Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Jag är inte heller hemma i det ämnet. Men nog tycker man väl att om man från en dag till en annan höjer misstankegraden från skäligen till sannolik när det gäller mord, då borde något positivt (för fallet och utredningen) ha hänt. Det är en sak jag reagerade på, att åklagaren anhöll - och försökte få häktad - för
mord. Visserligen får polisen väl då tillgång till alla utredningstekniska medel som finns att ta till -
men, det gäller ju att kunna lägga fram ordentlig bevisning då också. Hur bevisar man mord i detta fall - utan en kropp? Ev. utan DNA? Åklagaren bör ha varit övertygad om att hennes bevisning räckte. Men för mord? Det stod någonstans om vittnesobservationer. Ansågs de inte tillräckligt tillförlitliga?
Vad jag förstår var det en ganska lång förhandling. Kan det tolkas som att det inte rådde konsensus bland domare och nämndemän? Att bevisningen låg på gränsen mellan indicier och konkreta bevis, och att det därför ev. förekom olika tolkningar. Jag hoppas att någonting kan komma ut om detta, för det skulle vara väldigt intressant att få veta vad åklagaren ansåg vara bevis tillräckligt för häktning för mord. Dock kommer väl knappast mycket ut om detta.

Jag förstår inte heller hur åklagaren tänker när hon vill häkta mannen för mord, särskilt som Kalla falls Anders Eriksson säger att det krävs en kropp ... Agerandet känns desperat - eller i vart fall för optimistiskt. Men å andra sidan: Mord och dråp är ju inte preskriberade, så jag gissar att mord (eller dråp, då) är enda alternativet att överhuvudtaget komma framåt.
Märk att polis och åklagare delgav också "mannen med pilotglasögon" misstanke om mord, men i hans fall skedde anhållan helt anonymt samt utan häktningsframställan.
Det är fortfarande någonting med "mannen med pilotglasögon" som gör att polis och åklagare tassar fram på tå. Man vill inte röja den personens identitet! Och med så mycket som sammantaget pekar mot "mannen med pilotglasögon" borde ju just han ha varit det självklara alternativet att försöka få häktad. Men icke!