2021-08-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Verkar inte finnas så mycket att förlora på att göra det så tycker det känns ganska sannolikt. Hoppas den aspekten vägdes in vid häktningsförhandlingen.

det tror jag inte man får göra faktiskt. Man kan inte häkta någon för att man tror att denne annras tar sitt liv. Skäl för häktning är andra saker.

Däremot bör han ju få hjälp, i det fall dom tror att det finns en risk för suicidtankar.
Citera
2021-08-26, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
det tror jag inte man får göra faktiskt. Man kan inte häkta någon för att man tror att denne annras tar sitt liv. Skäl för häktning är andra saker.

Däremot bör han ju få hjälp, i det fall dom tror att det finns en risk för suicidtankar.
Bör inte det falla under "risk för att försvåra utredningen"? Borde åtminstone vara en, om än mindre, parameter i en helhetsbild.
Citera
2021-08-26, 10:10
Avslutad
Vet inte om den här teorin kommit upp tidigare.
Man tar in honom på lösa boliner och hoppas han ska bryta ihop och erkänna nåt av värde.
Mannen är ju psykiskt svag.
Jag vet, långsökt. Svenska åklagare gör nog inte så. Men i amerika har det nog hänt
Citera
2021-08-26, 10:24
Medlem
Alla ni skribenter som deltagit i tråden i lång tid och känner till det mesta kring försvinnandet, som till exempel vet vilka personer som varit misstänkta/ förhörts, vet ni eller anar ni vilka två personer det är som Leif GW tror sig veta är gärningsmännen?
Citera
2021-08-26, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Alla ni skribenter som deltagit i tråden i lång tid och känner till det mesta kring försvinnandet, som till exempel vet vilka personer som varit misstänkta/ förhörts, vet ni eller anar ni vilka två personer det är som Leif GW tror sig veta är gärningsmännen?
Jäkligt bra fråga
Citera
2021-08-26, 10:55
Medlem
Ingen mer än jag som tycker att denna långa detaljerade namnlista från Hinc Robur är otroligt intressant? Den är en sammanställning av folks relationer och whereabouts kopplade till utredningen! Läs!
Citera
2021-08-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Har för mig att hon sa nåt om att Helena låg i en skog i Norrland. Antingen hade hon taskig koll på var Mariestad ligger eller så var hon verkligen synsk. Nån var ju inne på att CL kört upp kroppen till brorsans kåk i Umeå.

Hmm.. ok. Känns inte troligt att köra ända upp till Norrland med ett lik i bilen, men det finns gott om sjuka människor så man vet aldrig. GW trodde att hon hade blivit dumpad i Vänern men jag vet inte.. Det är ju nära men borde hon inte flutit upp nånstans då? Om hon inte har blivit sänkt med bly el liknande från en båt. Stenröset vid hans mammas hus, som någon skrev känns mer troligt isåfall. Sen att det stod det i GT 2004 att en anonym person hade ringt flera ggr till polisen och sagt var kroppen fanns. Likhundar hade markerat på den platsen, men när de grävde där så hittade de inget och avbröt. Man undrar ju vem det var som ringde och om det låg nån sanning i det? Känns ju som att personen precis hade hört nåt om detta och desperat ringt polisen flera ggr. Hundarna markerade ju faktiskt, men hur länge kan en liklukt sitta kvar? Detta var ju 2004 och kroppen kan ju ha legat där och sen blivit flyttad.
Jag tror tyvärr att hennes kvarlevor aldrig kommer hittas, men hoppas att jag har fel!

GT 2004:
"Polisen har sedan i morse grävt i ett område på Ekudden i Mariestad, mellan sjukhuset och Vänern. Grävningarna drogs i gång då en anonym person den senaste månaden ringt till flera polismyndigheter i Syd- och Västsverige och berättat var kroppen finns. Dessutom har två så kallade likhundar visat förhöjt intresse för platsen.
Polisen fick tips om att Helenas kropp skulle finnas i det inringade området. Efter dagens sökande växer tvivlen på att Helena verkligen finns där. Men sökandet utmynnade i besvikelse för alla som hoppats på att få ett svar på var Helena finns. Vid halvfyratiden på måndagen hade ingen kropp hittats, och den här gången visade likhundarna inget intresse för platsen."
"Senaste månaden har en anonym person upprepade gånger tipsat polisen om var man skall leta. Två olika kriminalsökhundar för lik har visat stort intresse för den utpekade platsen."
Citera
2021-08-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det brukar väl främst vara äldre kvinnor som kanske är överviktiga eller har problem med lymfsystemet som får svullna fingrar och händer, inte unga friska kvinnor med normal vikt.
Att sedan lägga ner två ringar så att de ligger löst och skramlar i en handväska låter också rätt riskabelt, om man nu är rädd om dem.
Jag tycker att hans teori är långsökt måste jag säga.

Ett annat alternativ är ju att det blir något handgemäng på platsen där ringarna hittas, Helena försöker dra sig loss eller avvärja någon genom att sätta upp armarna och då glider ringarna av hennes fingrar. Någon försöker hålla fast hennes händer, hon försöker vrida sig ur greppet, ringarna åker av.

Det var vad jag förstår s k öppna ringar. Såna man kan bända på fingret. Vilket dels skulle tala för att de åker av lättare och dels är såna man är mer benägen att ta av och på. Öppnar väl upp för två alternativ.
  • Ringarna åkte av när GM drog i hennes händer, släpade in henne i bilen eller i samband med annat handgemäng.
  • Helena hade dem i ryggsäcken för att inte tappa bort dem i trängseln på stadshotellet eller så var de obekväma när det blev varmt och svettigt.
Att GM i akt och mening skulle tagit av dem och lämnat dem på platsen känns väl knappast troligt.
Citera
2021-08-26, 11:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Väldigt bra fråga!
Trots allt har ju GW läst på en hel del om det här fallet, och lagt ihop ett och annat.
Vilka två personer misstänker han?
Senast redigerad av coli 2021-08-26 kl. 11:13.
Citera
2021-08-26, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Hmm.. ok. Känns inte troligt att köra ända upp till Norrland med ett lik i bilen, men det finns gott om sjuka människor så man vet aldrig. GW trodde att hon hade blivit dumpad i Vänern men jag vet inte.. Det är ju nära men borde hon inte flutit upp nånstans då? Om hon inte har blivit sänkt med bly el liknande från en båt. Stenröset vid hans mammas hus, som någon skrev känns mer troligt isåfall. Sen att det stod det i GT 2004 att en anonym person hade ringt flera ggr till polisen och sagt var kroppen fanns. Likhundar hade markerat på den platsen, men när de grävde där så hittade de inget och avbröt. Man undrar ju vem det var som ringde och om det låg nån sanning i det? Känns ju som att personen precis hade hört nåt om detta och desperat ringt polisen flera ggr. Hundarna markerade ju faktiskt, men hur länge kan en liklukt sitta kvar? Detta var ju 2004 och kroppen kan ju ha legat där och sen blivit flyttad.
Jag tror tyvärr att hennes kvarlevor aldrig kommer hittas, men hoppas att jag har fel!

GT 2004:
"Polisen har sedan i morse grävt i ett område på Ekudden i Mariestad, mellan sjukhuset och Vänern. Grävningarna drogs i gång då en anonym person den senaste månaden ringt till flera polismyndigheter i Syd- och Västsverige och berättat var kroppen finns. Dessutom har två så kallade likhundar visat förhöjt intresse för platsen.
Polisen fick tips om att Helenas kropp skulle finnas i det inringade området. Efter dagens sökande växer tvivlen på att Helena verkligen finns där. Men sökandet utmynnade i besvikelse för alla som hoppats på att få ett svar på var Helena finns. Vid halvfyratiden på måndagen hade ingen kropp hittats, och den här gången visade likhundarna inget intresse för platsen."
"Senaste månaden har en anonym person upprepade gånger tipsat polisen om var man skall leta. Två olika kriminalsökhundar för lik har visat stort intresse för den utpekade platsen."

Det som är så hopplöst med såna här högprofilerade fall är att det väller in tips. Ett av dem kan vara lösningen på gåtan. Eller så är de bara resurskrävande nonsens allihopa. I mitten av 90-talet trodde man att man var lösningen på spåren eftersom det kom så många anonyma tips som pekade mot en viss person. Men det rann ut i sanden. Att anonymt ringa polisen och droppa lite random platser är inte särskilt förpliktigande. Måste ju ändå följas upp.
Citera
2021-08-26, 11:22
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Väldigt bra fråga!
Trots allt har ju GW läst på en hel del om det här fallet, och lagt ihop ett och annat.
Vilka två personer misstänker han?

Här i tråden har det endast spekulerats om vilka GW's två gärningsmän kan vara, ingen vet.
Citera
2021-08-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Ingen mer än jag som tycker att denna långa detaljerade namnlista från Hinc Robur är otroligt intressant? Den är en sammanställning av folks relationer och whereabouts kopplade till utredningen! Läs!

Ja, den är grym.
Otroligt störande med alla asterisker bara. Förstår att vitsen är att ett namn inte ska vara sökbart, men istället för att ersätta en bokstav med *, kan man istället enkelt lägga till en * i namnet, så blir det lättare att läsa.

Exempel:
S*persn*t
Su*persnu*t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in