Citat:
Exakt.
Det handlar ju inte om att kvinnor helt skiter i hur män ser ut, eller att män helt skiter i vad kvinnan jobbar med (även om det sistnämnda är ligger närmare sanningen av de två). Men det handlar om prioriteringsordningen.
Om två par letar efter varsinn ny bostad och den ena har ”havsutsikt” som högsta prioritet och den andra har ”bra kommunikationer” som högsta prioritet kommer de sannolikt att köpa hus i olika delar av stan, även om havsutsiktsparet sannolikt också kommer att väga in kommunikationsmöjligheterna, och pendlarparet nog gärna ser att deras bostad också har en fin utsikt.
Det handlar ju inte om att kvinnor helt skiter i hur män ser ut, eller att män helt skiter i vad kvinnan jobbar med (även om det sistnämnda är ligger närmare sanningen av de två). Men det handlar om prioriteringsordningen.
Om två par letar efter varsinn ny bostad och den ena har ”havsutsikt” som högsta prioritet och den andra har ”bra kommunikationer” som högsta prioritet kommer de sannolikt att köpa hus i olika delar av stan, även om havsutsiktsparet sannolikt också kommer att väga in kommunikationsmöjligheterna, och pendlarparet nog gärna ser att deras bostad också har en fin utsikt.
jo , det är multidimisionell fråga, flera tillochmed iochmed att det är 2 människor inblandade.
att förklara varför en kvinlig advokat kärar ner sig i en orten gangster, eller en "normal" medelklass tjej gifter sig med en dömd mördare och våldtäktsman på deathrow, eller varför rika kända män har en fabless att bilda familj med bartenders och serveringspersonal behöver ju få plats i spelet som är partnerval.
Det vanligaste felet jag gör är att jag glömmer bort att jag inte har någon egentlig plats/eller koppling hirrarkiskt bland vare sig mördare eller rika kändisar, det betyder dock inte att det inte är en hirrarki som lockar sin beskärda del av partners, dvs en statushirrarki.
Sen finns det naturligtvis tydliga prefernser kopplade till kön, inte normer eller grad av eglaterism (för då hade det ju funnits en enorm variation kulturellt, inte en obetydlig,)