2021-08-26, 08:50
Avstängd
Melange5738s avatar
Det här verkar intressant: https://www.youtube.com/watch?v=9OZZ6_M4OB0

Verkar som att om man höjer kroppstemperaturen så får man bättre motståndskraft mot SARS-CoV-2. Allt Rogan-snack om saunas verkar alltså stämma, åtminstone in-vitro.
Citera
2021-08-26, 08:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Folkhälsomyndigheten rekommenderar en extra vaccindos mot covid-19 till den som har kraftigt nedsatt immunförsvar. Rekommendationen gäller från den 1 september.

Och jag som tyckte Tegnell i går gick ut med att det inte just nu var aktuellt. Det saknade då visst vetenskapligt stöd. Så snabbt saker kan ändra sig.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/augusti/extra-dos-vaccin-mot-covid-19-rekommenderas-vid-immunbrist/
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-26 kl. 08:55.
Citera
2021-08-26, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det här verkar intressant: https://www.youtube.com/watch?v=9OZZ6_M4OB0

Verkar som att om man höjer kroppstemperaturen så får man bättre motståndskraft mot SARS-CoV-2. Allt Rogan-snack om saunas verkar alltså stämma, åtminstone in-vitro.

Kanske ligger något i det.

När man har feber är det ju ett tecken på att immunförsvaret jobbar hårt.

Men en förhöjning av kroppstemperaturen på annat sätt än feber verkar också höja antalet vita blodkroppar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Feber

Citat:
Vid feber ökar hjärnan kroppstemperaturen för att till exempel försvara sig mot främmande bakterier eller virus[8] eller för att immunförsvaret skall bli mer aktivt.

Nu är jag ingen läkare men det låter ju som att man kan trigga igång immunförsvaret på konstgjord väg om man vet att man håller på att bli sjuk och snabba på det.

Jag gissar att de som blir riktigt sjuka har ett immunsystem som kommer igång för sent eller för svagt så att infektionen blir för svår.
Citera
2021-08-26, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är väl det som är frågan. Jag är övertygad av att personen dog av och inte med. Klagade redan på kvällen efter vaccinet över smärta i bröstet och var död två dagar senare. Sammanträffande kan det vara. Borde ju självklart ha gått till sjukvården.

Men passa dig personen var betydelsefull för mig och jag kommer bli förbannad om du inte ger dej.

Vi har väl alla vid det här laget förlorat någon på ett eller annat sätt under pandemin.

Nä. Det har avlidit 14000 personer av covid i Sverige och vi är 10 miljoner invånare.
0,14%.
Långt ifrån alla.
Citera
2021-08-26, 09:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Folkhälsomyndigheten rekommenderar en extra vaccindos mot covid-19 till den som har kraftigt nedsatt immunförsvar. Rekommendationen gäller från den 1 september.

Och jag som tyckte Tegnell i går gick ut med att det inte just nu var aktuellt. Det saknade då visst vetenskapligt stöd. Så snabbt saker kan ändra sig.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/augusti/extra-dos-vaccin-mot-covid-19-rekommenderas-vid-immunbrist/

Du är ju helt muppig!

Dom går inte ut med beslutet förrän beslutet är fattat.
Att gå ut med att de ”kanske” kommer göra det, så skapar det bara ännu fler frågor.
Nu går de ut med det och även en tidsplan.
Att man först vill få så många vaccinerade först innan man börjar ge boosterdoser låter vettigt enligt mig.
Att vissa grupper med påverkat immunförsvar (ca 40.000) får en booster så snart som möjligt, påverkar ju inte så mycket.

Du har fortfarande inte släppt din fokus på Tegnell?
Du tror att det är han personligen som beslutar om strategin avseende vaccinationerna?
Citera
2021-08-26, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
FDAs godkännande baseras på data fram till 13 Mars dvs pre delta. Risc-benefit antar jag är helt annorlunda nu med delta o forskningsrapporten om att vaccinet kan förvärra läget givet 4 mutationen

Jag tror det var de 60 miljarder anledningarna som stressade fram beslutet.

Vi kommer behöva ett nytt vaccin snarast mot delta o dess subvarianter.
Världen är bara för konstig nu.

De behövde väl FDA approbal för att kunna ställa krav på vaccination för offentligt anställda eller nåt.

I en normal värld hade man börjat vaccinera de svagaste med ett deltabaserat vaccin vid det här laget. För övriga hade man gjort en cost/benefit analys, där typ gränsfall i medelåldern kunde få halvvaccineras på frivilligbasis (om de inte redan har antikroppar).

Att hela tiden flytta målstolparna för vilka som omfattas (och hur mycket de vaccineras) är att leka med elden. Förr eller senare bränner man ner något.
Citera
2021-08-26, 09:24
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi kommer behöva ett nytt vaccin snarast mot delta o dess subvarianter.
De kliniska försöken har inletts nu i Augusti (Pfizer). Det behövs bara Fas 1 för uppdateringar.
Citera
2021-08-26, 09:25
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightmarescenario
Nej fel, högutbildade är mest skeptiska, det finns både forskning och framstående personer som uttalat detta, en av dem, Dr Christina Parks påtalar just detta i klippet några inlägg upp. Mitt förra inlägg i tråden.

Skitsnack!

Du kan bara genom att kolla vaccinationsgraden i vården se vad som gäller.

Skillnaden i vaccinationsgraden jämfört med vilket fackförbund du tillhör är nästan löjlig.
Läkarförbundet kontra kommunalanslutna. Tror du undersköterskorna är smartare än läkarna? Tror du dessa har högre utbildning?

Bara genom att se på mitt eget umgänge är det tydligt.
ALLA är vaccinerade! Samtliga högutbildade eller framgångsrika egna företagare.
De få personer jag träffat på där jag förstått att de låtit bli vaccinet är lågutbildat sossepack.
Citera
2021-08-26, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Skitsnack!

Skillnaden i vaccinationsgraden jämfört med vilket fackförbund du tillhör är nästan löjlig.
Läkarförbundet kontra kommunalanslutna. Tror du undersköterskorna är smartare än läkarna? Tror du dessa har högre utbildning?

De få personer jag träffat på där jag förstått att de låtit bli vaccinet är lågutbildat sossepack.
Faktum är att det följer en U-kurva, där PhD är de som är mest vaccinskeptiska:

https://unherd.com/thepost/the-most-vaccine-hesitant-education-group-of-all-phds/
Citera
2021-08-26, 09:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Du är ju helt muppig!

Dom går inte ut med beslutet förrän beslutet är fattat.
Att gå ut med att de ”kanske” kommer göra det, så skapar det bara ännu fler frågor.
Nu går de ut med det och även en tidsplan.
Att man först vill få så många vaccinerade först innan man börjar ge boosterdoser låter vettigt enligt mig.
Att vissa grupper med påverkat immunförsvar (ca 40.000) får en booster så snart som möjligt, påverkar ju inte så mycket.

Du har fortfarande inte släppt din fokus på Tegnell?
Du tror att det är han personligen som beslutar om strategin avseende vaccinationerna?

Helt muppig? Det var lite roligt skrivet.

Men visst du har rätt, jag tror jag drog lite för förhastade slutsatser. I går läste jag en artikel och fick det intrycket att ingen tredje dos var aktuell enligt Tegnell. Men vi har ju sett många gånger att han går ut med privata åsikter ibland och inte för FoHM talan. Ett exempel är "bus eller godis" då FoHM, regeringen och även kungen gick ut med att "bus eller godis" var inställt för barnen medans Tegnell uppmanade föräldrar att låta barnen gå. Så nej jag är fult medveten om att vad Tegnell säger inte alltid överensstämmer med vad FoHM beslutat.

När det gäller tredje vaccin dosen och mitt tidigare inlägg i frågan så får jag backa. Artikeln jag läste igår är nu uppdaterad och jag är osäker på vad som egentligen stod där när jag läste den igår. Jag fick då intrycket att ingen tredje vaccindos var aktuell enligt Tegnell (vilket inte självklart betyder enligt FoHM). Nu står det istället såhär.
– Ännu så länge är det ingen som vet om det behövs en tredje spruta nu. Enligt den europeiska smittskyddsmyndigheten, ECDC, finns det inga indikationer, utom möjligen i Israel, att det finns ett behov av en tredje dos. I Sverige ser vi inte någon ökning av andelen som blir infekterade trots att de är vaccinerade. De fallen ligger konstant på en mycket låg nivå, säger Tegnell till Dagens Nyheter.

Undantag för nedsatt immunförsvar
Men en grupp kommer från den 1 september att rekommenderas en tredje dos. Personer med gravt nedsatt immunförsvar, som patienter som är organtransplanterade, tar medicin som påverkar immunförsvaret eller är njursjuka, kommer att behöva påfyllning, säger Anders Tegnell till Sveriges Radio Ekot. Totalt handlar det om runt 40 000 personer i Sverige.

– Den tredje sprutan kommer de ge en kick och starta produktionen av mer antikroppar och celler som krävs för att kunna försvara sig mot de här infektionerna på ett bra sätt, säger Anders Tegnell.
Det är de två sista styckarna jag tror är uppdaterade och inte fanns med igår, vilket fick mig att skriva att det hade förändrats snabbt.
Citera
2021-08-26, 09:36
Medlem
Citat:
Skitsnack!

Hur orkar ni hålla på att tjafsa om utbildning?
Majoriteten av befolkningen är vaccinerad minst 1 dos.
Tror du majoriteten i sverige är högt uppsatta chefer eller med lång utbildning eller har vi en normal arbetarklass i detta landet?

Det finns folk i det lägre spektrumet av intelligens/utbildning som vaccinerar sig också.

Orka bry sig, finns fler faktorer som ålder, hälsa och livsstil som spelar in om någon vill ta vaccin eller inte.
Precis som att en högskoleutbildning gör en felfri.

Argument by authority kallas det väl.
Bara för det står dr. framför ens namn betyder inte att man har rätt i allt.
Citera
2021-08-26, 09:37
Medlem
Citat:
Helt muppig? Det var lite roligt skrivet.

Men visst du har rätt, jag tror jag drog lite för förhastade slutsatser. I går läste jag en artikel och fick det intrycket att ingen tredje dos var aktuell enligt Tegnell. Men vi har ju sett många gånger att han går ut med privata åsikter ibland och inte för FoHM talan. Ett exempel är "bus eller godis" då FoHM, regeringen och även kungen gick ut med att "bus eller godis" var inställt för barnen medans Tegnell uppmanade föräldrar att låta barnen gå. Så nej jag är fult medveten om att vad Tegnell säger inte alltid överensstämmer med vad FoHM beslutat.

När det gäller tredje vaccin dosen och mitt tidigare inlägg i frågan så får jag backa. Artikeln jag läste igår är nu uppdaterad och jag är osäker på vad som egentligen stod där när jag läste den igår. Jag fick då intrycket att ingen tredje vaccindos var aktuell enligt Tegnell (vilket inte självklart betyder enligt FoHM). Nu står det istället såhär.
– Ännu så länge är det ingen som vet om det behövs en tredje spruta nu. Enligt den europeiska smittskyddsmyndigheten, ECDC, finns det inga indikationer, utom möjligen i Israel, att det finns ett behov av en tredje dos. I Sverige ser vi inte någon ökning av andelen som blir infekterade trots att de är vaccinerade. De fallen ligger konstant på en mycket låg nivå, säger Tegnell till Dagens Nyheter.

Undantag för nedsatt immunförsvar
Men en grupp kommer från den 1 september att rekommenderas en tredje dos. Personer med gravt nedsatt immunförsvar, som patienter som är organtransplanterade, tar medicin som påverkar immunförsvaret eller är njursjuka, kommer att behöva påfyllning, säger Anders Tegnell till Sveriges Radio Ekot. Totalt handlar det om runt 40 000 personer i Sverige.

– Den tredje sprutan kommer de ge en kick och starta produktionen av mer antikroppar och celler som krävs för att kunna försvara sig mot de här infektionerna på ett bra sätt, säger Anders Tegnell.
Det är de två sista styckarna jag tror är uppdaterade och inte fanns med igår.
Jag tror de som ska boostas knappt utvecklar några antikroppar från de första doserna vaccin. De klassas väl också som riskgrupp för svår sjukdom. Ett väldigt säreget gäng, med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in