2021-08-25, 17:49
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Nu sätter de igång kraftig avlyssning och lyssnar vad han kommer babbla om framöver. Kanske börjar ringa nervösa samtal. Hans bostad har säkert mikrofoner och annan övervakning. Det är polisens nästa drag för att höra vad CL gör framöver.
Tror jag också, men vad är PeUi riktiga namn?
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Inte deltagit i tråden förut, men läst mycket, och ska inte skriva mer än nödvändigt.
Men är det inte väldigt ovanligt att åklagaren går för häktning på sannolika skäl, men att personen i fråga släpps?

Att det sker under skäligen är ju lika vanligt som ovanligt, men om man tycker att det finns anledning till häktning på sannolika skäl BÖR ju åklagaren ha väldigt goda skäl, anledningar och inte sällan också goda bevis.
Annars hade man ju gått för ”skäligen”.

Vad är det som felat här egentligen??

Uppenbarligen har man ju inte ett DNA-spår och inte en kropp.

Då måste det till mycket för att få honom häktad efter så många år. Om han t ex gjort ett erkännande till nån annan eller till polisen, så vet vi ju alla att det kan även folk göra som är helt oskyldiga. Så det behövs nog nåt i hästväg för att kunna häkta honom.

Att han t ex skrivit nåt på datorn som bara den som var på plats när hon försvann kunnat veta. Vad det nu skulle vara. Eller att han har hennes väska eller nåt annat sparat som med säkerhet tillhörde henne och som hon hade på sig sen kvällen. Eller att man hittat bilen han körde och att man där funnit DNA-spår av Helena (mindre troligt så här långt efteråt).

Men det verkar ju inte som att det finns nåt tekniskt bevis av den typen. Kanske en indiciekedja, men den höll i så fall inte helt igenom.

Det här betyder inte att det är kört. Bara att de måste hitta nåt konkret bevis. Eller en kropp alternativt DNA. Men saken är den att han kan vara oskyldig. Därför avsaknad av konkreta bevis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Ja, jag har också tänkt på det, mycket märkligt att inte kunna hitta vilken bilmodell det var

Vissa kan säga märke och modell på de senaste fem bilarna som passerat. Andra vet inte vad de själva har i garaget.
Citera
2021-08-25, 17:50
Medlem
allegragellers avatar
Är det vanligt eller ovanligt att folk som begärs häktade släpps fria - jag menar att alla åklagare måste veta ungefär vad som krävs!?
Citera
2021-08-25, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Ja, parternas yrkanden och inställning är offentliga. Liksom rättens beslut i häktningsfrågan. Men sakomständigheter läggs i regel fram bakom stängda dörrar. Pga av förundersökningssekretess. Ok?
Självklart, men det var inte frågan.
Citera
2021-08-25, 17:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Är det vanligt eller ovanligt att Folksam begärs häktade släpps fria - jag menar att alla åklagare måste veta ungefär vad som krävs!?

Det man ska jämföra med är en häktning flera decennier efter att ett brott begåtts och där kroppen saknas . Och det finns inte många såna fall i Sverige.
Citera
2021-08-25, 17:53
Medlem
lowcaffs avatar
Till de som undrar över varför och i vilket sammanhang CL fanns med i undersökningen tidigare så förhördes mer eller mindre alla som rörde sig i centrum natten Helena försvann. Alla känner någon som fick ta en fika med polisen den perioden
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Vilket antiklimax. Var verkligen polisen tvungna att slå på stora trumman i måndags när mannen greps om de nu inte har mer på fötterna än så här? Den gripne mannen verkar ju redan ha ett ganska märkligt liv och jag förmodar att det inte blir lättare för honom nu när hans namn är ute som misstänkt mördare.

Var det verkligen polisen som slog på stora trumman i måndags?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liinor
Den häktade mannen hade ju en ”god man”, kan hon ha hittat något misstänkt alternativt att han erkänt något för henne, som fått henne att anmäla?!
Snarare hemtjänsten i så fall.
Citera
2021-08-25, 17:54
Medlem
bottenpaflaskans avatar
På tv4 live sa åklagaren att man hittat nya spår på hennes tillhörigheter och att man väntar på en dna-analys. Är väl bara skorna och ringarna som återfunnits?
Undrar bara vad dessa nya spår är
Citera
2021-08-25, 17:55
Medlem
Vad är det GW säger? Låst artikel. En dam skrev på Aftonbladets kommentarer på Facebook att hon starkt misstänkte att Helena låg i brofundamenten till Torsö tror jag det var.. Det fastnade hos mig. Vem damen var glömde jag notera men flera undrade hur hon kunde "veta" det så säkert. Kan man typ inte röntga på något vis om bron byggdes i den vevan?
Citera
2021-08-25, 17:55
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Han släpps fri !
Läser man om förre polisen jenven så tror han inte att det är rätt man som de har ? En i mängden sa han

Jaa, jag har tänkt på det Jenven sagt: " Vi vet vem det är. Jag kan åka och plocka in honom direkt, men bevis saknas". Inte fan menar han Claes iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in