• 1
  • 2
2021-08-23, 17:52
Medlem
Om man är ute efter att öka mängden muskelmassa på framsida lår (quadriceps) finns det någon anledning att köra någon övning utöver benspark?

(vänligen notera det kursiverade det är alltså tal om enbart ökad muskelmassa och ingenting annat det är det enda syftet)
Citera
2021-08-23, 17:55
Medlem
Masingas avatar
Jag kör den som uppvärmning innan pressar/böjar och efter pressar för att maximera pump. Då kör jag 15-20 reps med låg vikt. Skulle nog aldrig köra enbart den för att bygga quads.
Citera
2021-08-23, 18:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Om man är ute efter att öka mängden muskelmassa på framsida lår (quadriceps) finns det någon anledning att köra någon övning utöver benspark?

(vänligen notera det kursiverade det är alltså tal om enbart ökad muskelmassa och ingenting annat det är det enda syftet)

Det första jag kan komma på är att undvika skador. Du kommer bli alldeles för ojämnt tränad. Och skadar du dig kan du inte köra benspark sen.
Citera
2021-08-23, 18:24
Medlem
Bild på quadriceps:

https://lh3.googleusercontent.com/pr...XXZ7NV3tfNcgOQ

Som namnet antyder så består quadriceps av fyra muskelgrupper:

rectus femoris, vastus intermedius, vastus lateralis och vastus medialis.

Alla fyra arbetar då benet ska rätas ut vid knät.

Det innebär att om man tränar benspark då involverar och isolerar den samtliga muskelgrupper utan att ta hjälp av t ex gluteus maximus det vill säga 100 procent av quadriceps arbetar.
Citera
2021-08-23, 18:43
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det första jag kan komma på är att undvika skador. Du kommer bli alldeles för ojämnt tränad. Och skadar du dig kan du inte köra benspark sen.
+1

Lika bra att börja köra knäböj, utfall eller liknande med en gång. Inte meningen att du ska lyfta flera hundra kilo i en "benspark", och det kommer du till slut behöva göra om du ska ha gainzzz
Senast redigerad av jewclaw 2021-08-23 kl. 18:54.
Citera
2021-08-23, 18:47
Medlem
Tråden handlar alltså om muskelmassa för lårets framsida det innebär inte att man t ex inte kör andra övningar på gymmet för andra muskelgrupper.
Citera
2021-08-25, 08:57
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Tråden handlar alltså om muskelmassa för lårets framsida det innebär inte att man t ex inte kör andra övningar på gymmet för andra muskelgrupper.

Vill du bara öka muskelmassa går det bra att köra exklusivt benspark. Vill du ha variation kan du vinkla benen inåt/utåt/rakt för att således få "kontakt" med olika delar av lårmuskulaturen. Blir hela magasinet för lätt kan du köra ett ben i taget.

Huruvida du får snabbare eller bättre resultat jämfört med andra övningar låter jag vara osagt, sålänge du trivs med sättet du tränar är det inget negativt.
Citera
2021-08-25, 10:55
Medlem
Benspark enbart funkar, men inte lika bra som om du också kör böj, hacksquats eller benpress
Citera
2021-08-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ukklavek
Benspark enbart funkar, men inte lika bra som om du också kör böj, hacksquats eller benpress

Varför inte?
Citera
2021-08-25, 16:32
Medlem
En muskelgropp behöver olika sorters stimuli för att växa.
Kör du bara 1 övn för ryggen?
Citera
2021-08-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ukklavek
En muskelgropp behöver olika sorters stimuli för att växa.
Kör du bara 1 övn för ryggen?

Som jag förklarat tidigare i tråden så når man quadriceps i sin helhet genom benspark (vilket inte kan jämföras med ryggen)
Citera
2021-08-25, 18:03
Medlem
Citat:
Som jag förklarat tidigare i tråden så når man quadriceps i sin helhet genom benspark (vilket inte kan jämföras med ryggen)
Kör bara benspark då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in