2021-08-25, 06:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vill man diskutera Laika i form som spacedog, så kanske det passar bra inom Astronomidelen.
Eller ska det som Evilhoney vill diskuteras inom Ekologi, djur och natur?
Jag kan tycka det är lite fel att värdera olika organismer efter rangordning.
Tror du inte att Esther the Wonderpig har ett omfattande affärsliv, eller privatliv, det passar ju inte heller i nån djurdel. Samma som för Herr Nilsson, Lilla Gubben, Papegojan Douglas, Griseknoen och Båtsman tex,. som var filmkändisar. Men hade ett liv vid sidan om fiilmspelningarna.
Kändisar är kändisar oavsett art eller organism.

Skvaller om Lilla Gubben kan vara som att han hette egentligen Bunting, första namnet Illbatting. Det var Inger Nilsson som började kalla honom Lilla Gubben i böckerna kallas han bara för hästen.
Bunting lånades ut från Solna Ridskola som också lånade ut Lukas till Emilfilmerna.
Bunting blev väldigt divig efter filmispelningarna och passade inte som ridhäst längre.
Han avslutade sina dagar i ett stall i Vallentuna 25 år gammal.

Lilla Gubben har en tråd och den ligger helt korrekt i Husdjur:

(FB) Lilla gubben i Pippi långstrump!?

Lillla Gubben må vara hur känd som helst men det är ingen kändis. En kändis är en person och inget annat.
Citera
2021-08-25, 11:41
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Lilla Gubben har en tråd och den ligger helt korrekt i Husdjur:

(FB) Lilla gubben i Pippi långstrump!?

Lillla Gubben må vara hur känd som helst men det är ingen kändis. En kändis är en person och inget annat.
Det Engelska ordet Celebrity innefattar även djur.

Celebrity is a condition of fame and broad public recognition of an individual or group, or occasionally a character or animal, as a result of the attention given to them by mass media
Citera
2021-08-25, 11:56
Moderator
Tinuviels avatar
Klagomål och kritik --> Flashback
/Moderator
Citera
2021-08-25, 21:36
Medlem
Giant Squids avatar
Apan Ola har faktiskt en tråd tillsammans med en annan hominoid Jan Emanuel Johansson i just Kändisskvaller.
Tråden handlar mest om Apan Ola.
Samt Jan E, har en egen tråd i Kändisskvaller. Så ska den flyttas till Djur och Natur eller Politik Inrikes??

Apan Ola har en större karriär än många pajasar som avhandlas i kändisskvaller.
Ola bodde i Skarpnäck och var anlitad av Stockholmsstatsteater. Samt deltog i flertalet tvframträdaden, Aschberg m,m. Apan Ola hade även en karriär som framgångsrik placerare i finansvärlden då han flera år i rad vann aktieväljande. Han dumpades till Thailand under gripande former och även Svenska Kungen engagerade sig i Olas öde.

(FB) Vad hände med Apan Ola och Jan Emanuels aktion?
Citera
2021-08-25, 22:56
Medlem
Citat:
Apan Ola har faktiskt en tråd tillsammans med en annan hominoid Jan Emanuel Johansson i just Kändisskvaller.
Tråden handlar mest om Apan Ola.
Samt Jan E, har en egen tråd i Kändisskvaller. Så ska den flyttas till Djur och Natur eller Politik Inrikes??

Apan Ola har en större karriär än många pajasar som avhandlas i kändisskvaller.
Ola bodde i Skarpnäck och var anlitad av Stockholmsstatsteater. Samt deltog i flertalet tvframträdaden, Aschberg m,m. Apan Ola hade även en karriär som framgångsrik placerare i finansvärlden då han flera år i rad vann aktieväljande. Han dumpades till Thailand under gripande former och även Svenska Kungen engagerade sig i Olas öde.

(FB) Vad hände med Apan Ola och Jan Emanuels aktion?

Faktum är att tråden faktiskt flyttades till politik: inrikes, innan den flyttades till kändisskvaller. Från första början låg den i övrigt-forumet, så tråden var nog inte särskilt lättplacerad.

Som jag nämnde tidigare så är kända djur ofta förknippade med något eller någon. Ola är egentligen inget undantag. Skulle Ola ha blivit så pass känd och uppmärksammad om det inte vore för Jan Emanuel? Att bli en kändis på egna meriter. Nu har jag inte läst alla inlägg, men tråden startades ju huvudsakligen pga kopplingen till Jan Emanuel, och flyttades till Politik och senare till Kändisskvaller pga detta. Det gör att jag inte ser dessa djur som ”riktiga” kändisar, och oftast vill man diskutera något eller någon annan.
Senast redigerad av airsalt 2021-08-25 kl. 23:04.
Citera
2021-08-25, 23:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Faktum är att tråden faktiskt flyttades till politik: inrikes, innan den flyttades till kändisskvaller. Från första början låg den i övrigt-forumet, så tråden var nog inte särskilt lättplacerad.

Som jag nämnde tidigare så är kända djur ofta förknippade med något eller någon. Ola är egentligen inget undantag. Skulle Ola ha blivit så pass känd och uppmärksammad om det inte vore för Jan Emanuel? Att bli en kändis på egna meriter. Nu har jag inte läst alla inlägg, men tråden startades ju huvudsakligen pga kopplingen till Jan Emanuel, och flyttades till Politik och senare till Kändisskvaller pga detta. Det gör att jag inte ser dessa djur som ”riktiga” kändisar, och oftast vill man diskutera något eller någon annan.
Det var en korrekt förflyttning. Varför skulle Apan Ola behöva hjälp utav en på den tiden halvkändis som Jan E.
En ytterligare tråd om Jan Emanuel och Ola som har mer inriktning utifrån ett Politik Inrikes perspektiv startades också och vart kvar där tills den låstes pga, den spårade ur.
Jan Emanuel Johansson ska rädda schimpansen Ola från Zoo´t i Bangkok
(FB) Jan Emanuel Johansson ska rädda schimpansen Ola från Zoo´t i Bangkok

Det är alltså en helt annan tråd än kändistråden om Apan Ola.

Apan Ola var helt klart fullständigt känd på egna meriter utan draghjälp från Jan Emanuel.
Du kanske är för ung för att komma ihåg detta?
Alla kändisar oavsett djur eller homo sapiens är väl förknippade med nåt som gör dem till just kändisar?
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-25 kl. 23:30.
Citera
2021-08-26, 00:20
Medlem
Citat:
Alla kändisar oavsett djur eller homo sapiens är väl förknippade med nåt som gör dem till just kändisar?

Det som jag menade var att andra kändisar är lättare att dela upp i olika områden. Vill man diskutera en författares litteratur så funkar litteraturforumet. Vill man diskutera en artist eller ett band samt musiken så funkar musikforumet (inkl ett delforum för konserter och festivaler, om det är vad man vill prata om). Vill man diskutera en specifik film eller olika filmer som en skådespelare har medverkat i, så funkar filmforumet. Osv. Men vill man skvallra om dem och deras privatliv, så passar kändisskvaller bäst.

När det gäller kända djur så blir det mycket svårare. Kan man tex ha en diskussion om apan Bubbles utan att nämna Michael Jackson? Eller passar sådana inlägg bäst i den stora skvallertråden om Michael Jackson? Som exempel. Kan man diskutera de uppmärksammade tigrarna som blev kända pga Joe Exotic (Tiger King) och en viss dokumentär (även om fler dokumentärer har tillkommit) utan att diskutera dokumentärerna (som har en samlingstråd, även om fokus är på Netflixs serie) eller Joe Exotic (finns olika trådar där han förekommer, men fokus ligger i dokumentär-tråden)? Osv.

Det som jag försöker ha sagt är att det kan vara svårt att dra gränsen någonstans. När ska det kända djuret få en egen tråd i kändisskvaller? När passar det bäst att det diskuteras i en annan lämplig och befintlig tråd på forumet, oavsett om tråden ligger i Kändisskvaller eller annan forumdel? Och passar diskussionerna alltid bäst i Kändisskvaller, eller kan en annan forumdel vara mer lämplig?
Citera
2021-08-26, 00:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det Engelska ordet Celebrity innefattar även djur.

Celebrity is a condition of fame and broad public recognition of an individual or group, or occasionally a character or animal, as a result of the attention given to them by mass media

Det där har inget med Flashbacks definition att göra.
Citera
2021-08-26, 00:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Det som jag menade var att andra kändisar är lättare att dela upp i olika områden. Vill man diskutera en författares litteratur så funkar litteraturforumet. Vill man diskutera en artist eller ett band samt musiken så funkar musikforumet (inkl ett delforum för konserter och festivaler, om det är vad man vill prata om). Vill man diskutera en specifik film eller olika filmer som en skådespelare har medverkat i, så funkar filmforumet. Osv. Men vill man skvallra om dem och deras privatliv, så passar kändisskvaller bäst.

När det gäller kända djur så blir det mycket svårare. Kan man tex ha en diskussion om apan Bubbles utan att nämna Michael Jackson? Eller passar sådana inlägg bäst i den stora skvallertråden om Michael Jackson? Som exempel. Kan man diskutera de uppmärksammade tigrarna som blev kända pga Joe Exotic (Tiger King) och en viss dokumentär (även om fler dokumentärer har tillkommit) utan att diskutera dokumentärerna (som har en samlingstråd, även om fokus är på Netflixs serie) eller Joe Exotic (finns olika trådar där han förekommer, men fokus ligger i dokumentär-tråden)? Osv.

Det som jag försöker ha sagt är att det kan vara svårt att dra gränsen någonstans. När ska det kända djuret få en egen tråd i kändisskvaller? När passar det bäst att det diskuteras i en annan lämplig och befintlig tråd på forumet, oavsett om tråden ligger i Kändisskvaller eller annan forumdel? Och passar diskussionerna alltid bäst i Kändisskvaller, eller kan en annan forumdel vara mer lämplig?
Joe Exotics tigrar, vad hette dom.?? Nån som vet?
Vad jag ville säga är att Apan Ola var helt känd av sig själv. Inte de han bodde med. Vad hette dom som Ola bodde med tex,. Vem tog hand om Herr Nilsson?? Ingen vet. Laika, vem förknippas hon med??
Mölnbackagranen, who knows?
Djur och objekt kan vara kända utan att förknippas med människor.

Apan Ola har även diskuterats i Forumdelar som Fonder samt Arbetsliv. Precis som om man vill diskutera Camilla Läckbergs böcker i Litteratur. Men vill man diskutera Olas liv i övrigt så är kändisdelen en bättre plats.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-26 kl. 00:46.
Citera
2021-08-26, 00:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det där har inget med Flashbacks definition att göra.
Jag har helt missat Flashbacks definitionsavdelning, kan du vägleda mig dit?
Engelska är ett godkänt språk på Flashback.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-26 kl. 00:47.
Citera
2021-08-26, 00:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag har helt missat Flashback definitionsavdelning, kan du vägleda mig dit?
Engelska är ett godkänt språk på Flashback.

Regler och uttalande av admin och moderatorer gäller. Inte random allmän definition.
Citera
2021-08-26, 01:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Regler och uttalande av admin och moderatorer gäller. Inte random allmän definition.
Vaddå random definition?
Ordet "kändis" är inte lika allmänt som det Engelska "Celebrity".
Den normala svenska definitionen är "Celebritet" ifrån det franska "célèbre" som förknippas med berömd eller upphöjd.
Ordet "kändis" kom till 1963
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in