Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Det finns ett flertal europeiska länder som har drabbats ännu hårdare än Sverige av epidemin. Därmed bör dessa en ännu större andel av befolkningen i dessa länder skyddas av naturlig immunitet.
Trots det, så sköljer en ny våg av dödsfall genom Bulgarien, Spanien, Frankrike och Italien. Spanien, Frankrike och Italien har dessutom kommit längre än Sverige i vaccineringen.
Det finns alltså övehängande risk att vågen av dödsfall sköljer in även över Sverige, och svenskarna har förhållandevis låg immunitet i befolkningen.
Jag skulle nog inte säga att vi har en förhållande låg immunitet befolkningen. Under den första vågen så var det omöjligt, under våren 2020, att testa sig, med mindre än att man blev inlagd på sjukhus. Jag låg själv sjuk i Covid-19 under några veckor då. Att ringa och besvära 1177 ville jag inte och att bli testad, då, fanns inte ens i tankevärlden. Så mörkertalet var enormt! Även om det "bara" var 10 procent som blev immuniserade genom en SARS-COV2 infektion då, så kan det, ändå, vara en avgörande skillnad emot de länder, som under samma tidsperiod, gick in i full lockdown.
Tilläggas skall att blott 20 procent av befolkningen på Nya Zeeland är vaccinerad. I Australien ligger siffran på 30 procent, och nu har Delta-varianten drabbat dem.....