2021-08-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Inte förvånad. Många doktorer jag träffat är ganska knepiga.
Kanske ligger nåt i det. Jag börjar misstänka att jag själv är lite knepig.

Men bara för att man är knepig behöver man inte ha fel i sak. Det känns som att ribban för vad som är knepigt har sänkts rejält under pandemin. Sånt som var vetenskapligt konsensus för två år sen är blasfemi idag.
Citera
2021-08-26, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ok. Ber om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig.
Är bara så trött på det överdrivna fokuset på Tegnell..

Hur många procent av befolkningen måste vaccineras (frivilligt) för att problemet ska försvinna?
Citera
2021-08-26, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Tack!

Jag sparar den länken! Jag sökte på FHM/Google osv men hittade inte hur många som låg på IVA just nu.
Kan vara snårigt ibland, härifrån hämtas statistiken: Svenska Intensivvårdsregistret (SIR) -> COVID-19 i svensk intensivvård

Platz.se och C19.se är skapliga för överblick i Sverige.
Citera
2021-08-26, 10:52
Medlem
Det är ingen som har dött utav själva corona viruset utan man har haft andra sjukdomar vid sidan av.
Citera
2021-08-26, 11:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det kan ju vara en viss skillnad på hur smittoämnet tar sig in i kroppen. Och om det går ut i blodet. Att injicera ”ofarligt” smittoämne i muskeln och ev vidare blodet borde orsaka viral sepsis kontra att få det i luftvägarna som i mindre utsträckning leder till sepsis.

Men att viruset tar sig ut i blodbanan har vi ju sett i och med att man hittat virusrester i princip överallt i kroppen, där det inte ska vara, i testiklarna exempelvis, eller i hjärnan. Handhavandefel kan förklara vaccindöd, det finns flera exempel när man inte aspirerat vid injektion, de har dock överlevt och kunnat berätta om det.
Citera
2021-08-26, 11:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Det är klart att det är. Anledningen till att man vaccinerar unga är för att man anser samhällsnyttan vara större än eventuella biverkningar hos den enskilda personen. Vissa unga kommer få myokardit pga vaccinet, men det anses värt det. Eller ansågs.

För man får ha i åtanke att när man valde denna väg trodde man att vaccinet skulle hindra smittspridningen... nu när den faktorn är ute ur leken är det ganska poänglöst att vaccinera unga då det inte finns någon samhällsnytta. Det enda man åstadkommer med att årligen ge nya boostershots till unga är att årligen utsätta dom för risken för myokardit.

Lite spikprotein här, lite spikprotein där, kanske klarar du dig i år, kanske inte nästa år.

Genialiskt

Hej Anders, lite kul att du skriver här. Om du tänker efter lite på din egen text, hur mycket spikprotein tror du att du får av viruset? Om en virion infekterar en cell så kan de skapa cirka tusen kopior som i sin tur kan skapa...ja det får du räkna ut. Hur mycket spikprotein blir det? Hur många virioner får du i dig i ursprungsdosen vid smitta?
Citera
2021-08-26, 11:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veredictum
Det är ingen som har dött utav själva corona viruset utan man har haft andra sjukdomar vid sidan av.

Troll!

There was a total of 9400 deaths in 2020 that were due to COVID-19 and were recorded without any pre-existing conditions.

https://www.ons.gov.uk/aboutus/transparencyandgovernance/freedomofinformationfoi/deathsfromcovid19withnopreexistingconditionsfromju ly2020tofebruary2021
Citera
2021-08-26, 11:22
Medlem
Antal personer som behöver uppsöka sjukvård börjar att skjuta i höjden igen.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-08-26, 11:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, det är ju frågan. Unga kan ju också drabbas av långcovid och MIS-C. Men när man inte vill vaccinera unga under 16 år för osäkerheten om biverkningar av vaccinet så betyder det ju att denna osäkerhet finns och då finns den även för de över 16 år. Jag tycker inte man riktigt informerar om den, hade man valt att vara tydlig med att det finns en osäkerhet om biverkningar skulle man också kunna minska dess skadliga effekt. Det hade gått att ge visa eller alla som vaccinerade sig blodproppslösande mediciner och även en uppföljande hälsokontroll. Ja, kanske till och med en ivermectin. Istället har man valt att enbart gå ut med hur säkert vaccinet är. Men hur kan vaccinet vara säkert för de som är 16 år men inte för de som är 15 år?

För mig förefaller det som om man räknar med att 16-18 åringarna är allt för stora smittspridare och därför väljer att riskera deras hälsa för ekonomiska intressen, för dyrt helt enkelt att inte vaccinera dem.

Jag har en anhörig som dog två tre dagar efter vaccineringen av blodpropp relaterad sjukdom. Det känns minst lika surt att förlora människor av vaccinet som av sjukdomen.

Jag beklagar att du mist en anhörig. Vilket vaccin fick denne, var det en kvinna eller en man? Min granne fick en propp i hjärnan av viruset, det är en kvinna, en släkting till mig dog av viruset också en kvinna. Jag hoppas ni har rapporterat in fallet, om inte så gör det direkt. Jag har hela tiden varit tveksam till att ge vaccinet till barn just pga försiktighetsprincipen, vi har inte tillräckligt med data för att säga tvärsäkert att det är ofarligt. Sen får man ju väga risken mot att man far illa av viruset. Sen kan jag tycka att det är lite hårklyveri att vaccinera en 16 åring men inte en 15 åring, det borde bero på mognadsgrad kan ju vara milsvid skillnad i utveckling på dessa. Jag tycker Tegnell gör rätt som avvaktar.
Citera
2021-08-26, 11:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu är väl de flesta doktorer (MD) inte PHD men jag förstår lite vad du menar - dock så tror jag vaccineringsgraden hos doktorer är högre än för andra grupper.

Det hela är väl lite förenklat så här:

Är man outbildad så litar man inte på vad experter säger men ju mer man utbildar sig desto mer litar man på experter - det ingår ju i själva utbildningen att lyssna på experter och fakta. När man börjar närma sig nivån phd så ingår det helt plötsligt att man ska ifrågasätta fakta och utöka kunskapen. Det är därför skeptismen kommer ifrån.

Om man ser till problemen detta skapar så står dock lågutbildade för majoriteten då de är så många - det finns betydligt mer med enbart gymnasieutbildning än professorer osv.

Hm? Det svenska ordet för PhD är doktor.
Sen kallas läkare i vardagligt tal för doktorer i Sverige.

Men som du säger så har inte alla läkare(MD) den akademiska titeln doktor (PhD).

Jag har bara träffat doktorer verksamma inom teknikområdet.
Citera
2021-08-26, 11:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Lite fortsatt färsk IVA-statistik.

Sedan 1 augusti har det nationellt lagts in 54 personer på IVA. Takten har ökat lite, vilket går i linje med en ökad smittspridning.

Så här ser det ut:

42 ovaccinerade = 78 %
4 fullvaccinerade = 7 %
5 halvvaccinerade = 9 %
3 med okänd vaccinationsstatus = 6 %

Antal personer <50 år = 20

18 ovaccinerade = 90 %
1 halvvaccinerad = 5 %
1 med okänd status = 5 %

Antal personer 50-59 år = 13

10 ovaccinerade = 77 %
2 halvvaccinerade = 15 %
1 med okänd status = 8 %

Antal personer 60-69 år = 11

10 ovaccinerade = 91 %
1 fullvaccinerad = 9 %

Antal personer 70-79 år = 9

3 ovaccinerade = 33 %
3 fullvaccinerade = 33 %
2 halvvaccinerade = 22 %
1 med okänd status = 11 %

Antal personer 80+ år = 1

1 ovaccinerad = 100 %

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid

För vaccinationstäckning i åldersgrupperna
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-i-prioriterade-grupper/vaccinationstackning-for-alla-personer-65-ar/

Uppdatering av IVA-inläggningar

Sedan 1 augusti har det nu rapporterats 82 inläggningar på IVA. OBS! Avser unika personer och inte vårdtillfällen.

Så här ser det ut:

64 (+22) ovaccinerade = 78 %
7 (+3) fullvaccinerade = 9 %
6 (+1) halvvaccinerade = 7 %
5 (+2) med okänd vaccinationsstatus = 6 %

Antal personer <50 år = 31

27 ovaccinerade = 87 %
1 halvvaccinerad = 3 %
3 med okänd status = 10 %

Sedan sist har det ökat med 9 ovaccinerade och 2 med okänd status.

Antal personer 50-59 år = 19

15 ovaccinerade = 79 %
3 halvvaccinerade = 16 %
1 med okänd status = 5 %

Sedan sist har det ökat med 5 ovaccinerade och 1 halvvaccinerad

Antal personer 60-69 år = 15

13 ovaccinerade = 87 %
2 fullvaccinerad = 13 %

Sedan sist har det ökat med 3 ovaccinerade och 1 fullvaccinerad

Antal personer 70-79 år = 15

8 ovaccinerade = 53 %
4 fullvaccinerade = 27 %
2 halvvaccinerade = 13 %
1 med okänd status = 7 %

Sedan sist har det ökat med 5 ovaccinerade och en fullvaccinerad

Antal personer 80+ år = 2

1 ovaccinerad = 50 %
1 fullvaccinerad = 50 %
Sedan sist har det ökat med 1 fullvaccinerad

Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid?filter=7668d908-aba3-7e8e-3e17-1acb4b853f7b
Senast redigerad av Beaver14 2021-08-26 kl. 12:08.
Citera
2021-08-26, 11:49
Medlem
Hrass avatar
Nu har skolorna kört i de fasansfulla två veckorna. Hur kommer det synas i statistiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in