2021-08-25, 22:21
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
OK! Tack för upplysningen! Vilka är det som närvarar vid just häktningsförhandlingar?

Enbart Domaren och den som sköter protokollet sitter vid häktningsförhandling

Nämndemännen vid en rättegång får först när de anländer till Tingsrätten reda på vilket mål de skall deltaga i och samtidigt ta del av materialet, dom vet ingenting när de anländer
Citera
2021-08-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan det vara så att rätten gått på linjen att han visserligen bragt henne livet, men också svalt en story typ ”Jag körde på henne men det var inte meningen. Dumpade kroppen i sjön.”

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Mycket möjlig tanke.
Men om rätten tror att detta är vad som verkligen har hänt, borde då väl också egentligen hela utredningen upphöra eftersom fallet är preskriberat?
Det anses ju då inte längre vara ett icke-preskriberat mord utan på sin höjd ett preskriberat dråp eller vållande.

Nej.
Då hade han med allra största sannolikhet blivit just häktad, tills dess att utredningen är klar.
Rätten har ingenting med det att göra i en häktningsframställan.
Citera
2021-08-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Bra att åklagaren fortsätter även om jag hade förväntat att eventuella DNA-prover varit klara. Skon som hittades måste väl ha skickats på DNA för längesedan? Varför nu?

I övrigt så stämmer han rätt bra i gm-profilen: ingen koppling och ensamvarg. Men det finns det ju många där ute.

Hoppas på ett avslut åt endera hållet inom en snar framtid.

DNA från skorna har dom givetvis. Men gissar att dom behöver matcha det mot någon och att dom i måndags tipsade CL och det är detta svar dom väntar på.
Citera
2021-08-25, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej.
Då hade han med allra största sannolikhet blivit just häktad, tills dess att utredningen är klar.
Rätten har ingenting med det att göra i en häktningsframställan.

Hur vet du det? Min tolkning är att det föll på "sannolika skäl". Hade Åk nöjt sig med "skäligen" så hade CL kanske suttit kvar i häktet.
Citera
2021-08-25, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Åk har definitivt något tungt på incel-CL! Annars hade det aldrig varit tal om sannolika. Det spelades högt på sannolika, och åk förlorade mot en skeptisk tingsrätt. Som många andra har sagt, liknar dubbelmordet i Linköping.

Jag är ju inte någon spelare, men jag skulle lätt satsa en femhunka på CL som ensam GM. För mig känns det som att det är det här tramset om flera GM som har förgiftat utredningen från år noll. Dessutom: fite me irl GW!
Fast i Linköpings-fallet var det ju ingen tvekan alls.
Citera
2021-08-25, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Tänkte på vad anhöriga sagt till polisen om denne man ? Han blev förändrad och brakade ihop efter allt detta med Helenas försvinnande. Om jag hade en släkting som jag någonstans hade en magkänsla att denna kunnat varit inblandad i detta hade jag berättat det för polisen. Om de nu anser att han blev så förändras psykiskt varför har ingen tänkt ett steg längre ? De visste han hade varit in på förhör visserligen som en av många , men nu 29 år senare berättar de om hans dåliga mående efter Helenas försvinnande . Jag skulle inte heller hänga ut min släkting för media och polis som de har gjort utan att någonstans tro att denne skulle kunna vara gärningsmannen ? Undrar om de anhöriga har berättat detta under årens gång hur mannen har mått ?
Har för mig att det pratades om en ensam man som säkert hade ändrat sitt liv efter detta ev m alkohol , psykisk ohälsa , ogift och lite av en enstöring … som Anders Eklund ( som även kollades upp mot detta ) Ulf som mördade Helen mfl ! Efter 29 år kommer syskonen på detta och berättar för polis och media 🤔

Vilka anhöriga syftar du på?
Den enda han har är en bror, som lever sitt liv långt från Mariestad. Enligt uppgift har CL levt som en enstöring och man kan förmoda att han inte haft en så tät relation med sin bror.
Citera
2021-08-25, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
DNA från skorna har dom givetvis. Men gissar att dom behöver matcha det mot någon och att dom i måndags tipsade CL och det är detta svar dom väntar på.

BO var och dansade bland berusade festprissar på Stadt. Man kan tänka sig att en hel del DNA hamnade på hennes skor. Anta att de har en match på CLs DNA, hur visar Åk att det inte har skett på Stadt? Vet Åk säkert att CL inte var inne på Stadt?
Citera
2021-08-25, 22:27
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut

Precis. Men provat får troligen ej prio om han inte är häktad som någon var inne på.
Citera
2021-08-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Åklagaren satsade högt, troligen indicier. Man får inte glömma att sannolika skäl oftast innebär att personen döms senare. Det är höga krav, att de skulle hittat något så starkt på Classe verkar märkligt.
Polis sa att de hade vissa fynd / bevis som de trodde skulle räcka för ett häktande . Att det tog två timmar för rätten att ta ställning betyder att de garanterat inte var överens om han skulle släppas eller häktas . Rättegången jag var på i Januari tog det 15 min för de att besluta om häktning pga risk för en koalition mellan parterna .Advokaten sa att tar de så kort tid är de överens om antigen häktning eller släppas fri .De måste ju hittat något hos mannen och de nämde ju också att under förhören så fanns det omständigheter som stärkte polisens misstanke , men som inte rätten då tydligen ansåg var tillräckligt . Helenas föräldrar är gammal och man hoppas att de får svar på vad som hände Helena innan de går bort . Ovissheten är alltid värst och ett svar på varför personen dödade henne kanske gärningsmannen tar med sig själv i graven …. 😕 men var hon ligger vore nog ett avslut bättre än att de inte får veta ens detta . Om han är så psykiskt dåligt skick och har gjort detta så är han ändå tydligen i så pass skick at han kan sitta och neka till anklagelserna . En person som är i detta tillstånd tycker man ska ha brutit ihop där och då och känt en slags lättnad 😮‍💨.. men han kanske är en tuffing innanför sitt skal .
Citera
2021-08-25, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Fast i Linköpings-fallet var det ju ingen tvekan alls.

Där körde Åk också på sannolika, men den gången räckte bevisningen för att övertyga rätten. I övrigt finns det många paralleller.
Citera
2021-08-25, 22:32
Medlem
Tror nog de har rätt man o han kommer att torska om inte han lyckas hänga sig innan
Citera
2021-08-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Säker på att han hade en bror eller syskon ? De jag pratade med på jobbet som "kände" honom sa att han var ensambarn. Denna jobbarkompis till mej hade gått på komvux med Claes. Vet inte när, men hon blev chockad när jag berättade om honom i början av 2000. Han var helt normal på komvux sa hon.

Ja, en storebror som bor långt från Mariestad. P*eter. Finns omnämnd i tråden.
Dom verkar nog inte haft nån vidare kontakt eller relation.

Så som någon påstod att dom nu ska avlyssna hans telefon i hopp om att han ringer brorsan och erkänner, sådär 30 år senare, är ju tveksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in