2021-08-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Då är ju frågan HUR vet dom vem gm är?

Ja det finns väl någon/några det pratats ganska mycket om tänker jag
Citera
2021-08-25, 19:57
Medlem
[quote=Fibonaccital|77032945]
Citat:
Ursprungligen postat av Napsterotb

De kom inte med kamera då. Den fick man köpa till som ett extra tillägg.

Visst de kommer här.
https://imgur.com/a/UBHFRgB

Den äldre kameran har jag tyvärr inte kvar. Men den fick jag av Ericson som en test version.

Jag har kameror från Sony (Mavica) och Fuji som är från 1979)

Ja å den plug-in kameran släppte Sony Ericsson 2003
Citera
2021-08-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är en sak jag reagerade på, att åklagaren anhöll - och försökte få häktad - för mord.
Det är den enda brottsrubricering som kan vara aktuell här, alla andra inkl. dråp är preskriberade.
Simple as that.
Citera
2021-08-25, 19:59
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Vem är KM?
kan vara någon av dessa

KGM, se KlMa; ; ;
KiMa; Ki* *adsen (m); 1967; Södra v 44 från hösten 91. Tidigare Lockerudsv 73. Senare Bråtenvägen 88
KlMa ; Kl*s G*ran M*lmgren; 1966; Kyrkog 4 till aug91 därefter Ladukärrsvägen
Citera
2021-08-25, 20:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Nu skriver Dalgaard på Facebook att "hennes" tips inte rörde CL. Så dags att komma med det nu..

Jag har haft tveksamheter om denna Dalgaard länge, och inte blev de färre nu. Men kanske att Dalgaard har en "gammal goding" i siktet?
Citera
2021-08-25, 20:04
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det är den enda brottsrubricering som kan vara aktuell här, alla andra inkl. dråp är preskriberade.
Simple as that.

Även dråp?

Mord måste kunna bevisas också. Då borde det krävas en hel del bra bevisning. Om man är osäker, varför inte vänta och se om man ev. kan få ihop mer bevisning. Åklagaren väntade inte ens tiden ut (till i morgon).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja visst är det så. Det är klart vi fortsätter att hoppas.

Men nog fan blev man rejält besviken... 😖

Ja, det kan man ju verkligen säga att man blev. Det här fallet är något alldeles extra och det finns en oerhörd mystik kring det hela. Jag har noll anknytning till Mariestad och var bara 7 år när det här hände men det här berör verkligen. Ung tjej som bara går upp i rök. Jag tror verkligen att den här mannen kan vara nå. Inte många med massa folk omkring sig som skulle klara av att vara tyst i 29 år om något sånt här. Här passar en enstöring in. Kämpa på nu allihopa

Mvh
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Från Mariestads tidning: Vice chefsåklagaren: ”Det fanns tillräckligt med bevis”

PUBLICERAD: 2021-08-25 19:38
Vice chefsåklagare Jenny Karlssons bevisning, som bland annat bestod av vittnesutsagor och fynd på platsen, räckte inte. Skaraborgs tingsrätt fann inte tillräckliga skäl att häkta den 60-årige man som på sannolika skäl var misstänkt för mordet på Helena Andersson. Efter nästan två timmars överläggande beslutade tingsrätten att försätta den misstänkte 60-åringen på fri fot. Utan att gå in på detaljer berättar Karlsson att vittnesutsagor, fynd på platsen där Helena upptäcktes samt egna uppgifter från den misstänkte gjort honom till en trolig gärningsman. Även om mannen inte häktades kommer han att vara en del av den fortsatta utredningen.

– Jag ansåg ju att det fanns tillräcklig bevisning och att mannen kan försvåra utredningen på fri fot, säger vice chefsåklagare Jenny Karlsson som leder utredningen.

– Jag är ju inte av samma åsikt och menar att den totala bilden borde lett till häktning, men det här är processens gång och den är bara att acceptera, säger Jenny Karlsson.

– Misstanke kvarstår fortfarande. Nu väntar vi på resultat från DNA-analys från föremål som vi funnit intressanta. Där kan vi få viktig bevisning. Sedan väntar fler förhör och eventuellt ytterligare husrannsakningar, säger Jenny Karlsson.
Senast redigerad av lindblomsgrön 2021-08-25 kl. 20:11.
Citera
2021-08-25, 20:05
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Nu skriver Dalgaard på Facebook att "hennes" tips inte rörde CL. Så dags att komma med det nu..

Att någon ens lyssnar till Dalgaard efter felaktigheterna i hennes usla bok.
Citera
2021-08-25, 20:08
Bannlyst
Var e pressträffen?
Citera
2021-08-25, 20:09
Medlem
Han blev släppt efter ett långt överläggande . Då var de alltså inte helt överens nämdemännen , alltid något och positivt . De har hittat ” något stod det och undrar vad det skulle kunna vara ? En sak kan ju vara artiklar och urklipp från Helenas försvinnande genom åren ? Inte ett träffsäkert alibi för många sparar säkert på sådant just för det intresserar dem , men som misstänkt borde ju detta väcka lite mer än funderingar hos polisen . Men något har de hittat och han är inte avfärdas helt . Kläder eller tillhörigheter tror jag inte för det hade nog räckt för en häktning. Läste om polisen Jenven och han var ytterst tveksam att de har rätt man 🤔
Citera
2021-08-25, 20:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag är inte heller hemma i det ämnet. Men nog tycker man väl att om man från en dag till en annan höjer misstankegraden från skäligen till sannolik när det gäller mord, då borde något positivt (för fallet och utredningen) ha hänt. Det är en sak jag reagerade på, att åklagaren anhöll - och försökte få häktad - för mord. Visserligen får polisen väl då tillgång till alla utredningstekniska medel som finns att ta till - men, det gäller ju att kunna lägga fram ordentlig bevisning då också. Hur bevisar man mord i detta fall - utan en kropp? Ev. utan DNA? Åklagaren bör ha varit övertygad om att hennes bevisning räckte. Men för mord? Det stod någonstans om vittnesobservationer. Ansågs de inte tillräckligt tillförlitliga?

Vad jag förstår var det en ganska lång förhandling. Kan det tolkas som att det inte rådde konsensus bland domare och nämndemän? Att bevisningen låg på gränsen mellan indicier och konkreta bevis, och att det därför ev. förekom olika tolkningar. Jag hoppas att någonting kan komma ut om detta, för det skulle vara väldigt intressant att få veta vad åklagaren ansåg vara bevis tillräckligt för häktning för mord. Dock kommer väl knappast mycket ut om detta.

Jag förstår inte heller hur åklagaren tänker när hon vill häkta mannen för mord, särskilt som Kalla falls Anders Eriksson säger att det krävs en kropp ... Agerandet känns desperat - eller i vart fall för optimistiskt. Men å andra sidan: Mord och dråp är ju inte preskriberade, så jag gissar att mord (eller dråp, då) är enda alternativet att överhuvudtaget komma framåt.

Märk att polis och åklagare delgav också "mannen med pilotglasögon" misstanke om mord, men i hans fall skedde anhållan helt anonymt samt utan häktningsframställan. Det är fortfarande någonting med "mannen med pilotglasögon" som gör att polis och åklagare tassar fram på tå. Man vill inte röja den personens identitet! Och med så mycket som sammantaget pekar mot "mannen med pilotglasögon" borde ju just han ha varit det självklara alternativet att försöka få häktad. Men icke!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-25 kl. 20:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in