2021-08-25, 12:05
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
Ingen Mariestadsbo som har något gammalt klassfoto?
Ska kolla på Stayfriends.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MYSUPERHERO
Han hade inga vänner ..
Nu, nej. Men då när han var yngre kan han mycket väl ha haft. Högst troligt.
Citera
Medlem
Kan anhållen person erkänt att han tagit Helenas liv?
Mig veterligen har inte hans advokat sagt något om att hans klient förnekar gärning inte heller förvisso att han medgivit. Men advokaterna brukar vara rätt snabba att med att gå ut med info om deras klienter nekar.
Eller har jag fel?
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MYSUPERHERO
Risken denna gången är nog snarare att personen är såpass psykiskt sjuk så de ej kommer gå att sammarbeta med honom

Det tror jag är mycket möjligt. Verkar på flera sätt mycket snarlikt Linköpingsfallet, ialla avs vad som hände med personen efter brottet (dvs förutsatt att dom nu har rätt man)
Citera
2021-08-25, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
5 år vill jag minnas, så ett tag sedan nu.
Det är väl det CL siktar på nu. Att han erkänner "brott mot griftefriden".
Var det inte nån kille i Falun för några år sen som dömdes till 2 år när hans flickvän Linda Cheng hittades död ute i skogen?
Citera
2021-08-25, 12:08
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det tror jag är mycket möjligt. Verkar på flera sätt mycket snarlikt Linköpingsfallet, ialla avs vad som hände med personen efter brottet (dvs förutsatt att dom nu har rätt man)
Jo. Då var det i 16 år. Nu nästan dubbelt så lång tid.
Citera
2021-08-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Han har troligen erkänt.

Eftersom alla andra också spekulerar å det grövsta så gör jag det också:

Han kanske har erkännt vållande till annans död samt brott mot griftefriden likt Toni Alldén gjorde i fallet med Caroline Stenvall. Om det inte kan bevisas att det var mord släpps personen då de erkända brotten är preskriberade.

Ett synnerligen tråkigt slut i så fall
Citera
Medlem
Misstankarn har förstärkts enligt aftonbladet idag.

snart kommer han att erkänna tror jag!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag är inte så insatt i fallet , bara läst här i tråden .

En detalj som jag tycker är konstig är vittnena som kom cyklande på natten .
Om en vit bil stod så dumt till att båda fick kliva av cyklarna och gå runt den , då borde dom väl ha sett vilket bilmärke och modell det var .
Tidigt nittiotal var det mycket lättare att se skillnad på olika bilmärken än vad det är nu .
Någon mer som tänkt på det .

Om jag berättar hemma att jag t ex fått skjuts med någon så frågar min bilintresserade partner "Vad hade de får bil"? Och svaret från mig brukar bli "Ööööh, den var röd" typ.

Man kunde säkert på vittnenas beskrivning utesluta vissa mer karakteristiska bilmärken, men redan då var många svåra att skilja åt sådär i efterhand för en person som inte är intresserad av bilar.
Citera
2021-08-25, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om hon dog i samband med försvinnandet och ingen sedan dess hanterat hennes kropp är ju brott mot griftefriden preskriberat. Även dråp.

Det finns ingen preskriptionstid för dråp som har skett efter den 1 juli 1985. Rubriceringen ingick i lagändringen för avskaffande av preskription för allvarliga brott 2010:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/avskaffande-av-preskription-for-vissa-allvarliga_GX01JuU10
Citera
2021-08-25, 12:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Mannen anhölls som skäligen misstänkt, men häktas nu på sannolika skäl. Det betyder att misstankarna mot mannen har stärkts och att man högst sannolikt har gjort fynd under husrannsakningarna. Sedan kan man inte utesluta att mannen kan ha gjort medgivanden under förhören. Det här är en bra dag så här långt. När jag har varit rädd för att mannen skulle släppas, häktas han i stället. Skål för det!

Sedan blir man nyfiken på vad Kalla fall hittade som de andra ansvariga utredarna inte hittade. Har det framkommit något nytt under genomgången av materialet eller har Kalla fall tillgång till exakt samma material som Mariestads- respektive Skövde-polisen har haft tillgång till sedan 1992? Om det senare gäller, borde Jenvén, Johansson, Lindström med flera polisanmälas för någon slags polisiär inkompetens och antingen sättas bakom galler eller placeras på vårdande institution.

Att döma av Lotte Dalgaards uppgifter ska ju Anders Eriksson på Kalla fall omedelbart ha besökt den tipsare som Lotte Dalgaard specifikt ringde Anders Eriksson om - den tipsare som Lotte Dalgaard för länge sedan hade presenterat för tidigare utredare, men som de utredarna struntade i. Jo, en polisanmälan mot tidigare utredare i fallet skulle sitta fint. Om inte annat hoppas jag att deras omgivning dömer dem stenhårt.

Och fortfarande tror jag att det var en person till inblandad - dock ofrivilligt indragen (och ni vet ju vem som jag syftar på).
Citera
2021-08-25, 12:12
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Mannen anhölls som skäligen misstänkt, men häktas nu på sannolika skäl. Det betyder att misstankarna mot mannen har stärkts och att man högst sannolikt har gjort fynd under husrannsakningarna. Sedan kan man inte utesluta att mannen kan ha gjort medgivanden under förhören. Det här är en bra dag så här långt. När jag har varit rädd för att mannen skulle släppas, häktas han i stället. Skål för det!

Sedan blir man nyfiken på vad Kalla fall hittade som de andra ansvariga utredarna inte hittade. Har det framkommit något nytt under genomgången av materialet eller har Kalla fall tillgång till exakt samma material som Mariestads- respektive Skövde-polisen har haft tillgång till sedan 1992? Om det senare gäller, borde Jenvén, Johansson, Lindström med flera polisanmälas för någon slags polisiär inkompetens och antingen sättas bakom galler eller placeras på vårdande institution.

Att döma av Lotte Dalgaards uppgifter ska ju Anders Eriksson på Kalla fall omedelbart ha besökt den tipsare som Lotte Dalgaard specifikt ringde Anders Eriksson om - den tipsare som Lotte Dalgaard för länge sedan hade presenterat för tidigare utredare, men som de utredarna struntade i. Jo, en polisanmälan mot tidigare utredare i fallet skulle sitta fint. Om inte annat hoppas jag att deras omgivning dömer dem stenhårt.

Och fortfarande tror jag att det var en person till inblandad (och ni vet ju vem som jag syftar på).
Nej berätta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in