2021-08-25, 14:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Enligt tv4 så vill en majoritet det i "deras undersökning" som det heter.
Detta gällande förslaget att vaccinera ner till 12 år.
De hade ett nyhetsinslag om en familj som ville att deras yngsta skulle vaccineras.
De menade på att han inte kunde träffa sina äldre släktingar om han inte vaccineras för då kan han ju bli sjuk och smitta.
Om de äldre släktingarna är vaccinerade förstår jag inte vad problemet är om ekvationen lyder vaccin = immun.
Man kan fråga sig varför ingen berättat för varken tv4 eller familjen att vaccinerade fortfarande kan bli sjuka och smitta?
Och vad är felet med ett simpelt covid test.
Kan inte ungjäveln ta ett test som visar negativt och träffa vilka han vill?

Uppenbart att det bara pushas för att sälja mer vaccin och hålla skrämselpropaganda uppe så alla mediagamar fortsätter ha sitt nyhetskadaver att mumsa på.

Så du menar att halva befolkningen ska springa och testa sig varje dag för att få vistas ute i samhället? Har du räknat på vad det skulle kosta?
Citera
2021-08-25, 14:51
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det var väl inte den bästa förklaringen av vad en pandemi är, men absolut inte den sämsta.
Jag tror att det även ska vara en ny smitta för att vara en pandemi, eller så är det så med automatik. Är smittan inte ny så får den inte tillräckligt stor spridning och tillräckligt stora konsekvenser.

Det du kallar Hongkongdöden misstänker jag är Hongkonginfluensan och den var inte särskilt dödlig (ca. en miljon i världen och ca. 500 i Sverige), men väldigt smittsam. Ska den strykas från listan över pandemier då?

Vad tycker du är vitsen med att försöka förminska corona/covid till en ofarlig lätt förkylning?
Är det inte bättre att ta det som det är och göra det bästa av situationen?

Hongkong influensan ja, förlåt.
Där dog 1 miljon AV viruset, inte med.
Citera
2021-08-25, 14:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Hur gör ni med snoriga ungar och jobb så här vid skolstart? Avkomman är hemma snorig, ont i huvudet men utan feber.

Frågan; Jag har inga symptom men ska jag hålla sig hemma ifrån jobbet eller skulle ni vara okay med att en kollega kom in till kontoret fast det är sjukdom hemma?
För det första bör ju sjuka barnen aldrig gå till förskolan eller skolan och smitta ner andra, så redan där blir ju ofta någon förälder hemma med VAB oavsett om vi är i en pandemi eller inte.

För det andra så är vi i en pandemi nu och där är det ju lämpligt att följa rekommendationerna.
Har man covid-liknande symtom ska man testa sig och hålla sig hemma till man fått provsvaret.
Andra personer i hushållet kan gå till arbete och skola i väntan på provsvar.

Det bästa tycker jag är att ha en dialog med sin arbetsgivare och sina arbetskamrater så att alla är med på banan så att säga.

Jag har fått för mig att många tror att de är oumbärliga på jobbet eller att det är extra bra att visa sig stark och gå till jobbet när man är sjuk.
Jag tror man gör mera nytta om man undviker att smittar ner sina arbetskamrater.
Citera
2021-08-25, 14:53
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Menar du att folk inte dör av Covid?

Varifrån har du fått siffran 0,01 %?

I trådarna här på Flashback så finns skribenter som beskriver Covid's dödlighet i infinitesimaler. Siffrorna är en uppenbar bluff, men trots det så fortsätter dom falska siffrorna att spridas. Vad är källan till dessa falska siffror?

Uppskattningarna som jag har sett av Covid's dödlighet ligger på ungefär 0,5 %. Det kan verka som en låg siffra, men den är långt högre än trams-siffrorna på 0,01 %.

Ytterst få dör AV coronan. 0,01%.
Men du har ju inte förstått skillnaden mellan MED och AV, än, får vi hoppas 😆
Citera
2021-08-25, 14:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Man kan nog räkna på minst 2 miljoner smittade. Sedan är det ca 65% som fått två doser vaccin. Så vi har +80% som har någon form av immunitet/skydd. Dock så smittar ju det fortfarande bland vaccinerade, men vi bör åtminstone få 80% mindre dödsfall och svårt sjuka på iva under den fjärde vågen. Så ca 100-150 på iva när det peakar förefaller rimligt, och kanske runt 20-25 döda om dagen då. Det blir mindre blodigt, men vi blir nog inte av med detta virus i första taget. Antingen så tar de fram något super-vaccin/läkemedel som total demolerar viruset, eller så muterar det och blir snällare. Något annat alternativ ut ur detta har jag svårt att se.

En hel del av 20% som varit smittade lär ju ingå de 50% som erhållit två doser (glöm inte bort att det bor över 10 miljoner i Sverige). Sedan är frågan hur länge immuniteten hjälper mot deltaviruset. Jag tror fortfarande man måste bromsa så mycket man bara kan eftersom immuniteten i samhället är på tok för låg.
Citera
2021-08-25, 14:56
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med tanke på vad som hände när man inte vaccinerade barn mot polio, röda hund och mässlingen skulle jag inte avvakta.
Juste. Dom vaccinerna som har testats i 10 år på djur innan barn fick dom?

Blanda för fan inte ihop skrot och don.
Citera
2021-08-25, 14:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
Hongkong influensan ja, förlåt.
Där dog 1 miljon AV viruset, inte med.
Så alla som dog i Hongkonginfluensan var starka och friska och alla som nu dör i Covid-19 är sjuka och svaga menar du?

Det krävs nog lite leverans av fakta med länkar från din sida för att du ska bli trovärdig.
Citera
2021-08-25, 14:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Juste. Dom vaccinerna som har testats i 10 år på djur innan barn fick dom?

Blanda för fan inte ihop skrot och don.
Nä, varför skulle man hålla på med djurförsök i 10 år.
Var har du fåt det ifrån?
Citera
2021-08-25, 14:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Senaste data från Folkhälsomyndighetens excel-dokument.
Dagsvis, med statistikdatum 2021-08-24
Antal fall 1278 och sju dagar tidigare 1332
Antal döda 1
Antal IVA 0

Veckovis statistik. Sju dagars rullande medel av antal fall per dag omräknat per miljon invånare:
(dubbla sju dagars rullande medel används nu när det är låg smittspridning, det ger lugnare beteende på bekostnad av ytterligare fyra dagars fördröjning).

senaste7 är för de senaste sju dagarna och tidigare7 är för en vecka sedan
procent anger procent ökning och sedan motsvarande R-värde
Kod:
region               senaste7  tidigare7  procent  R-värde
Gotland                   133        226    -41.2     0.69
Stockholm                 123        124     -0.4     1.00
Västmanland               107        103      4.2     1.03
Västerbotten              105        152    -31.1     0.77
Halland                   102         85     20.0     1.13
Skåne                      93         68     37.5     1.24
Jönköping                  89         58     53.0     1.34
Totalt_antal_fall          89         80     10.4     1.07
Jämtland_Härjedalen        89         65     36.2     1.24
Västra_Götaland            85         66     28.6     1.19
Örebro                     81         69     18.0     1.12
Kalmar                     78         47     66.7     1.42
Uppsala                    66         60      9.0     1.06
Östergötland               66         56     18.8     1.13
Kronoberg                  63         40     58.4     1.37
Värmland                   62         74    -16.1     0.89
Dalarna                    57         56      3.3     1.02
Sörmland                   55         53      3.1     1.02
Gävleborg                  53         67    -21.1     0.85
Blekinge                   48         50     -4.1     0.97
Västernorrland             40         41     -2.2     0.98
Norrbotten                 37         35      7.8     1.05
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Her er en anden datakilder som viser
4 døda
33 indlagt på intensiv:

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3073-lynoverblik-dagens-tal-og-vigtigste-nyheder-om-coronavirus.html

Sveriges Television rapporterar också 4 nya dödsfall.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering:
Coronastatistik onsdag 25 augusti

Fyra nya dödsfall
har rapporterats i dag. Det innebär att 14 674 personer dött med covid-19 i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens statistik.

Totalt har 1 120 628 sjukdomsfall registrerats i landet sedan pandemin startade. Det är en ökning med 1 270 fall sedan i går.

33 personer med covid-19 intensivvårdas just nu, enligt Svenska intensivvårdsregistret. Det är fyra färre än i går.
Det ser ut som att det börjar ta fart nu, om än från en låg nivå.
Citera
2021-08-25, 14:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ytterst få dör AV coronan. 0,01%.
Men du har ju inte förstått skillnaden mellan MED och AV, än, får vi hoppas 😆
Vet du hur många människor 0,01 % av de som dött i Sverige motsvarar?
Citera
2021-08-25, 15:03
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så alla som dog i Hongkonginfluensan var starka och friska och alla som nu dör i Covid-19 är sjuka och svaga menar du?

Det krävs nog lite leverans av fakta med länkar från din sida för att du ska bli trovärdig.

Ja typ.
Alla som dör med coronan är svaga människor.
Min sambos mormor strök med. Hjärtfel.
Det kan du faktiskt kolla upp själv.
I början hette det att vanligt friska människor kunde bli så pass sjuka att dom dog. Men det avskrevs lika fort då man insåg att dessa "friska" personer inte alls var friska.

Tyvär känner jag ingen som upplevde Hongkonginfluensan. Men som du bad mig så kollade jag upp lite ang den.

Tydligen var startskottet för Hongkonginfluensan H3N2.
H3N2 var nytt för folks immunsystem.
Många äldre dog. Men också många yngre.
Hongkongibfluensan var inte jätte spridsam, som tur var. Hade den varit det skulle vi nog kunna räkna med några miljoner till.
Citera
2021-08-25, 15:03
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Sveriges Television rapporterar också 4 nya dödsfall.
Det ser ut som att det börjar ta fart nu, om än från en låg nivå.

Enligt den statistiken är R-värdet i de flesta regionerna över 1 så det ser onekligen ut som att prognosen är en ökad smittspridning. Kanske inte så oväntat men.... trist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in