2021-08-24, 17:49
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaminen6
En dum fråga men ni som kan-
Kan hundarna hitta en kropp efter så lång tid?
Det är ju ganska stort område som är avspärrat..

Om ingen annan har svarat, så svar ja!

Det finns åtminstone en "arkeologihund" i Sverige, googla "Sandy Borg", jag tror även att det ligger kvar på SVTPlay.....
Citera
2021-08-24, 17:49
Medlem
Dom 2 som sitter i en bil och lyssnar på musik, och inte hör ngt skrik och sen ser bilen,, ngn som vet om deras bil blev genomgången?
Citera
2021-08-24, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok. De är inte heller störtomöjligt att kroppen är nedgrävd i Vartofta, på Kålland, i Mullsjö, Lyrestad eller Mölltorp. Går säkert att komma på ytterligare platser. Men jag ser inte riktigt poängen att bara droppa platser där kroppen kan finnas, utan vidare belägg.

Fan, jag sa bara som till ett stöd för möjligheten att en mördare kan åka många mil för att dumpa en kropp och varenda jävla Nisse ska ta ner en på jorden bara för att. Nej jag har inte droppat några platser och ja visst kan man bli helt anal och låta som en jävla uppstoppad besserbratwurst om någon kommer med ett inlägg som inte ligger i linje med ens egna trådsmala synfält. Vi gör så.
Citera
Medlem
Greenskys avatar
Hurdant är förhållandet mellan Claes och hans bror idag?

En mycket viktig fråga, eftersom Claes själv tycks "sjunga på sista versen av livet" så tycker jag liksom att han borde erkänna om han är skyldig eftersom hans liv ändå är mer eller mindre slut (av tråden att döma) så därför spelar det ingen roll om han erkänner.

Vill han skydda sin brorsa från att slippa skämmas över att vara bror med H-mördaren eller skiter han i det? Eftersom hans brorsa var hans enda anhöriga, dvs den enda han kan tänkas bry sig om.

Det finns bröder som går i döden för varandra men det finns även de som hatar varandra eller åtminstone att en hatar den andra. Så vill han skydda sin bror och tycker därför det är värt att fortsätta ljuga eller skiter han i sin brorsa?

Sätter därför en månadslön på att Claes är oskyldig om han har en taskig relation till sin bror och ändå envist hävdar att han är oskyldig!

Så hurdan relation har han till sin enda anhöriga dvs brodern?
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
OffT. Inte för att jag för en sekund tror på en längre transport av H.A men det finns i alla fall ett fall i Sverige och det med ett styckat lik i bagaget. Sthlm-Dalälven c:a 200 km.

https://www.gd.se/artikel/makabert-och-unikt-styckmord

Frågan ställdes till en person som av allt att döma inte är särskilt intresserad av kriminalhistoria Känner vagt till det fallet du refererar till. Finns säkert något eller några andra fall - poängen är väl att det är ytterst ovanligt.
Citera
2021-08-24, 17:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Mannen hade en psykisk kollaps vid tiden för försvinnandet enligt en anhörig, men det verkar vara oklart om det var före eller efter försvinnandet.

"Åklagaren i det aktuella målet, Jenny Karlsson, var en av de som besökte avspärrningen och hon bekräftade senare för SVT att platser med intresse för utredningen spärrats av under tisdagen i jakt på nya spår."

Jag vet inte hur hårt vi ska syna orden, men åklagaren säger alltså att "platser" har spärrats av under tisdagen. Det har alltså gjorts fler avspärrningar just idag?

https://www.expressen.se/gt/krim/misstankte-mordarens--kollaps-omkring-mordet/

Citat:
Ursprungligen postat av stearinmannen
Tänkte också på det... konstigt att inget rapporterats om de andra platserna om det nu stämmer att fler platser avspärrats. Det bör ju vara svårt att undanhålla så länge inte ytterligare avspärrningar skett ute på landet och inte nått allmänhetens ögon på samma sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Lägenheten + Dr×gspelsvägen = platser. Åtminstone var det så jag tänkte.

Absolut, men lägenheten spärrades ju av igår. Åklagaren säger att "platser" under just tisdagen spärrats av. Det var så jag tänkte. Men igen: Jag vet inte hur hårt vi ska syna orden.

Jag kan också någonstans känna att den här insatsen kan vara större än vad vi kanske initialt trodde att den skulle vara?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-24 kl. 17:56.
Citera
2021-08-24, 17:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemoWest
Fan, jag sa bara som till ett stöd för möjligheten att en mördare kan åka många mil för att dumpa en kropp och varenda jävla Nisse ska ta ner en på jorden bara för att. Nej jag har inte droppat några platser och ja visst kan man bli helt anal och låta som en jävla uppstoppad besserbratwurst om någon kommer med ett inlägg som inte ligger i linje med ens egna trådsmala synfält. Vi gör så.

Ja, jag tycker faktiskt vi gör så. Låt oss utgå från kända omständigheter och beprövad erfarenhet, istället för fria fantasier.
Citera
2021-08-24, 17:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Hurdant är förhållandet mellan Claes och hans bror idag?

En mycket viktig fråga, eftersom Claes själv tycks "sjunga på sista versen av livet" så tycker jag liksom att han borde erkänna om han är skyldig eftersom hans liv ändå är mer eller mindre slut (av tråden att döma) så därför spelar det ingen roll om han erkänner.

Vill han skydda sin brorsa från att slippa skämmas över att vara bror med H-mördaren eller skiter han i det? Eftersom hans brorsa var hans enda anhöriga, dvs den enda han kan tänkas bry sig om.

Det finns bröder som går i döden för varandra men det finns även de som hatar varandra eller åtminstone att en hatar den andra. Så vill han skydda sin bror och tycker därför det är värt att fortsätta ljuga eller skiter han i sin brorsa?

Sätter därför en månadslön på att Claes är oskyldig om han har en taskig relation till sin bror och ändå envist hävdar att han är oskyldig!

Så hurdan relation har han till sin enda anhöriga dvs brodern?
Finns väl en del som tyder på att den inte är den bästa. Dels mammans flytt på ålderns höst upp till närheten av brodern med familj. Verkade inte var någon hit att bara ha Claes i sin närhet. Sen verkar brodern inte heller vilja bli nämnd som anhörig till Claes. Men det kan också vara ett fel i medierapportering. Men det kan ju vara en indikation på att dom vet något med vad han har gjort. Om han har gjort det. Men han var nog allmänt svår att ha att göra med iofs.
Senast redigerad av Steff83 2021-08-24 kl. 17:58.
Citera
2021-08-24, 17:55
Medlem
Enligt diskussion på Facebook lämnade polisen tomten med två bruna papperspåsar, så någonting verkar de ha hittat åtminstone.
Citera
2021-08-24, 17:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Absolut, men lägenheten spärrades ju av igår. Åklagaren säger att "platser" under just tisdagen spärrats av. Det var så jag tänkte. Men igen: Jag vet inte hur hårt vi ska syna orden.

Det finns på FB en tendens att väga åklagares och polisers ord på guldvåg. Gör inte det.

Åklagaren kan mycket väl sagt något i stil med ”Idag tisdag har vi flera platser avspärrade”. Tror inte vi ska tolka det som att mer än en avspärrning inletts idag.
Citera
2021-08-24, 17:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risken ökar ju längre sträckan är.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det vore visst konstigt. Har du någon exempel i svensk kriminalhistoria där någon fraktat en kropp ens i närheten av så långt?

De flesta upplever det som rätt oskönt att köra omkring med ett lik.

Jag kan i a f inte komma på ett sådant fall där en person har fraktat en kropp en sådan lång sträcka.

Ju längre resa ju större risk att ev. kunna bli stoppad av de man inte vill bli stoppad av.
Citera
2021-08-24, 17:58
Medlem
viper71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag tror de kommer släppa honom, tror de bara har starka indicer mot honom, tycker det finns starka skäl att plocka in andra med och kolla deras bilar efter dna spår. Riktigt dåligt att det inte blivit gjort under alla dessa år.

Tror nog inte att så många har kvar sina bilar från -92 , de flesta är nog skrotade sen länge och att man skulle hitta DNA från Helena i deras nya bilar är HELT osannolikt (såvida man inte grävt upp och flyttat på kvarlevorna, men eftersom det troligtvis bara finns ben kvar så skyfflar man nog ner den i en sopsäck eller liknande och då borde det inte avlämnas några DBA spår i en ev, bil ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in