2021-08-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nu har jag skrivit flera ggr och ingen som ens vill försöka komma med en förklaring.
Bara upprepningar i tråden nu.

Finns det någon här som kan gissa vad det betyder att Claes fanns i utredningen men inte som misstänkt? Ansågs inte tänkbar!
Vad kan det betyda?
Hade han alibi, eller vad menar dem med "ej tänkbar"? Och varför fanns han ens i utredningen, vilket skäl? Som vittne?
Tycker detta vore väldigt intressant att veta.

Det går ju inte att veta, givetvis. Men utredningen bör ju innehålla otroligt många namn, och kanske har han intervjuats av polis då, när det begav sig, som vittne eller bara för att han var i stan den natten. Polisen pratade ju med alla som var poå Stadt, och ännu fler människor. hade han varit intressant, men haft ett alibi, skulle jag tro att det varit mer fokus på han betydligt tidigare.
Så min gissning är att utredarna från Kalla Fall sett samband och röda trådar i utredningen efter en gedigen genomläsning och analys av utredningen.

Men hur han förekommit tidigare i materialet kan vi ju bara gissa, men om det fastställs att CL är den skyldige så kommer det ju bli klarlagt.
Citera
2021-08-25, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Jag börjar mer och mer luta åt teorin att GM tvingat / utnyttjat Claes att hjälpa till att stöka undan bevis o.s.v.

Claes är inte ensam skyldig och kanske inte ens skyldig till mord.

Är det Claes som är nya vittnet???
Du har en intressant poäng i det du skriver, det vittne som var ute med hunden uppger ju att hon hört två mansröster. Kanske hans psykiska ohälsa kan kopplas till att han känt press från någon annan person att inte prata om det han vet. Det är fullt möjligt att han tillsammans med någon annan har mördat Helena, men att en annan person har varit den drivande kraften. Om så skulle vara fallet, så är han likväl medskyldig till mord. Obs, detta är en ren spekulation och skall inte ses som en trådsanning.
Citera
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Jag vet, det var reporterns fråga jag skrattade åt. Grannens svar är logisk. Frågan är GodagYxskaft.

Då förstår jag och håller helt med dig
Citera
Medlem
Jag undrar om de hittade något konkret i går?
Citera
2021-08-25, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Det går ju inte att veta, givetvis. Men utredningen bör ju innehålla otroligt många namn, och kanske har han intervjuats av polis då, när det begav sig, som vittne eller bara för att han var i stan den natten. Polisen pratade ju med alla som var poå Stadt, och ännu fler människor. hade han varit intressant, men haft ett alibi, skulle jag tro att det varit mer fokus på han betydligt tidigare.
Så min gissning är att utredarna från Kalla Fall sett samband och röda trådar i utredningen efter en gedigen genomläsning och analys av utredningen.

Men hur han förekommit tidigare i materialet kan vi ju bara gissa, men om det fastställs att CL är den skyldige så kommer det ju bli klarlagt.
En teori som man inte kan bortse ifrån är att den polis som ledde utredningen bodde granne med C.L;s mor. Han (polisen) kanske tyckte att C.L. var en så fin och trevlig grannpojke, så han kunde det knappast inte vara. Det var väl denne spaningsledare som vände sig till spådamen Saida, för att få hjälp med att hitta Helena.
Jag saknar Skarborgaren;s analyser i tråden, han brukar kunna ha bra bakgrundsfakta att komma med.
Senast redigerad av MolnetsBroder 2021-08-25 kl. 10:39.
Citera
2021-08-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelina
Vittnesmålet som Kalla Fall-gruppen nu helt plötsligt verkar ta seriöst ska ha lämnats in till polisen i Mariestad redan 1992. Länk till låst artikel lokalpressen: https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/24/forfattaren-till-helena-boken-ett-vittne-har-hort-av-sig-till-mig

I artikeln står det att vittnet ska ha kontaktat författaren Lotte Dalgaard med uppgifterna i april 2021, och i maj 2021 ska författaren kontaktat Kalla Fall. Och först nu agerar dem. Under all kritik!

Dom kanske agerade direkt. Men att springa och anhålla en person är kanske inte det första man gör när man som polis "agerar". Dom bör ju rimligen ha undersökt tipset noggrant innan man anhåller någon.
Om dom fick uppgifterna i maj, detta år, är det ändå ganska snabbt agerat tycker jag.
Citera
2021-08-25, 10:41
Medlem
Cl begärs häktad enligt SLA
Citera
2021-08-25, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Vad är detta för lista? Vad ska den vara bra för?

En efterfrågad lista av många. För att vi ska förstå vem man syftat på i tråden som innehåller massor med förkortningar på personer.
Citera
2021-08-25, 10:42
Medlem
Mariestadstidningen bekräftar också häktningen

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/25/helena-fallet-misstankt-begars-haktad/

Citat:
Det är är oklart hur mannen ställer sig till brottsanklagelserna. Advokaten Thomas Berner säger bara:

– Inga kommentarer. Du kommer att förstå senare varför jag säger så...

Häktningsförhandlingen kommer förmodligen att genomföras under onsdag eftermiddag
Citera
2021-08-25, 10:47
Bannlyst
Häktningsförhandling 15:30
Citera
2021-08-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
En teori som man inte kan bortse ifrån är att den polis som ledde utredningen bodde granne med C.L;s mor. Han (polisen) kanske tyckte att C.L. var en så fin och trevlig grannpojke, så han kunde det knappast inte vara. Det var väl denne spaningsledare som vände sig till spådamen Saida, för att få hjälp med att hitta Helena.
Jag saknar Skarborgaren;s analyser i tråden, han brukar kunna ha bra bakgrundsfakta att komma med.

Polisen bodde väl inte granne med CL:s mamma? Däremot bor han numera sen några år tillbaka granne med dom som bor i huset där CL:s mamma bodde, förr. CL bodde inte där -92, och han var då 30, så hur någon skulle tänka fin och trevlig grannpojke, om någon man inte ens bor granne med känns knepigt.
Citera
2021-08-25, 10:49
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddster
Mariestadstidningen bekräftar också häktningen

https://www.mariestadstidningen.se/2021/08/25/helena-fallet-misstankt-begars-haktad/

Citat:
Det är är oklart hur mannen ställer sig till brottsanklagelserna. Advokaten Thomas Berner säger bara:

– Inga kommentarer. Du kommer att förstå senare varför jag säger så...

Häktningsförhandlingen kommer förmodligen att genomföras under onsdag eftermiddag
Hoppas nu att detta håller hela vägen. Återupprättar också polisens anseende av att de aldrig ger upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in