2021-08-25, 20:11
Medlem
Denne vice chefsåklagare Jenny Karlsson.
Vet nån om hon varit framgångsrik i andra fall som hon ansvarat för? Letar absolut inte syndabockar, mer nyfiken på hennes karriär och erfarenhet.
Senast redigerad av uncommon-name 2021-08-25 kl. 20:14.
Citera
2021-08-25, 20:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Även dråp?

Mord måste kunna bevisas också. Då borde det krävas en hel del bra bevisning. Om man är osäker, varför inte vänta och se om man ev. kan få ihop mer bevisning. Åklagaren väntade inte ens tiden ut (till i morgon).

Även dråp är preskriberat ja.
Citera
2021-08-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Från Mariestads tidning: Vice chefsåklagaren: ”Det fanns tillräckligt med bevis”

PUBLICERAD: 2021-08-25 19:38
Vice chefsåklagare Jenny Karlssons bevisning, som bland annat bestod av vittnesutsagor och fynd på platsen, räckte inte. Skaraborgs tingsrätt fann inte tillräckliga skäl att häkta den 60-årige man som på sannolika skäl var misstänkt för mordet på Helena Andersson. Efter nästan två timmars överläggande beslutade tingsrätten att försätta den misstänkte 60-åringen på fri fot. Utan att gå in på detaljer berättar Karlsson att vittnesutsagor, fynd på platsen där Helena upptäcktes samt egna uppgifter från den misstänkte gjort honom till en trolig gärningsman. Även om mannen inte häktades kommer han att vara en del av den fortsatta utredningen.

– Jag ansåg ju att det fanns tillräcklig bevisning och att mannen kan försvåra utredningen på fri fot, säger vice chefsåklagare Jenny Karlsson som leder utredningen.

– Jag är ju inte av samma åsikt och menar att den totala bilden borde lett till häktning, men det här är processens gång och den är bara att acceptera, säger Jenny Karlsson.

– Misstanke kvarstår fortfarande. Nu väntar vi på resultat från DNA-analys från föremål som vi funnit intressanta. Där kan vi få viktig bevisning. Sedan väntar fler förhör och eventuellt ytterligare husrannsakningar, säger Jenny Karlsson.

där Helena upptäcktes??

Hon har ju aldrig hittats.
Citera
2021-08-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Hej! Jag har inte följt den här tråden från början eftersom jag inte var flashbackmedlem då. Blev intresserad nu när en person blev anhållen och har läst/lyssnat . I P4 dokumentären anges att det område där HA antas blivit utsatt för brott ibland använts som lite offroad racing. Ett vittne anger att en bil kört förbi vid aktuell tidpunkt och sedan återanvänt samma väg. Tänker att det hela kan ha varit en tragisk olycka. Helena på väg hem lite halvfull mitt på cykelvägen. En bil som kör för fort och på en väg där de inte borde köra. Pang och de har en kvinna som de kört på. Skulle förklara varför dessa skor återfanns långt ifrån varandra. Ofta blir det inte blodspår på platsen för inpact. Folk dör av bruten nacke och inre blödningar. Spekulerar såklart men det skulle förklara varför man inte på 29 år hittat någon person som skulle haft motiv eller möjlighet att ha ihjäl henne. De som körde på henne kan helt random befunnit sig på platsen och bestämt sig för att hålla tyst. Frågan är vad de gjorde med kroppen.
Det borde rimligen ha märkts om hon blivit påkörd, om inget annat på bilen som stod parkerad på cykelvägen. Någon hade ju dessutom hört Helena skrika "nej så får ni inte göra".
Citera
2021-08-25, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte om det skedde efter 1 juli 1985
Citera
2021-08-25, 20:15
Medlem
Citat:
Från Mariestads tidning: Vice chefsåklagaren: ”Det fanns tillräckligt med bevis”

Vice chefsåklagare Jenny Karlssons bevisning, som bland annat bestod av vittnesutsagor och fynd på platsen, räckte inte. Skaraborgs tingsrätt fann inte tillräckliga skäl att häkta den 60-årige man som på sannolika skäl var misstänkt för mordet på Helena Andersson. Efter nästan två timmars överläggande beslutade tingsrätten att försätta den misstänkte 60-åringen på fri fot. Utan att gå in på detaljer berättar Karlsson att vittnesutsagor, fynd på platsen där Helena upptäcktes samt egna uppgifter från den misstänkte gjort honom till en trolig gärningsman. Även om mannen inte häktades kommer han att vara en del av den fortsatta utredningen.

– Jag ansåg ju att det fanns tillräcklig bevisning och att mannen kan försvåra utredningen på fri fot, säger vice chefsåklagare Jenny Karlsson som leder utredningen.

– Jag är ju inte av samma åsikt och menar att den totala bilden borde lett till häktning, men det här är processens gång och den är bara att acceptera, säger Jenny Karlsson.

– Misstanke kvarstår fortfarande. Nu väntar vi på resultat från DNA-analys från föremål som vi funnit intressanta. Där kan vi få viktig bevisning. Sedan väntar fler förhör och eventuellt ytterligare husrannsakningar, säger Jenny Karlsson.
Meningen "fynd på platsen där Helena upptäcktes" måste väl vara en felcitering? Hon har väl inte upptäckts någonstans eller ?
Citera
2021-08-25, 20:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Nej, efter Palme-mordet preskriberas inte längre mord och dråp (och folkrättsbrott). Den regeln infördes retroaktivt för att Palmes mördare aldrig skulle kunna gå fri.
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godeman
där Helena upptäcktes??

1 skrivfel av tidningen
2 åklagaren sade fel
3 eller så har hon hittats
Citera
Medlem
Citat:

Domstolarna brukar vara väldigt välvilliga till att häkta personer misstänkta för mord. Ribban är faktiskt väldigt låg. När det gäller mord brukar domstolarna i de allra flesta fallen gå på åklagarens önskemål. Åklagaren presenterade ett väldigt svagt case. Det förvånar mig att polisen och åklagaren har slagit till så här hårt, med så lite av substans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godeman
där Helena upptäcktes??

Eller? Min tes är fortfarande att de faktiskt har kvarlevorna.
Citera
2021-08-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Meningen "fynd på platsen där Helena upptäcktes" måste väl vara en felcitering? Hon har väl inte upptäckts någonstans eller ?

Eller försade hon sig där? Kan dom ha hittat henne? Vore ju helt fantastiskt isf.

Mvh
Citera
2021-08-25, 20:18
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
1 skrivfel av tidningen
2 åklagaren sade fel
3 eller så har hon hittats

4. dom menade nog tillhörigheterna (skor, ringar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in