2021-08-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det som är så hopplöst med såna här högprofilerade fall är att det väller in tips. Ett av dem kan vara lösningen på gåtan. Eller så är de bara resurskrävande nonsens allihopa. I mitten av 90-talet trodde man att man var lösningen på spåren eftersom det kom så många anonyma tips som pekade mot en viss person. Men det rann ut i sanden. Att anonymt ringa polisen och droppa lite random platser är inte särskilt förpliktigande. Måste ju ändå följas upp.

Ja, det har du rätt i! Men jag tycker ändå att det är intressant att likhundarna markerade just i det området som pekades ut. Mordet var garanterat oplanerat men det är ju otroligt att någon som gjort något så oplanerat ändå lyckas gömma kroppen så väl att den fortfarande inte hittats! GM har nog haft en medhjälpare, det är vad jag tror iallafall.
Citera
2021-08-26, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Ja, det har du rätt i! Men jag tycker ändå att det är intressant att likhundarna markerade just i det området som pekades ut. Mordet var garanterat oplanerat men det är ju otroligt att någon som gjort något så oplanerat ändå lyckas gömma kroppen så väl att den fortfarande inte hittats! GM har nog haft en medhjälpare, det är vad jag tror iallafall.

Jag tror faktiskt det är en ensam GM. För vem skulle hjälpa någon med ett mord? Vad är motivet för det?

Jag tror att HA mördades vid cykelvägen. GM hade bilen med sig, eller i närheten. Han hämtade bilen, slängde in kropp, väska och försökte få med sakerna som ramlat ur väskan.

Sen har han haft tid på sig att välja ut bra ställe att gömma kroppen på. Han kanske till och med hade kroppen i bilen en eller ett par dagar innan han klarade av att köra iväg med den.
Jag tror inte kroppen är i Vänern, tror mer på att kroppen är nedgrävd någonstans, kanske en bit in i en skog, där det numer är ordentligt överväxt med buskar och träd.

Orsaken till mordet/överfallet beror nog på antingen:
1. Sexuellt betingat
2. Psykisk ohälsa

Kanske inte vara meningen att döda, men det var så det blev?

Inget av skälen ovan skulle tyda på två GM.

Bara mina tankar....
Citera
2021-08-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
I dagens tidning:

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/25/vice-chefsaklagaren-det-fanns-tillrackligt-med-bevis/

Utdrag:

"Efter nästan två timmars överläggande beslutade tingsrätten att försätta den misstänkte 60-åringen på fri fot.

– Jag är ju inte av samma åsikt och menar att bevisningen borde lett till häktning, men det här är processens gång och den är bara att acceptera, säger Jenny Karlsson.

Utan att gå in på detaljer berättar Karlsson att vittnesutsagor, fynd på platsen där Helenas ägodelar upptäcktes, samt egna uppgifter från den misstänkte gjort honom till en trolig gärningsman.

Även den ljusa bil som setts i Ekuddenområdet natten Helena försvann, ska ha kunnat kopplats till mannen."

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/25/advokaten-frislappandet-ett-ratt-beslut/

Utdrag:

"Nu väntar en fortsättning på utredningen, närmast svar på de dna-prover som tagits på mannen. Det fanns ju fynd av ett okänt dna på en av Helenas sandaler."

Bland HAs saker hittades även en fimp som ev kan kopplas till en GM.
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-26 kl. 11:52.
Citera
2021-08-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, precis. Huvudsaken är att de inte säger något om vilken typ av våld hon utsatts för. Och det är väl där somliga far iväg.

Utan en kropp eller ens ett misstänkt mordvapen så är det klart att spekulationer är det enda man kan ta till. Det enda vi vet är att någon form av blodvite uppstått.
Citera
2021-08-26, 12:00
Medlem
"Nej, så får ni inte göra" (var det så..?)
Oavsett om det var Helena eller annan kvinna, så låter det nästan som att hon ertappat nån/några med att göra något riktigt dumt som hon försökt avbryta?
OM det inte hade varit Helena, så borde väl denna kvinna hört av sig och berättat att det var hon som yttrat sig så och inte Helena?

Jag vet inte hur ni andra resonerar, men om nån hade gett sig på mig mitt i natten så hade jag nog inte försökt avstyra genom att säga "nej, så får ni inte göra". Snarare "NEEJ! SLUTA!". Eller var man artigare i trängda situationer tidigt 90-tal....?

Sorry, om det redan avhandlats..
Citera
2021-08-26, 12:01
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74

Om ett mord är oplanerat och sker i bebyggt område kommer det ju som en chock även för förövaren. Vad man gör därefter måste bli förvirrat. Kanske man åker iväg full av adrenalin kan inte tänka klart men efter en stund kommer tankar vad gör man? kanske åker tillbaka stoppar kroppen i en bil kör därifrån fortfarande oklar vad man ska göra. Kör bort från platsen dumpar den någonstans på en enslig plats. Går kanske några timmar eller flera tänker mera på vad man gjort. Kommer till klarhet att man måste gömma den bättre, planerar för det. Vilka alternativ finns det att gömma säkert i ett ganska förvirrat tillstånd och kanske inte så smart.
Gräva ner
Kasta i vatten vilket är svårt utan båt
Lämna kroppen på enslig plats och täcka den
Andra alternativ tror jag inte på som styckning, kremering etc.

Syftet var nog sexuellt betingat, att kidnappa henne på platsen där skorna hittades och ta henne i bilen vid medvetande är nog svårt om man är själv. Men man kan slå till henne så hon förlorar medvetande och frakta henne till annan plats där mordet skedde. Skor och ringar kan ha planterats där senare på natten eller man återkom till platsen för att städa upp och bara kastade iväg dem i buskage. Finns många alternativ, kanske hon inte bortfördes alls där skor/ringar hittades.
Senast redigerad av lindblomsgrön 2021-08-26 kl. 12:18.
Citera
2021-08-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det är väl ingen som vet vilken typ av våld hon utsatts för?

Exakt. Menar bara att ringarna på marken inte ger någon vägledning där heller.
Citera
2021-08-26, 12:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Eller ett tredje alternativ: Ringarna hade legat i ryggsäcken flera dagar, bland en massa andra saker, hennes cerat osv.
Finns inget som säger att hon hade på sig dom den kvällen. det enda vi vet är att dom återfanns på platsen tillsammans med ett cerat.
Det borde väl någon av de hon umgicks med under kvällen minnas om hon hade ringar på sig eller ej?
Citera
2021-08-26, 12:06
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Här i tråden har det endast spekulerats om vilka GW's två gärningsmän kan vara, ingen vet.

Så är det. Innan de senaste händelserna med CL så var bröderna Brunnhage på tapeten, igen.

GW har yttrat sig som att det skulle vara två ( iaf då) mkt tighta killar i Helenas "yttre" vänkrets. Den ene var oftare påverkad än den andre o förmodligen mer ledaren av de två. De ska ha förhörts sent i utredningen o de hade då hunnit prata ihop sig o gett varandra alibi. De bodde, iaf just då, norr om stan där de även hade tillgång till båt o det var där någonstans i Vänern de dumpat kroppen. En del av detta stämmer, bla, in på bröderna B. Att den ena brodern delat ner sig efter ca -92 ger väl lite mer ved på brasan.
Citera
2021-08-26, 12:07
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
"Nej, så får ni inte göra" (var det så..?)
Oavsett om det var Helena eller annan kvinna, så låter det nästan som att hon ertappat nån/några med att göra något riktigt dumt som hon försökt avbryta?
OM det inte hade varit Helena, så borde väl denna kvinna hört av sig och berättat att det var hon som yttrat sig så och inte Helena?

Jag vet inte hur ni andra resonerar, men om nån hade gett sig på mig mitt i natten så hade jag nog inte försökt avstyra genom att säga "nej, så får ni inte göra". Snarare "NEEJ! SLUTA!". Eller var man artigare i trängda situationer tidigt 90-tal....?

Undrar om han hade en hund? Låter som nåt man säger till någon som beter sig illa mot ett djur.

Kanske rastade han hunden när Helena kom förbi och sa att han inte fick göra så (kanske han slog hunden) och så fick han nåt dampryck och mördade henne.
Citera
2021-08-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name

Har också reagerat på det. Känns lite efterkonstruerat snarare än ordagrant uppfattat. Som sagt inte något en 22-åring normalt säger.
Citera
2021-08-26, 12:11
Medlem
Kanske står någonstans tidigare i tråden, men vet man vilka 2 personer GW är säker på att det är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in