2021-08-25, 18:11
Medlem
Vad är det GW säger? Låst artikel. En dam skrev på Aftonbladets kommentarer på Facebook att hon starkt misstänkte att Helena låg i brofundamenten till Torsö tror jag det var.. Det fastnade hos mig. Vem damen var glömde jag notera men flera undrade hur hon kunde "veta" det så säkert. Kan man typ inte röntga på något vis om bron byggdes i den vevan?
Citera
2021-08-25, 18:11
Medlem
Det kommer väl sluta som i Lena fallet…. Han tar självmord, tyvärr
Citera
2021-08-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Hoppas inte att CL är självmordsbenägen och tar med sin story i graven.
Psykiskt instabil, skulder på över en miljon samt uthängd som mördare. Nu också hemlös eftersom lägenheten är avspärrad?
Ganska goda incitament för att plocka ned flaggan.
Citera
2021-08-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Uppenbarligen har man ju inte ett DNA-spår och inte en kropp.

Då måste det till mycket för att få honom häktad efter så många år. Om han t ex gjort ett erkännande till nån annan eller till polisen, så vet vi ju alla att det kan även folk göra som är helt oskyldiga. Så det behövs nog nåt i hästväg för att kunna häkta honom.

Att han t ex skrivit nåt på datorn som bara den som var på plats när hon försvann kunnat veta. Vad det nu skulle vara. Eller att han har hennes väska eller nåt annat sparat som med säkerhet tillhörde henne och som hon hade på sig sen kvällen. Eller att man hittat bilen han körde och att man där funnit DNA-spår av Helena (mindre troligt så här långt efteråt).

Men det verkar ju inte som att det finns nåt tekniskt bevis av den typen. Kanske en indiciekedja, men den höll i så fall inte helt igenom.

Det här betyder inte att det är kört. Bara att de måste hitta nåt konkret bevis. Eller en kropp alternativt DNA. Men saken är den att han kan vara oskyldig. Därför avsaknad av konkreta bevis.

Ja det förstår jag, men det var ju inte riktigt det jag skrev om.
Jag vill ju fortfarande hävda att för att en åklagare ska gå på en häktning på sannolika skäl, krävs det att hen har just väldigt god bevisning, på ett eller annat vis, annars finns det ju ingen anledning att försöka med häktning på sannolika skäl.
Varför valde inte åklagaren skäligen?
Åklagarens tycke mellan skäligen och sannolika skäl består ju i något. Vad detta något är vet jag ej, men det är väl ändå hyfsat ovanligt att man blir släppt när åklagaren hävdar häktning på sannolika skäl?
Det har ju egentligen inget med åren i detta fall att göra. Det är ju en generell betraktelse, i att just sannolika skäl, betyder ”gott på fötterna”.

Det är det som förbryllar mig en smula.

Hade det varit en tunn indiciekedja hade man ju häktat för skäligen förmodar jag.
Citera
2021-08-25, 18:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Säg att man har mycket indicier mot en person, men man vet att man kommer behöva DNA-träff för att få till åtal/fällning/häkning. Kan man då skaffa sig DNA i smyg? Man ser ju i film hur de plockar nån kaffemugg eller fimp som misstänkta lämnar under spaning.

Kan det vara så att man måste berätta för en person när man tar DNA? Då kan ju häktningsbegäran vara det enda sättet att hålla en person från självmord efter man tagit prover.

Tänker på den där killen som slog ihjäl en äldre kvinna i skogen som tog sitt liv så fort han blev topsad. En utväg vi måste förhindra.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-08-25 kl. 18:19.
Citera
2021-08-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steni
Vad är det GW säger? Låst artikel. En dam skrev på Aftonbladets kommentarer på Facebook att hon starkt misstänkte att Helena låg i brofundamenten till Torsö tror jag det var.. Det fastnade hos mig. Vem damen var glömde jag notera men flera undrade hur hon kunde "veta" det så säkert. Kan man typ inte röntga på något vis om bron byggdes i den vevan?

Finns ingen kropp i brofundamenten eftersom de fortfarande står kvar stadigt. En myt det där att det kan finns kroppar ingjutna i betongstrukturer. Det skulle förstöra strukturen.
Citera
2021-08-25, 18:23
Medlem
lowcaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Säg att man har mycket indicier mot en person, men man vet att man kommer behöva DNA-träff för att få till åtal/fällning/häkning. Kan man då skaffa sig DNA i smyg? Man ser ju i film hur de plockar nån kaffemugg eller fimp som misstänkta lämnar under spaning.

Kan det vara så att man måste berätta för en person när man tar DNA? Då kan ju häktningsbegäran vara det enda sättet att hålla en person från självmord efter man tagit prover.

Tänker på den där killen som slog ihjäl en äldre kvinna i skogen som tog sitt liv så fort han blev topsad. En utväg vi måste förhindra.

Tror inte det, nej. Skulle gissa på att det går under integritetskränkning. Exempelvis D*niel Ny*uist var ju en stor röd flagga hela honom men polisen kunde bara kalla in honom till topsning som han inte gick med på
Citera
2021-08-25, 18:25
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ni behöver ju inte överdriva. Detta är inte slut för det här. Dom får jobba vidare, antingen med CL eller om något nytt kommer fram och sen lägga fram på nytt.

Precis. "Skäl för häktning saknas", skriver text-tv. Att nån häktas betyder väl att man frihetsberövar för att eliminera fortsatt brottslighet eller förstörande av bevis under utredningen. Det anses väl inte att han kan göra det. Så utredningen fortgår nog. Jag börjar tycka synd om Claes. Han är en riktigt sjuk människa. Lever inte i verkligheten. Skulle tippa på schizzo..
Citera
2021-08-25, 18:26
Medlem
De bör ju topsat karln,
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/polisens-mojlighet-till-topsning/

Nu gäller det bara att vänta på resultat mot bland DNA på sandalerna mm
Senast redigerad av DisappointedTuna 2021-08-25 kl. 18:35.
Citera
2021-08-25, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lowcaff
Säkert de polisen bar på i påsarna när de spärrade av Dragspelsvägen.

Bar dom ut påsar från Dragspelsvägen? Det va väl från Acasiastigen? Eller va det från båda?
Citera
2021-08-25, 18:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Finns ingen kropp i brofundamenten eftersom de fortfarande står kvar stadigt. En myt det där att det kan finns kroppar ingjutna i betongstrukturer. Det skulle förstöra strukturen.
Hur påverkar det strukturen?
Citera
2021-08-25, 18:31
Medlem
lowcaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scurf84
Bar dom ut påsar från Dragspelsvägen? Det va väl från Acasiastigen? Eller va det från båda?

De spärrade av en adress på Dragspelsvägen där det bevittnades att polisen bar ut stora bruna påsar med okänt innehåll. Det var där CL:s föräldrar bodde när Helena försvann och där CL ofta sågs om dagarna. CL bor på Akaciastigen så där gjordes det husrannsakan. Inga pålitliga uppgifter vilka fynd polisen gjorde där dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in