Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Det finns ett flertal europeiska länder som har drabbats ännu hårdare än Sverige av epidemin. Därmed bör dessa en ännu större andel av befolkningen i dessa länder skyddas av naturlig immunitet.
Trots det, så sköljer en ny våg av dödsfall genom Bulgarien, Spanien, Frankrike och Italien. Spanien, Frankrike och Italien har dessutom kommit längre än Sverige i vaccineringen.
Det finns alltså övehängande risk att vågen av dödsfall sköljer in även över Sverige, och svenskarna har förhållandevis låg immunitet i befolkningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Glöm inte UK ;-)
Det har du rätt i. Storbritannien är också ett av dom länder som har drabbats av den
nya vågen av dödsfall. (Det finns fler länder. Nordmakedonien är ett extremt exempel på att ha kommit in i en kraftig våg nu.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag skulle nog inte säga att vi har en förhållande låg immunitet befolkningen. Under den första vågen så var det omöjligt, under våren 2020, att testa sig, med mindre än att man blev inlagd på sjukhus. Jag låg själv sjuk i Covid-19 under några veckor då. Att ringa och besvära 1177 ville jag inte och att bli testad, då, fanns inte ens i tankevärlden. Så mörkertalet var enormt! Även om det "bara" var 10 procent som blev immuniserade genom en SARS-COV2 infektion då, så kan det, ändå, vara en avgörande skillnad emot de länder, som under samma tidsperiod, gick in i full lockdown.
Du har helt rätt i att testningen inte hängde med i början.
På grund av bristerna i testning, så utgår jag från antalet dödsfall när jag jämför länder, och inte antalet upptäckta smittfall. Jag gör antagandet att i epidemins inledning så rådde en proportionalitet mellan verkligt antal smittfall och antal dödsfall. Länder med många dödsfall, bör alltså ha byggt upp mer immunitet än länder med få dödsfall. Proportionaliteten mellan smittfall och dödsfall bör gälla oberoende av huruvida länderna har gått in i "lockdown".
Jag borde ha skrivit i inlägget att jag utgick från antalet dödsfall, och inte antalet konstaterade smittfall. Det var en miss från min sida, som jag ber om ursäkt för.
Sedan vaccineringen inleddes, så kan man inte längre anta att det råder proportionalitet mellan smittfall och dödsfall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Tilläggas skall att blott 20 procent av befolkningen på Nya Zeeland är vaccinerad. I Australien ligger siffran på 30 procent, och nu har Delta-varianten drabbat dem.....
Lyckligtvis så har dom nu
fått fart på vaccineringen.