2021-08-25, 10:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Tänk om folk kunde sluta slänga sig med uttryck de inte förstår eller har misstolkat för att verka pålästa. Hög IQ var det va?

Tänk om folk kunde förstå att uttryck kan användas på olika sätt? Jag vet mycket väl vad det betyder men det används i en helt annan kontext i vårt land, antar att du inte är svensk, då kan det vara vanskligt med nyanserna.
Citera
2021-08-25, 10:05
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns många unga som är rädda, det är ett farligt virus och har du otur kan det ställa till det rejält för dig. Förhoppningsvis går det bra. Personligen skulle jag se det som ett jävla öde som 20 åring att behöva gå igenom resten av livet utan lukt och smak exempelvis, sånt verkar du inte bry dig om.
Farligare än en influensa? Farligare än hjärtproblem? Farligare än cancer? Farligare än cigarettrök? Farligare än att gå mot röd gubbe? Farligare än att gå på Drottninggatan? Farligare än njursten? Farligare än att åka bil? Farligare än alkohol? Farligare än invandrare? Farligare paintball? Farligare än att äta getingar?

Alltså kom igen nu.
Allting är farligt. Typ förutom coronan.
Det är ju större chans att en 20-åring blir träffad av en utomjordisk missil i anus än att bli svårt sjuk i corona.
Era liv måste suga röv som är rädda för allting.

Det där med lukt och smak är en jävla placeboeffekt som stollar utnyttjar för att känna sig speciella. "JAG har minsann ingen lukt kvar! Kolla på mig"

Parasitmänniskor.
Citera
2021-08-25, 10:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Enligt FHM är kontaktsmitta ovanlig.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/om-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/

https://www.vardfokus.se/nyheter/forskare-smittan-bor-betraktas-som-luftburen/

Säkert helt korrekt: Sannolikheten för att SARS-COV2 smitta sprids via ytor är liten eller helt obefintlig. Det har väl att göra med att dess viruspartiklar är så känsliga när de befinner sig utanför kroppen med dess luftvägsceller.

Problemet är bara att Delta-varianten kan få celler att producera fler viruspartiklar, samt fäster lättare och snabbare på cellytor. Detta resulterar i att det produceras 1000 gånger fler viruspartiklar, (eg. 1200 gånger fler), i början av en SARS-COV2 infektion med Delta-varianten jämfört med den ursprungliga SARS-COV2 varianten. Det gör att den, i huvudsakliga, droppsmittan sprids lika effektivt som om det rört sig om en övervägande luftburen smitta.
Citera
2021-08-25, 10:07
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Hade han varit vaccinerad så hade han förmodligen inte dött, så det blir en helt ointressant ord-vals huruvida han dog av covid eller inte. För mig är det glasklart att han dog AV covid så som jag definierar orsak och samverkan.

Samma sak här. Du behöver inte kalla det pandemi som alla andra gör. Det är vad det är oavsett vad vi kallar det.

Jag låter dig sova vidare i din Törnrosa sömn i förhoppning av att din drömprins väcker dig någon dag.
Eller inte.
Citera
2021-08-25, 10:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
Jag låter dig sova vidare i din Törnrosa sömn i förhoppning av att din drömprins väcker dig någon dag.
Eller inte.
Jag kallar det att lita på vetenskapen, och det tänker jag fortsätta göra. Konspirationsteorier är för tomtar.
Citera
2021-08-25, 10:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp. Jag känner ju också några som blivit smittade och beskrivit känslan just så. Att de varit mycket svårt sjuka, haft jättehög feber, "den värsta influensan man varit med om", osv. Men visst - det tycks drabba väldigt olika av någon anledning. Förstår mig bara inte på dem som ignorerar sjukdomen och riskerna. Det är ju bara att göra en utblick mot omvärlden det senaste 1,5 året och se hur det sett ut på sjukhus, begravningsplatser och byråer. Hur man kan vägra att ta vaccin mot den här sjukdomen är faktiskt en gåta för mig, men alla gör ju sina egna val. Blir jag erbjuden en tredje dos kommer jag förstås att nappa på det.

Att nedvärdera sjukdomen och avfärda den som ofarlig är bara dumt, det är bättre att vara försiktig än att behöva förklara för doktorn varför man blivit smittad och inte följt rekommendationerna. Jag är tacksam för att vi har ett vaccin, det är en fantastisk prestation av mänskligheten. Jag tar också en tredje dos om det erbjuds, hellre det än slangar och rör i alla kroppsöppningar. Läste nu att syfilis exploderat i Stockholm, kul när doktorn frågar varför man inte använder kondom? Svaret är: -"För att jag är en idiot!" ridå!
Citera
2021-08-25, 10:10
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag kallar det att lita på vetenskapen, och det tänker jag fortsätta göra. Konspirationsteorier är för tomtar.
Ah juste! Vad bra, fortsätt med det 🙃
Citera
2021-08-25, 10:12
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Som jag kan läsa mig till så är det i stort sett enbart ovaccinerade personer som hamnar på IVA just nu. Om detta stämmer så tänker jag att den som inte vill vaccinera sig borde få betala sin egen sjukvård. Detta undantaget de personer som inte kan vaccinera sig på grund av olika sjukdomstillstånd.
Citat:
Region Skåne skiljer sig inte från övriga landet, de flesta är ovaccinerade som ligger på sjukhus eller inte fullvaccinerade. Det finns även i Sverige och i Region Skåne patienter som har fått hela vaccinationen. De har i regel svåra bakomliggande sjukdomar.
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-skane-har-presstraff-om-corona/

Yngre personer blir ju inte särskilt sjuka av Corona och behöver inte vaccinera sig enligt experterna här i tråden. Så varför läggs de in på sjukhus?
Citera
2021-08-25, 10:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Covid viruset är luftburet. Det smittar inte från människor till/via föremål till annan människa.

Säkert korrekt till 99,9 procent. Sedan kan man alltid diskutera terminologin dvs droppsmitta kontra luftburet , när man har att göra med något så smittsamt som Delta-varianten.
Citera
2021-08-25, 10:16
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ah juste! Vad bra, fortsätt med det 🙃

Jehovas och livets ord nekar mycket av vad läkemedelsvetenskapen har att erbjuda. Du kanske bör hänga i deras trådar istället för en vetenskapstråd?
Citera
2021-08-25, 10:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Farligare än en influensa? Farligare än hjärtproblem? Farligare än cancer? Farligare än cigarettrök? Farligare än att gå mot röd gubbe? Farligare än att gå på Drottninggatan? Farligare än njursten? Farligare än att åka bil? Farligare än alkohol? Farligare än invandrare? Farligare paintball? Farligare än att äta getingar?

Alltså kom igen nu.
Allting är farligt. Typ förutom coronan.
Det är ju större chans att en 20-åring blir träffad av en utomjordisk missil i anus än att bli svårt sjuk i corona.
Era liv måste suga röv som är rädda för allting.

Det där med lukt och smak är en jävla placeboeffekt som stollar utnyttjar för att känna sig speciella. "JAG har minsann ingen lukt kvar! Kolla på mig"

Parasitmänniskor.

Allt det fetade smittar inte.

Nej det är ingen placeboeffekt, vad är det för jävla skitsnack. Min dotter lider av det och jag känner minst 5 stycken till som lider av det, alla arbetar 100% och betalar skatt till ditt socialbidrag. Jävla tramsresonemang!

Vad ska jag vara rädd för, jag är vaccinerad?
Citera
2021-08-25, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns många unga som är rädda, det är ett farligt virus och har du otur kan det ställa till det rejält för dig. Förhoppningsvis går det bra. Personligen skulle jag se det som ett jävla öde som 20 åring att behöva gå igenom resten av livet utan lukt och smak exempelvis, sånt verkar du inte bry dig om.
Hur många? Och kan du precisera sannolikheten för otur i detta fall. Många unga betackar sig nog för din och andras förmodade omsorg om dem och vad du betraktar som ett jävla öde. Din ångest är inte deras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in