2021-08-25, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Nej men de har ett fängelse i Mariestad ! Detta fängelse är enbart för brottslingar som begått våld i nära relation , kvinnomisshandel mm . Så han skulle ju kunna hamnat så att säga på hemmaplan om han är den skyldige …

Visst, den anstalten finns på Johannnesbergsområdet, men sen finns även anstalten Rödjan, samt ett häkte i polishuset. För några år sen fanns det tre anstalter, men den tredje är numera vandrarhem/restaurang.

Blir han fälld kommer han inte hamna på Johannesberg.
Citera
2021-08-25, 16:11
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jojo, under 21 år så… Men det kan ju inte bli aktuellt för CL. Men möjligen dråp.

Menade generellt.
Citera
2021-08-25, 16:11
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Nej men de har ett fängelse i Mariestad ! Detta fängelse är enbart för brottslingar som begått våld i nära relation , kvinnomisshandel mm . Så han skulle ju kunna hamnat så att säga på hemmaplan om han är den skyldige …
Fel igen.
Det finns två fängelser och ett häkte i Mariestad.
Rödjan och Johannesberg.

Ps. Jag bor i Mariestad.
Citera
2021-08-25, 16:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Hade gm varit yngre än 21 hade det ej preskriberats

Tvärtom. Om GM var under 21 kan han inte dömas.
Citera
2021-08-25, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tvärtom. Om GM var under 21 kan han inte dömas.
Skrev fel
Citera
2021-08-25, 16:15
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Visst, den anstalten finns på Johannnesbergsområdet, men sen finns även anstalten Rödjan, samt ett häkte i polishuset. För några år sen fanns det tre anstalter, men den tredje är numera vandrarhem/restaurang.

Blir han fälld kommer han inte hamna på Johannesberg.
Exakt. Det gamla länsfängelset, som nu heter Water Side och är hotell m.m.
Citera
2021-08-25, 16:18
Medlem
Citat:
Lisa Holm fick jag exakt kl 12 in hela FUP som var på om jag minns rätt drygt 3000 sidor , första rättegångs dagen . Vet att det var lång kö på tingsrätten av folk som beställt den i pappers form som köade utanför .
Senast jag var på rättegång själv ( anhörig ) började rättegången kl 08 , sa till i receptionen om att få den på pdf fil . Fick svar att så fort rättegången startar får du den . 08.15 kom den på min Mail . Läste alltså förundersökningen inne i rättssalen och innan de gått igenom den på rättegången . Blir det rättegång om åtal väcks beställer man FUP på den tingsrätt rättegången är . Har aldrig betalat en krona för någon FUP ( pdf fil på min Mail )

Inte för att jag har någon koll på hur polis och åklagare arbetar, men Lisa Holm var ju i digitaliseringens ålder. Jag tvivlar på att allt nödvändigt material i den här utredningen är digitaliserat och redo att lämna ut.

Å andra sidan... ni som kan. Digitaliserar man hela FUP för att tilldela inblandade före rättegångar i dag? I så fall borde ju det ju aldrig vara större problem att få ut material.
Citera
2021-08-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knack1
Bilen som rullade ut från Statt, 2:23 i filmen... Vit bil, med en skylt på taket? "Levins Transport" kanske?

Sjukt om det är en fullträff. Någon som kan zooma och se vad som står på skylten?
Citera
2021-08-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Sjukt om det är en fullträff. Någon som kan zooma och se vad som står på skylten?

Taxi?
Citera
2021-08-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Fel igen.
Det finns två fängelser och ett häkte i Mariestad.
Rödjan och Johannesberg.

Ps. Jag bor i Mariestad.

Va dit förra hösten och besökte en person . Det var i Johannesberg .
Citera
2021-08-25, 16:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Jaha, mannen förnekar brott ... Då kan vi nog glömma att mannen har gjort några medgivanden i förhören - såvida han inte har tagit tillbaka något och/eller sagt saker som han inte själv förstår går emot honom. Men än vet vi inte om mannen häktas, men eftersom åklagaren har höjt misstankegraden till den högsta bör det ju luta åt att så blir fallet. Bara att invänta beskedet, sedan får vi hoppas att åklagaren lite senare tar ordentligt till orda och förklarar situationen.
Citera
2021-08-25, 16:21
Medlem
Mannen nekar till brott via sin försvarsadvokat Thomas Berner. Häktningsförhandlingen hålls bakom stängda dörrar.

I videon får du en sammanfattning över vad som har hänt i Helenafallet.

https://svt.se/nyheter/lokalt/vast/haktningsforhandling-i-helenafallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in