2021-08-25, 23:45
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Så då har du sparat privat också? Hur mycket har du totalt i månaden nu när du är pensionär?

Och hur länge planerar du att leva?

Har jag redan förklarat i mitt inlägg som jag skrev. Är du redan senil, Bro ?
Citera
2021-08-26, 02:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solfreja
Reglerna har ju ändrats så plötsligt bör man hålla ut ytterligare 2 år. När planerar du att pensionera dig? Jag hade tänkt 65 men nu bör jag försöka hålla ut. Jag vet att man kan gå tidigare men man ska ju ha råd.

Har du sparat så lite pengar inför din pensionering att du inte har råd att sluta arbeta vid 65? Varför har du inte sparat ens1000 kr i månaden under åren du arbetat?
Citera
2021-08-26, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Tänker nog gå vid 50 ungefär
Bra där. Jag siktar på 55.

Vi kommer väl ha hårresande straffskatter på kapital så det blir dyrt att vara ledig, men vad gör man...
Citera
2021-08-26, 04:59
Medlem
aTIVeLTos avatar
Kommer nog inte bli särskilt gammal. Så aldrig.
Citera
2021-08-26, 06:48
Medlem
Zebogevos avatar
Citat:
Reglerna har ju ändrats så plötsligt bör man hålla ut ytterligare 2 år. När planerar du att pensionera dig? Jag hade tänkt 65 men nu bör jag försöka hålla ut. Jag vet att man kan gå tidigare men man ska ju ha råd.
Vilka regler är det som har ändrats?
Citera
2021-08-26, 08:03
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
64 - så tidigt som möjligt.
Man vet ju inte hur länge man lever...
Har jag råd? Förhoppningsvis. Får räkna på det när det närmar sig.

Exakt, jag tänkte först att jag skulle jobba vidare efter 65, ett par år i alla fall.
Men nu efter att ha haft cancer, corona och nu diabetes så har jag ändrat mig.
Jag gick vid 65 och har inte ångrat det alls. Njuter nu av varje dag så länge jag kan.
Min pension pengamässigt är helt ok.
Citera
2021-08-26, 08:10
Medlem
Vid 45 är planen att sluta jobba dagligen. Kommer sannolikt ha några uppdrag kvar i styrelser och ägande i lokala företag där jag inte är operativ, förutom fondportföljen som får ticka på. Det är planen men det kan alltid skita sig! 😂
Citera
2021-08-26, 08:38
Medlem
När jag känner för det oavsett om det är nästa år eller om det är när jag fyller 90, men förmodligen aldrig då jag nog alltid verkar hitta intressanta saker jag vill göra.
Citera
2021-08-26, 09:26
Medlem
Siktar på 40 men absolut senast vid 50, är ca 30 nu.
Citera
2021-08-26, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebogevo
Vilka regler är det som har ändrats?

Inga regler som ändrats - det är riktåldern som flyttas upp efterhand som medelåldern blir högre och systemet mer utholkat https://www.harochnu.se/riktaldern-f...js-till-67-ar/
Citera
2021-08-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Inga regler som ändrats - det är riktåldern som flyttas upp efterhand som medelåldern blir högre och systemet mer utholkat https://www.harochnu.se/riktaldern-f...js-till-67-ar/

Jo, regeln för när man som tidigast kan ta ut allmän pension har ändrats.
Citera
2021-08-26, 13:59
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:

Räkna lite på det så ser du att du har råd. Titta på dina konton. Hur mycket tjänar du in varje år? Hur mycket behöver du, gör du av med, varje år? Vad sparar du?

Titta sedan på dina pensioner. Glöm inte att ta med tjänstepensionerna, bara statlig pension inklusive skämtet premiepension blir du inte fet av. Lägg in dina värden i ett excel-ark och hämta dina uppgifter från Min Pension.

Om du tar olika pensionsåldrar så ser du att det blir inte mycket mer i månaden om du väntar till 70 år med att ta ut pension. Det mest troliga är att du blir tröttare och orkar inte göra så mycket som till exempel vid 55 år. Titta lite på uttagstiderna på tjänstepensioner, att ha livslånga uttagstider ger låg pension. Hur troligt är det att du behöver massa pengar när du är 85 år? Det är bättre att göra av med dem till cirka 75 år, sedan kan du göra av med dina tillgångar så du inte lämnar något till en troligen återinförd arvsskatt.

I mitt fall skall jag försöka ha så korta uttagstider som möjligt utan att betala statlig skatt. Varför skatta bort sina pensionspengar? Jag går så fort det är möjligt att leva på pensionen, att den täcker mina utgifter en normalmånad. Mitt sparade kapital blir "grädde på moset". Det gör min guldkant i tillvaron. Tyvärr ger inte avkastningen på mitt sparande så mycket att jag kan leva på det utan att ta ut pension. En del säger att om 4% avkastning på ditt sparande (aktier, fonder?) täcker dina utgifter kan du ta pension och leva på ditt eget kapital utan att vänta på statlig pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in