2021-08-25, 12:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonAnders69
Håller med men det finns en stor grupp som är skyddade genom att de har haft covid-19.
Om den gruppen är 25%, blir siffrorna helt ok.

Jag tror den siffan gällde redan i maj, då FHM kom med sina senaste siffror om immuniteten hos befolkningen. Och att den låg på 30 procent hos 18-29 åringarna. Sedan dess så har immuniteten i denna grupp naturligtvis ökat både tack vare den ökade smittspridningen och vaccineringarna. Så om över 70 procent av, den totala, befolkningen blir vaccinerad och hälften av de ovaccinerade har immunitet genom en tidigare SARS-COV2 infektion, så är jag ganska nöjd. Men helt nöjd blir jag först när alla som är 40 år och äldre är vaccinerade, med undantag av de som är allergiska emot vaccin, samt att de fått en bosterdos. Då skulle belastningen på, sjukvården bli minimal.
Citera
2021-08-25, 12:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonAnders69
Håller med men det finns en stor grupp som är skyddade genom att de har haft covid-19.
Om den gruppen är 25%, blir siffrorna helt ok.

Det finns ett flertal europeiska länder som har drabbats ännu hårdare än Sverige av epidemin. Därmed bör dessa en ännu större andel av befolkningen i dessa länder skyddas av naturlig immunitet.

Trots det, så sköljer en ny våg av dödsfall genom Bulgarien, Spanien, Frankrike och Italien. Spanien, Frankrike och Italien har dessutom kommit längre än Sverige i vaccineringen.

Det finns alltså övehängande risk att vågen av dödsfall sköljer in även över Sverige, och svenskarna har förhållandevis låg immunitet i befolkningen.
Citera
2021-08-25, 12:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det finns ett flertal europeiska länder som har drabbats ännu hårdare än Sverige av epidemin. Därmed bör dessa en ännu större andel av befolkningen i dessa länder skyddas av naturlig immunitet.

Trots det, så sköljer en ny våg av dödsfall genom Bulgarien, Spanien, Frankrike och Italien. Spanien, Frankrike och Italien har dessutom kommit längre än Sverige i vaccineringen.

Det finns alltså övehängande risk att vågen av dödsfall sköljer in även över Sverige, och svenskarna har förhållandevis låg immunitet i befolkningen.

Glöm inte UK ;-)
Citera
2021-08-25, 13:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bara så att det går att förstå hur du menar.
Hur beskriver du en pandemi med egna ord?
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
Digerdöden, hongkongdöden, spanska sjukan.

Dvs, där folk faktiskt dör AV en smitta.

Menar du att folk inte dör av Covid?

Citat:
En vanlig förkylning, läs covid-19, dör typ ingen av. 0.01%. Yey.

Varifrån har du fått siffran 0,01 %?

I trådarna här på Flashback så finns skribenter som beskriver Covid's dödlighet i infinitesimaler. Siffrorna är en uppenbar bluff, men trots det så fortsätter dom falska siffrorna att spridas. Vad är källan till dessa falska siffror?

Uppskattningarna som jag har sett av Covid's dödlighet ligger på ungefär 0,5 %. Det kan verka som en låg siffra, men den är långt högre än trams-siffrorna på 0,01 %.

Citat:
Man vill gärna använda ordet pandemi pga av att det sprides över världen. Vilket I sak stämmer.

Men då ska vi kalla en hederlig svensk förkylning för pandemi. För jag kan vara patient 0 många gånger jag åker utomlands och smittar folk.
Både du och jag har nog dödat en och annan bara på att resa. Men detta var innan hysterin. Så då brydde sig ingen.
Citera
2021-08-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Ja han har en PhD som nurse teacher. Vetenskapliga studier är inget de sysslar med ofta.
Ok . . . hur har han blivit disputerad då.

Sjuksköterskor sysslar f.ö. med forskning.

Oftast som konsumenter av studier men även som producenter av vetenskap.
Citera
2021-08-25, 13:10
Medlem
SkuttCobains avatar
Hur gör ni med snoriga ungar och jobb så här vid skolstart? Avkomman är hemma snorig, ont i huvudet men utan feber.

Frågan; Jag har inga symptom men ska jag hålla sig hemma ifrån jobbet eller skulle ni vara okay med att en kollega kom in till kontoret fast det är sjukdom hemma?
Citera
2021-08-25, 13:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tror att det även ska vara en ny smitta för att vara en pandemi, eller så är det så med automatik. Är smittan inte ny så får den inte tillräckligt stor spridning och tillräckligt stora konsekvenser.

Det du kallar Hongkongdöden misstänker jag är Hongkonginfluensan och den var inte särskilt dödlig (ca. en miljon i världen och ca. 500 i Sverige), men väldigt, väldigt smittsam med många samtidigt sjuka. Ska den strykas från listan över pandemier då?

Vad tycker du är vitsen med att försöka förminska corona/covid till en ofarlig lätt förkylning?
Är det inte bättre att ta det som det är och göra det bästa av situationen?

Typiskt fascister att räkna bort "svaga" när de räknar. För dem räknas ju bara unga starka med bra gener in i statistiken.
Citera
2021-08-25, 13:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Din fråga är konstig, undvik andra människor så slipper du bli smittad, svårare än så är det inte.
det har jag noll lust med.

Citat:
Vaccinera dig så slipper du dessutom bli svårt sjuk och undviker förhoppningsvis att dö också.
hmm medelåldern på de som dött är över 80 år, så den sannolikheten är nog inte så hög direkt.

Citat:
Du har i princip förnekat viruset och dess allvarlighet sen dag ett. Sen att du inte är orolig det vet vi, man skulle kunna tro att du är viruset personifierat då du propagerar för smitta.
jag propagerar inte för smitta. Jag propagerar för ett normalt liv. Människan är inte gjord för ett liv med restriktioner. Vill du låsa in dig själv får du göra det hur mkt du vill men du ska inte tvinga på andra din absurda och hypokondriska livstil.

Citat:
Hårda åtgärder fungerade utmärkt i Norge exempelvis, nu får vi se om de klarar deltan också, det börjar se mörkt ut där nu, dubblering på IVA på en vecka.
för att det är sista sovjetstaten. Det är mest tjockisar på sjukan. Sköter man hälsan händer sannolikt inte ett skit.

Citat:
Så kan det gå om man inte har några åtgärder och har kurt-sune mjukisvantar.
det som händer är att man får naturlig immunitet. Det enda som kan få stopp på det här.
Citera
2021-08-25, 13:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Hur gör ni med snoriga ungar och jobb så här vid skolstart? Avkomman är hemma snorig, ont i huvudet men utan feber.

Frågan; Jag har inga symptom men ska jag hålla sig hemma ifrån jobbet eller skulle ni vara okay med att en kollega kom in till kontoret fast det är sjukdom hemma?

Jag hade hållit mig hemma till testet kommit fram negativt.
Nu är jag ju iofs inte anställd, men ändå.
Jag hade inte gått på lunch med vänner eller sprungit ute bland folk heller.
Jag utgår att mina vänner kör på samma linje..
Citera
2021-08-25, 13:38
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Konspiratorisk?

Det är vanligt att frågor skickas in innan de får ställas.

Precis som det är vanligt av FHM att hänvisa till en expert som aldrig är på plats.

Men det är ju bättre att folk får ställa frågan till någon som har ett vettigt svar än att få något halvtaskigt..
Bara för att det inte kommer med på PKn så innebär det ju inte att personen inte får prata med ”rätt” person.

Svenska myndigheter får nog ses som väldigt transparenta enligt mig.
Citera
2021-08-25, 13:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hellre det än några medietränare tomtar som alltid svarar på en annan fråga.

Du tänker på SAP? Har inte kommit ut ett rakt svar på 7 år nu..
Citera
2021-08-25, 13:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Jag skulle nog inte säga att vi har en förhållande låg immunitet befolkningen. Under den första vågen så var det omöjligt, under våren 2020, att testa sig, med mindre än att man blev inlagd på sjukhus. Jag låg själv sjuk i Covid-19 under några veckor då. Att ringa och besvära 1177 ville jag inte och att bli testad, då, fanns inte ens i tankevärlden. Så mörkertalet var enormt! Även om det "bara" var 10 procent som blev immuniserade genom en SARS-COV2 infektion då, så kan det, ändå, vara en avgörande skillnad emot de länder, som under samma tidsperiod, gick in i full lockdown.

Tilläggas skall att blott 20 procent av befolkningen på Nya Zeeland är vaccinerad. I Australien ligger siffran på 30 procent, och nu har Delta-varianten drabbat dem.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in