2021-08-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Alla som sett presskonferenser med FHM förstår att dessa pressträffar knappast kan vara ”regisserade”
Och detta säger jag inte i positiv mening..
Hellre det än några medietränare tomtar som alltid svarar på en annan fråga.
Citera
2021-08-25, 11:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Eftersom Kinas kommunistiska parti inte vill medverka i utredningen måste man anta att viruset skapats av dem tills motsatsen är bevisad.
Jo visst kan man anta saker bara för att det verkar troligast att det man antar är rätt.
Många av oss har säkert gjort sådana misstag genom livet.

Man skulle också kunna anta att CCP är förolämpade för att omvärlden inte tror på deras ord och av den anledningen inte vill medverka i någon utredning.

Just nu tror jag mest som du, men jag har svängt flera gånger mellan teorierna.
Citera
2021-08-25, 11:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
7 av 10 unga eller 7 av 10 vem som helst.
Vet inte mer än detta, verkar mest troligt vara 70 % vem som helst.

Andra undersökningar (som du troligen inte litar på?) visar att unga har hög vilja att vaccinera sig.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/07/vilja-att-vaccinera-sig-hog-aven-bland-unga/
Citera
2021-08-25, 11:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, det gick inte i vågor innan vaccinet kom. Det sjönk gradvis under lång tid.

https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=70106

Vågor med TBC sköljde ju över Sverige och resten av Europa under hela 1800-talet och början av 1900-talet. Var ju bland annat då alla sanatorium inrättades.
Citera
2021-08-25, 11:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att nedvärdera sjukdomen och avfärda den som ofarlig är bara dumt, det är bättre att vara försiktig än att behöva förklara för doktorn varför man blivit smittad och inte följt rekommendationerna. Jag är tacksam för att vi har ett vaccin, det är en fantastisk prestation av mänskligheten. Jag tar också en tredje dos om det erbjuds, hellre det än slangar och rör i alla kroppsöppningar. Läste nu att syfilis exploderat i Stockholm, kul när doktorn frågar varför man inte använder kondom? Svaret är: -"För att jag är en idiot!" ridå!

Fullständigt idiotiskt att inte ta vaccin. Dessvärre får väl vaccinvägrare ett visst understöd av Anders Tegnell. Hörde intervju med honom igår rörande frågan om inte yngre borde ta vaccin. Han tyckte väl kortfattat att det fanns för lite data för det. "Yngre blir ju sällan särskilt svårt sjuka..."
Anmärkningsvärda ord att höra från en statsepidemiolog som rimligen inte borde vara helt obekant med ord som smittkedjor. Tycker ett besök på en covid-avdelning på valfritt sjukhus borde ge tillräcklig data för att rekommendera vaccination även av yngre. Finns ju ingenting som pekar på att vaccinet skulle vara farligt för yngre.
Citera
2021-08-25, 11:20
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bara så att det går att förstå hur du menar.
Hur beskriver du en pandemi med egna ord?
Digerdöden, hongkongdöden, spanska sjukan.

Dvs, där folk faktiskt dör AV en smitta.

En vanlig förkylning, läs covid-19, dör typ ingen av. 0.01%. Yey.

Man vill gärna använda ordet pandemi pga av att det sprides över världen. Vilket I sak stämmer.

Men då ska vi kalla en hederlig svensk förkylning för pandemi. För jag kan vara patient 0 många gånger jag åker utomlands och smittar folk.
Både du och jag har nog dödat en och annan bara på att resa. Men detta var innan hysterin. Så då brydde sig ingen.
Citera
2021-08-25, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vågor med TBC sköljde ju över Sverige och resten av Europa under hela 1800-talet och början av 1900-talet. Var ju bland annat då alla sanatorium inrättades.

Det var dock inga vågor som kom och gick

http://www.bengtdahlin.se/HoSstoryn1/filer%20del%201B/tuberkulos.html
Citera
2021-08-25, 11:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fullständigt idiotiskt att inte ta vaccin. Dessvärre får väl vaccinvägrare ett visst understöd av Anders Tegnell. Hörde intervju med honom igår rörande frågan om inte yngre borde ta vaccin. Han tyckte väl kortfattat att det fanns för lite data för det. "Yngre blir ju sällan särskilt svårt sjuka..."
Anmärkningsvärda ord att höra från en statsepidemiolog som rimligen inte borde vara helt obekant med ord som smittkedjor. Tycker ett besök på en covid-avdelning på valfritt sjukhus borde ge tillräcklig data för att rekommendera vaccination även av yngre. Finns ju ingenting som pekar på att vaccinet skulle vara farligt för yngre.

Jag är som sagt lite kluven med att ge vaccinet till barn, är väl enda gången jag håller med Tegnell om att jag skulle vilja se lite mer data innan vi kör igång. Tror inte vaccinet är farligt för barn, men när det gäller barn lutar jag mig mot försiktighetsprincipen. Å andra sidan vill jag inte att barn ska bli sjuka av viruset heller men det verkar Tegnell skita i med sitt flockimmunitetsexperiment. Är det barn i riskgrupp så tycker jag definitivt att de ska vaccineras.
Citera
2021-08-25, 11:31
Medlem
Citat:

Man brukar inte vaccinera folk mot sjukdomar som inte är farliga för dem.
Det finns inget som tyder på att covid är farligt för yngre, då blir vaccin bara en ytterligare riskfaktor.

Du tror väl ändå inte att vaccinen är riskfria?
Citera
2021-08-25, 11:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Ha sa väl även att vi inte hade vaccin till de unga för tillfället och att det då var lika bra att få in mer data medans vi väntar på vaccin. Ganska rimligt ju ..
Citera
2021-08-25, 11:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja du, förhoppningsvis fixar vaccinet biffen. Jag vill gärna ha kvar min lukt och smak, men jag har fått njuta i 50+ år av dessa sinnen så jag kan nog leva med den förlusten.

Att förneka covid är extremt foliehatteri, lite som Don Quijote.

1. Du svarade inte på frågan hur du ska undvika att folk inte blir smittade. Vaccin verkar inte hjälpa som ensam lösning.

2. Jag har inte förnekat covid. Jag har bara påpekat att hårda åtgärder inte hjälper och förstör mest för alla. Att överdriva covid:s farlighet är det äkta foliehatteriet. Själv är jag inte ett dugg orolig för viruset.
Citera
2021-08-25, 11:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det var dock inga vågor som kom och gick

http://www.bengtdahlin.se/HoSstoryn1/filer%20del%201B/tuberkulos.html

Jo, det var det. Det kom och gick under 150 års tid - minst. Det var inte så att det ökade hela tiden för att därefter minska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in