Citat:
Ursprungligen postat av
Solfreja
Reglerna har ju ändrats så plötsligt bör man hålla ut ytterligare 2 år. När planerar du att pensionera dig? Jag hade tänkt 65 men nu bör jag försöka hålla ut. Jag vet att man kan gå tidigare men man ska ju ha råd.
Räkna lite på det så ser du att du har råd. Titta på dina konton. Hur mycket tjänar du in varje år? Hur mycket behöver du, gör du av med, varje år? Vad sparar du?
Titta sedan på dina pensioner. Glöm inte att ta med tjänstepensionerna, bara statlig pension inklusive skämtet premiepension blir du inte fet av. Lägg in dina värden i ett excel-ark och hämta dina uppgifter från Min Pension.
Om du tar olika pensionsåldrar så ser du att det blir inte mycket mer i månaden om du väntar till 70 år med att ta ut pension. Det mest troliga är att du blir tröttare och orkar inte göra så mycket som till exempel vid 55 år. Titta lite på uttagstiderna på tjänstepensioner, att ha livslånga uttagstider ger låg pension. Hur troligt är det att du behöver massa pengar när du är 85 år? Det är bättre att göra av med dem till cirka 75 år, sedan kan du göra av med dina tillgångar så du inte lämnar något till en troligen återinförd arvsskatt.
I mitt fall skall jag försöka ha så korta uttagstider som möjligt
utan att betala statlig skatt. Varför skatta bort sina pensionspengar? Jag går så fort det är möjligt att leva på pensionen, att den täcker mina utgifter en normalmånad. Mitt sparade kapital blir "grädde på moset". Det gör min guldkant i tillvaron. Tyvärr ger inte avkastningen på mitt sparande så mycket att jag kan leva på det utan att ta ut pension. En del säger att om 4% avkastning på ditt sparande (aktier, fonder?) täcker dina utgifter kan du ta pension och leva på ditt eget kapital utan att vänta på statlig pension.