2021-08-24, 20:12
Medlem
Giant Squids avatar
En fråga som jag grunnat på med jämna mellanrum gällande Kändisskvallerdelen. Den verkar främst rikta in sig på människoarten.
Men det finns ju kändisar inom tex, djurvärlden såsom Fåret Dolly och den veganska grisen Esther the Wonderpig. Får de också diskuteras i Kändisskvallerdelen.?
I Kändisar som nyss har dött tråden så skriver modmeddelande om just personer.
Sveriges högsta träd på 49.6 mt, Mölnbackagranen avled nyligen, också en kändis.
Hur ställer sig Admin och Moderatorsskrået till detta?
I
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-24 kl. 20:15.
Citera
2021-08-24, 20:15
Medlem
Ganonitos avatar
Just den tråden du syftar på är det bestämt sen innan av modsen att bara människor räknas som kändisar. Vill man skriva om djur eller växter eller anhöriga till kändisar som inte är kändisar själva så får man göra det i tvillingtråden.
Citera
2021-08-24, 20:36
Moderator
evilhoneys avatar
En kändis är per definition en person. Kända djur, träd och andra ting kan diskuteras andra delar.
Sveriges högsta men nu döda träd kan diskuteras i (FB) Ekologi, natur, djur och växter vilket är en betydligt mer passande plats än Kändisskvaller, veganska grisar kanske hör hemma i Husdjur, osv.
Kort sagt handlar Kändisskvaller om just kända personer och inget annat.
Citera
2021-08-24, 20:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
En kändis är per definition en person. Kända djur, träd och andra ting kan diskuteras andra delar.
Sveriges högsta men nu döda träd kan diskuteras i (FB) Ekologi, natur, djur och växter vilket är en betydligt mer passande plats än Kändisskvaller, veganska grisar kanske hör hemma i Husdjur, osv.
Kort sagt handlar Kändisskvaller om just kända personer och inget annat.
Det kanske borde bli en underavdelning i Kändisskvaller.
Hunden Laika tex, var ju inte något husdjur.
Citera
2021-08-24, 21:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det kanske borde bli en underavdelning i Kändisskvaller.

Vilka 30 trådar om "kända" träd, djur etc. har det skrivits i senaste veckan då?

Från FAQ:

Citat:
Q: Jag tycker det saknas ett del- eller underforum. Hur gör jag för att ni ska starta nytt del/underforum?
A: Kolla först i 'Sammanställning av alla föreslagna nya forum och underforum'. Finns förslaget redan med så fortsätt argumentera i en befintlig tråd. Om inte så är det bara att starta en ny tråd där förslaget presenteras. Tumregeln för att ett nytt forum ska övervägas är att man kan presentera 30 befintliga och hyfsat aktuella trådar som kan platsa där.
Citera
2021-08-24, 22:09
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Hundar är väl per definition husdjur. Dingo (Canis lupus dingo) som har förvildats, undantaget.
Citera
2021-08-24, 22:15
Medlem
Giant Squids avatar
Som argument vill jag ändo framföra att Esther the Wonderpig har en halv miljon mer följare på Instagram än Stefan Löfven.

Boråselefanten Chindi är världsberömd, en elefant är väl inget husdjur.
Citera
2021-08-24, 22:44
Medlem
Beroende på vad man vill diskutera så kan olika forumdelar bli aktuella. Såg tex att Lajka nämndes. Då kanske det snarare är något för Astronomi och rymdfart-forumet? Om man vill diskutera just Lajka och framtida hundar i rymden tex. Många djur är förknippade med filmer och tv-serier, och det kan diskuteras i respektive forumdel. Om fokus ligger på det. Vill man bara att nån ska kolla på nåt gulligt djurklipp, så finns länktips. Sedan finns bland annat husdjur-forumet som nämnts.

Skvaller handlar ju ofta om kändisars privatliv, och i vissa fall affärsliv. Det innefattar även rykten/spekulationer. Det är väl sällan man vill diskutera sådant när det gäller djur? Så jag vet inte om kändisskvaller är rätt delforum, bara för att ämnet är kända/omtalade djur.
Citera
2021-08-24, 22:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Beroende på vad man vill diskutera så kan olika forumdelar bli aktuella. Såg tex att Lajka nämndes. Då kanske det snarare är något för Astronomi och rymdfart-forumet? Om man vill diskutera just Lajka och framtida hundar i rymden tex. Många djur är förknippade med filmer och tv-serier, och det kan diskuteras i respektive forumdel. Om fokus ligger på det. Vill man bara att nån ska kolla på nåt gulligt djurklipp, så finns länktips. Sedan finns bland annat husdjur-forumet som nämnts.

Skvaller handlar ju ofta om kändisars privatliv, och i vissa fall affärsliv. Det innefattar även rykten/spekulationer. Det är väl sällan man vill diskutera sådant när det gäller djur? Så jag vet inte om kändisskvaller är rätt delforum, bara för att ämnet är kända/omtalade djur.
Man diskuterar tex, människokändisar i filmdelen, det just det dom förknippas med, eller musikdelen. Eller teknikdelar som Elon Musk. Förutom kändisdelen. Då skulle man ju kunna lägga ned kändisskvaller helt och hållet.
Citera
2021-08-24, 23:25
Medlem
Citat:
Man diskuterar tex, människokändisar i filmdelen, det just det dom förknippas med, eller musikdelen. Eller teknikdelar som Elon Musk. Förutom kändisdelen. Då skulle man ju kunna lägga ned kändisskvaller helt och hållet.

Som jag sa tidigare, det som brukar diskuteras i kändisskvaller är kändisarnas privatliv, och i vissa fall affärsliv. Pladder om folk. Ofta uppmärksammade händelser etc som lockar intresse. Det är hur man brukar definiera skvaller (oavsett om det är sant eller bara rykten). Man diskuterar tex skådespelares filmer i filmforumet men deras privatliv i kändisskvaller. Men jag ser inte hur man kan ha den typen av diskussioner om djur i kändisskvaller? Vad exakt vill du kunna diskutera i kändisskvaller när det gäller djur, och som inte passar i andra forumdelar?
Senast redigerad av airsalt 2021-08-24 kl. 23:38.
Citera
2021-08-25, 00:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Som jag sa tidigare, det som brukar diskuteras i kändisskvaller är kändisarnas privatliv, och i vissa fall affärsliv. Pladder om folk. Ofta uppmärksammade händelser etc som lockar intresse. Det är hur man brukar definiera skvaller (oavsett om det är sant eller bara rykten). Man diskuterar tex skådespelares filmer i filmforumet men deras privatliv i kändisskvaller. Men jag ser inte hur man kan ha den typen av diskussioner om djur i kändisskvaller? Vad exakt vill du kunna diskutera i kändisskvaller när det gäller djur, och som inte passar i andra forumdelar?
Vill man diskutera Laika i form som spacedog, så kanske det passar bra inom Astronomidelen.
Eller ska det som Evilhoney vill diskuteras inom Ekologi, djur och natur?
Jag kan tycka det är lite fel att värdera olika organismer efter rangordning.
Tror du inte att Esther the Wonderpig har ett omfattande affärsliv, eller privatliv, det passar ju inte heller i nån djurdel. Samma som för Herr Nilsson, Lilla Gubben, Papegojan Douglas, Griseknoen och Båtsman tex,. som var filmkändisar. Men hade ett liv vid sidan om fiilmspelningarna.
Kändisar är kändisar oavsett art eller organism.

Skvaller om Lilla Gubben kan vara som att han hette egentligen Bunting, första namnet Illbatting. Det var Inger Nilsson som började kalla honom Lilla Gubben i böckerna kallas han bara för hästen.
Bunting lånades ut från Solna Ridskola som också lånade ut Lukas till Emilfilmerna.
Bunting blev väldigt divig efter filmispelningarna och passade inte som ridhäst längre.
Han avslutade sina dagar i ett stall i Vallentuna 25 år gammal.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-25 kl. 00:07.
Citera
2021-08-25, 00:26
Medlem
Citat:
Vill man diskutera Laika i form som spacedog, så kanske det passar bra inom Astronomidelen.
Eller ska det som Evilhoney vill diskuteras inom Ekologi, djur och natur?
Jag kan tycka det är lite fel att värdera olika organismer efter rangordning.
Tror du inte att Esther the Wonderpig har ett omfattande affärsliv, eller privatliv, det passar ju inte heller i nån djurdel. Samma som för Herr Nilsson, Lilla Gubben, Papegojan Douglas, Griseknoen och Båtsman tex,. som var filmkändisar. Men hade ett liv vid sidan om fiilmspelningarna.
Kändisar är kändisar oavsett art eller organism.

Skvaller om Lilla Gubben kan vara som att han hette egentligen Bunting, första namnet Illbatting. Det var Inger Nilsson som började kalla honom Lilla Gubben i böckerna kallas han bara för hästen.
Bunting lånades ut från Solna Ridskola som också lånade ut Lukas till Emilfilmerna.
Bunting blev väldigt divig efter filmispelningarna och passade inte som ridhäst längre.
Han avslutade sina dagar i ett stall i Vallentuna 25 år gammal.

Jag vet ingenting om Esther, så ska väl inte uttala mig. Såg att det finns ganska många följare i sociala medier, men jag förstår inte riktigt hypen. Folk gillar väl bilder på gullig gris. Vet inte vad man ska diskutera på Flashback i övrigt? Såg att det finns en bok med samma namn, och det diskuteras bäst i litteraturforumet.

När det gäller ditt exempel med Lilla Gubben så kanske det blir svårt att särskilja det? När du nämner både Pippi-filmer och Emil-filmer, och vad Inger kallade hästen, och att hästen blev divig efter filminspelningar etc. Det kan ju få folk att jämföra Astrid-filmerna, diskutera Pippi-filmerna i allmänhet, prata om filminspelningarna och annat som hände då, skådespelarna etc. I en tråd om en häst som kanske skulle placeras i kändisskvaller. När vissa delar av diskussionen kanske skulle passa bättre i filmforumet.

Jag förstår vad du menar angående kända och omtalade djur. Men oftast är de så starkt förknippade med något, att det andra ämnet lätt tar över. Lajka och rymden. Djur och deras roller i filmer och tv-serier. Michael Jacksons apa Bubbles. Mike Tyson och tigern. Joe Exotic som är känd för tigrar och sin djurpark osv. Då handlar det sällan enbart om djuret. Då kanske befintliga trådar (som tex kan handla om en känd person eller i Joe Exotics fall tråden om dokumentärena, särskilt den på Netflix), eller befintliga delforum passar bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in