2021-08-25, 18:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Vilket antiklimax. Var verkligen polisen tvungna att slå på stora trumman i måndags när mannen greps om de nu inte har mer på fötterna än så här? Den gripne mannen verkar ju redan ha ett ganska märkligt liv och jag förmodar att det inte blir lättare för honom nu när hans namn är ute som misstänkt mördare.

Kommer bli intressant att höra vad de faktiskt hade. Om man nu får det. Får åklagare skiter väl i vilket det är bara en process för dom men om han nu är helt oskyldig så blir det inget vidare (från illa till ännu mer illa). Kanske om det inte fanns något bara för en åklagare ska glänsa lite i pressen.
Citera
2021-08-25, 18:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Hur kom det ut? Jag kommer bara ihåg att kvällstidningarna helt plötsligt toppade med nyheten.

Det kom ett pressmeddelande från polisen klockan 13.30 den 23 augusti.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2021/augusti/23/23-augusti-1330-morddrap-vastra-gotalands-lan/

Kvällstidningarna publicerade strax efter det. Tråden vaknade 13.36
Senast redigerad av Troian 2021-08-25 kl. 18:37.
Citera
2021-08-25, 18:37
Medlem
RFTs avatar
Ang att gjuta in en kropp i betong.
Man kan lägga en kropp i hålighet i t ex en bro. Stora vägbroar är ju "öppna" under vägbanan, man kan gå in i dem. Det kan finnas håligheter i bropelare, vanligt om de är stora. Men att gjuta in en kropp i betong betyder på sikt att betongen försvagas. Kroppen bryts ner och betongen försvagas då.
Citera
2021-08-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kommer bli intressant att höra vad de faktiskt hade. Om man nu får det. Får åklagare skiter väl i vilket det är bara en process för dom men om han nu är helt oskyldig så blir det inget vidare (från illa till ännu mer illa). Kanske om det inte fanns något bara för en åklagare ska glänsa lite i pressen.
Nja, åklagare styrs av regler. Bland annat får måste de stänga ärendet om de inte har tillräckligt för att komma vidare och alla möjligheter är uttömda, hon skulle begå grovt tjänstefel om hon skulle begära någon häktad på ren humbug. Det måste varit att hon trodde möjligheten fanns, annars skulle hon aldrig gjort så
Citera
2021-08-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lowcaff
De spärrade av en adress på Dragspelsvägen där det bevittnades att polisen bar ut stora bruna påsar med okänt innehåll. Det var där CL:s föräldrar bodde när Helena försvann och där CL ofta sågs om dagarna. CL bor på Akaciastigen så där gjordes det husrannsakan. Inga pålitliga uppgifter vilka fynd polisen gjorde där dock.

Ja jag vet allt det där men då måste jag ha läst fel igår eller i förrgår, tyckte jag läste att det va ifrån acasiastigen eftersom det va ju först igår det spärrades av på deagspelsvägen
Citera
2021-08-25, 18:46
Medlem
Xeitums avatar
Synd att man är så okunnig i det "lagtekniska". Om man begär en person häktad för misstanke om mord, borde åklagaren då inte kunna framföra bevisning i någon form som styrker just mord. Kan det finnas bevis som klart pekar på CLs inblandning men att det, iaf i nuläget, inte går att påvisa tillräckligt tydligt att det rör sig om just mord o att CL är ensam GM. T.ex att lika gärna kan vara dråp, vållande till annans död, brott mot griftefriden mm.
Citera
2021-08-25, 18:48
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
De bör ju topsat karln,
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/polisens-mojlighet-till-topsning/

Nu gäller det bara att vänta på resultat mot bland DNA på sandalerna mm

Det DNA som fanns på skorna kom från henne själv (näsblod troligtvis) samt ”bland-DNA” från ett par okända personer. Om det är saliv så kan det ju ha hamnat där när som helst, på förfesten, på dansgolvet eller baren på Statt. Alla är fulla, spottar/sjunger och sprider droppar omkring sig. Även det skulle vara CL:s saliv så går det lätt att bortförklara.

Nej, DNA-spåret är nog iskallt.
Citera
2021-08-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Synd att man är så okunnig i det "lagtekniska". Om man begär en person häktad för misstanke om mord, borde åklagaren då inte kunna framföra bevisning i någon form som styrker just mord. Kan det finnas bevis som klart pekar på CLs inblandning men att det, iaf i nuläget, inte går att påvisa tillräckligt tydligt att det rör sig om just mord o att CL är ensam GM. T.ex att lika gärna kan vara dråp, vållande till annans död, brott mot griftefriden mm.
Jo, så är det. Åklagaren kan vara av åsikten att bevisen räcker för häktning, sen kanske inte domstolen håller med om att den är tillräcklig för att häkta för de skäl åklagaren anger, det betyder dock inte att misstankarna avskrivs, bara att de inte är starka nog för häktning.

https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/sa-gar-en-rattegang-till/haktning/

Eftersom vi nu inte vet skälen för avslag, kan det vara så enkelt som det är den här punkten domstolen inte håller med om:

Citat:
Det måste också finnas risk för att den misstänkte antingen avviker, försvårar utredningen eller begår nya brott
Senast redigerad av DisappointedTuna 2021-08-25 kl. 18:51.
Citera
2021-08-25, 18:52
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Låter som en Citroën CX. Om nån såg en vit CX på en märklig plats mitt i natten så kanske man lägger det på minnet. Citroëngubbar kör gärna sina bilar i många år också.

Kan det vara en VW Polo som vittnena sett? 80-90-talsmodellerna såg rumphuggna ut som en halv bil.
Citera
2021-08-25, 18:52
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knack1
Bilen som rullade ut från Statt, 2:23 i filmen... Vit bil, med en skylt på taket? "Levins Transport" kanske?

En vit Toyota Starlet.
Citera
2021-08-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baggana22
Nu sitter det en lapp på hans dörr att ingen får gå in i lägenheten för då bryter man mot rättegångsbalken..... 3 personer klev ut med pappkassar med grejer. 2 killar och en kvinna. Vill inte sprida osanning eller hitta på saker, men troligtvis 3 kriminalare från polisen. Med alla dessa fakta så borde det vara klarlagt att det är han trots allt även om jag inte har 100% bevis för det.

Detta inlägg jag tänkte på
Citera
2021-08-25, 18:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Tja, det var väl inte förvånande att han försattes på fri fot, men vi får väl ha lite is i magen och invänta DNA-testerna samt de vidare utredningsåtgärderna som åklagaren pratade om. Läget kan raskt förändras. Dock har det varit något i mig som har gnagt om den här historien. Jag har känt tvivel, vilket jag vid ett par tillfällen har gett uttryck för. Hoppas bara att det här inte var ett sista desperat försök från polis och åklagares håll.

Jag kan låta tjatig - jag vet - men jag tror fortfarande mer på följande:

1) Om PK:s berättelse i tråden är korrekt, är PU inblandad.
2) Om vi väger samman allt som vi vet från vad vittnen inifrån Stadt har sagt, om vi inkluderar "Brovittnet" samt om vi tar i beaktande alla knasigheter som "mannen med pilotglasögon" har kläckt ur sig i polisförhören, är och förblir "mannen med pilotglasögon" inblandad.

Om båda de här personerna var på plats samtidigt, var det PU som hade bilen. Men absolut att det finns plats för en tredje person.

Snälla Kalla fall med Anders Eriksson i spetsen: Ta in dessa båda samtidigt på tre dagars förhör. En eller båda var med när Helena attackerades. Allt annat är fullständigt osannolikt.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-25 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in