat sätt i pandemin".

Nä, alla har inte förlorat någon.

Jag kan ändra citatet till dig, något jag sa till en vän i februari 20202.

"Vi kommer alla att förlora någon på ett eller annat sätt i den här pandemin"

Det är inte över än.
Citera
2021-08-26, 12:29
Medlem
revodnebs avatar
Har ni noterat vilket jäkla jätteskutt det var på inläggningarna på IVA och slutenvården idag?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Känns lite olustigt faktiskt.
Citera
2021-08-26, 12:29
Medlem
Citat:
Nä. Det har avlidit 14000 personer av covid i Sverige och vi är 10 miljoner invånare.
0,14%.
Långt ifrån alla.

Jösses. Trodde tråden höll högre kvalitet.

Har 10 miljoner blivit smittade menar du?

Tänk igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in