Citat:
Ursprungligen postat av
Urinterapeut
Jag gillar initiativet absolut!
Frågan är bara hur man istället stoppar problemet på lång sikt. Dessa initiativ dyker upp titt som tätt på många platser i världen men övergreppen fortsätter i obehindrad takt.
Jag personligen tror att det måste till hårdare bestraffningar. Mitt förslag är offentlig tuktning för barnumgänge. Men i vårat avlånga land där logik och handling är som bortblåst så får pedofilerna härja fritt.
Hårdare straff avskräcker sällan, bättre då att försöka förekomma de brottsliga handlingarna.
De som faktiskt begår övergrepp ska givetvis straffas, och det hårt, men det hjälper inte på något vis de barn som redan utsatts för övergreppen.
Istället för att jaga och härja med de pedofiler som aldrig har begått några övergrepp kanske man ska försöka avstigmatisera diagnosen som sådan (inte de brottsliga handlingarna). Om de som känner dragningen hade vågat söka sig till vården och på olika sätt få hjälp med att motstå frestelsen tror jag fler barn hade blivit hjälpta av det än av att gärningsmannen straffas när brottet väl är ett faktum.