2021-08-24, 11:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Man kan doktorera i det mesta, ”genusvetenskap” och parapsykologi t.ex. så det är inte nödvändigtvis ett mått på en människas förmåga att hantera och leverera kunskap.

Det har du iofs rätt i, jag tycker dock han framför informationen sakligt och pedagogiskt utan en massa bias och alltid med källor. Hade han haft en PHD i genusvetenskap så hade jag inte lyssnat på honom då det inte är vetenskap enligt mig.
Citera
2021-08-24, 11:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har aldrig sagt att vårdpersonal inte ska bära munskydd. Det är allmänheten som inte behöver dessa, då de inte fyller någon som helst funktion. Om du är så rädd för att bli smittad är det mycket klokare att stanna hemma, eller hålla dig undan folk snarare än att springa runt och godhetssignalera ikapp med de andra fåren i hagen.

Ja du, din logik går inte ihop riktigt men det är ok. Jag är vaccinerad nu så det är lugnt för min del.
Citera
2021-08-24, 11:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja du, din logik går inte ihop riktigt men det är ok. Jag är vaccinerad nu så det är lugnt för min del.

Varför då så ivrig att andra ska vaccinera sig? Det luktar sekt det här.
Citera
2021-08-24, 11:43
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du hänvisar till artiklar som är skrivna av personer som är involverade i GOF-forskning. Du ser inte skogen för träden. Virus evolverar inte som organismer, det är summan av alla fakta vi har som pekar på att det inte är ett naturligt virus, inte en specifik detalj. Bevisbördan ligger inte på de som yrkar på labhypotesen utan på de som yrkar på den zoonotiska hypotesen. Vi vill att ni visar ett liknande virus som finns någon annanstans. Ett annat coronavirus som har åtminstone en eller två av de fyra aminosyrorna som bildar furinsekvensen på samma ställe. Om ni inte har det har ni ingen teori för sannolikheten skulle vara större att fyra spelare får royal straight flush i samma pokerparti.
Bevisbördan ligger på den som hävdar.
I detta fall ligger den på den som hävdar labbursprung..
Det ligger även på den som hävdar zoonotiskt ursprung.

Följer man den publicerade evidensen är det klar fördel för den andra hypotesen.

Jag har inte gjort några uttalanden och far alltid varit tydlig med att jag inte vet. Därför har jag ingen bevisbörda i frågan om virusets ursprung.

Det jag däremot kan säga är att det publicerade materialet talar för ett zoonotiskt ursprung. Och det hävdar jag först nu, efter att ha gjort en liten litteratursökning som jag också delat med mig av här i tråden.

Som vanligt är konspirationsfolket inte speciellt generösa med egna vetenskapliga referenser. Det är bara att komma med referenser så kan ni mycket väl få mig att byta fot i frågan. Länka till vetenskapliga tidskrifter, som jag har gjort, så ska det nog gå bra.
Citera
2021-08-24, 11:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Varför då så ivrig att andra ska vaccinera sig? Det luktar sekt det här.

Tycker du jag är ivrig? Jag tycker man ska vaccinera sig för att skydda sig själv och andra sköra personer så de slipper råka ut för svår sjukdom eller död. Är det sekteristiskt? Jag har sagt att du kan vänta då du enligt egen utsago har haft sjukdomen och har antikroppar, vilket det såklart inte finns några bevis på. Du har ljugit om ditt leverne tidigare så din trovärdighet är det lite sisådär med.
Citera
2021-08-24, 11:53
Medlem
De flesta som behöver munskydd använder det i en situation där smittningen är hög, dvs man är inomhus med andra människor och det är under en längre period. I detta fallet 5-15 min eller mer.

Sedan går många till överdrift och använder munskydd även utomhus, men det är totalt onödigt eftersom luften man andas ut då inte går till någon annan som andas in samma luft.

Så ja, jag har haft lite roligt åt alla människor som går med munskydd när de går på promenad till parken och liknande.

Kvaliteten på munskydd varierar givetvis väldigt mycket, men det primära syftet att minska spridningen sin egen utandningsluft inkl partiklar uppfylls ganska bra och är nog det bästa skyddet man har i vardagslivet då man tydligen smittar innan man själv blir sjuk.

Edit: Nej, det allra bästa skyddet är att hålla avstånd så man inte står och andas in varandras utandningsluft.
Citera
2021-08-24, 11:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Kan någon förklara varför Israel har dubbelt så hög dödssiffra än för ett år sedan?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/

2020-08-23: DAILY DEATHS 15
2021-08-22: DAILY DEATHS 55

Även om vi sprider ut deras senaste dagars dödsfall på några dagar så ser det ut som att det dör mycket fler nu trots vaccin?

Gissningsvis är det ovaccinerade som dör. Även om många är vaccinerade i Israel är det 1/3 som inte är det. Gissningsvis är folk dessutom mer oförsiktiga idag än för ett år sedan.
Citera
2021-08-24, 11:57
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Vad ska vi med vaccinpass till när vi slipper tjockisar som korkar igen vården?
För att slippa covidsjuka som belastar vården mer än fetton
Citera
2021-08-24, 11:57
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej. Uppdelningen är såhär:

Kod:
Peer-Reviewed Research Manuscripts
  Research Articles
  Reports
  Reviews

Commentary:
  Perspectives
  Books or Media Reviews
  Policy Forums
  Letters
  eLetters
  Technical Comments

"Perspectives" är ett forum för den som vill diskutera andras forskning. Det är för den som vill bidra med en egen kvalitativ meta-analys. Eventuell faktagranskning går bara ut på att stoppa faktafel.
Dina artiklar är inga nyheter för mig. Problemet är att samtliga är kvalitativa studier.

Nej, så är inte uppdelningen. Jag fixade det åt dig. Menar du verkligen att letters inte referentgranskas?
Citat:

Kvalitativa studier (att spåna egna hypoteser utan mätdata, för den som inte vet) har lägsta möjliga rang inom naturvetenskapen. Dina artiklar har samma obefintliga verkshöjd som mina amatörhypoteser på Flashback. Det är därför jag postar dem på Flashback och inte i Science.

Naturvetenskapen baseras på kvantitativ forskning, inte kvalitativ. På ett systematiskt och strukturerat sätt samlar man in mätdata, och så gör man en statistisk analys som kanske kan leda dig till en objektiv slutsats. Kvantitativa data pekar på att SARS-CoV-2 inte är en spillover event. Det spelar ingen roll om du postar fem, tio eller hundra kvalitativa studier som säger något annat.

Bla bla bla. Jag har aldrig sagt att detta perspective är någon tungviktare. Jag postade det först för att visa att frågan inte är avgjord. Åtminstone inte till labbläckefolkets favör.
Citat:

Din studie pekar för övrigt bara ut en enda känd progenitor. Det är RaTG13 = den på Wuhan-labbet.

Jag har ingen aning om vem som publicerat vad. Jag har för länge sen lagt "Who Said" bakom mig till förmån för "What Said", eftersom den vetenskapliga trovärdigheten just nu är helt satt ur spel. Därför måste man själv sortera bort alla kvalitativa analyser och titta på den kvantitativa datan direkt. Om man är kvalificerad att bedöma kvantitativa data, och gör den analysen, så kommer man till min slutsats.
Och den är även den diversifierad och kommenterad. Varför läser du inte det som också talar emot?

Citat:
Although the RaTG13 bat virus remains the closest to SARS-CoV-2 across the genome1, some pangolin coronaviruses exhibit strong similarity to SARS-CoV-2 in the RBD, including all six key RBD residues21*(Fig.*1). This clearly shows that the SARS-CoV-2 spike protein optimized for binding to human-like ACE2 is the result of natural selection.
Citat:

The first of these viruses reported by WIV, RaTG13 (6), is certainly too divergent to be the SARS-CoV-2 progenitor, providing key genetic evidence that weakens the “lab-leak” notion.

Nu får du börja komma med egna vetenskapliga referenser som stödjer din ståndpunkt. Var är dom?

Allt presenterat hittills talar för att labblöckan är osannolik..
Aw, bitchute och youtube är av annan uppfattning.

Det var precis det jag skrev i inlägget som lett fram hit.

Kom med referenser från nature och science du också. Då får vi iaf lite motvikt i frågan. Nu verkar labbläckan vara riktigt sval i den vetenskapliga litteraturen. Hur enkelt som helst att visa att jag har fel här, om jag har det. Och så kommer du med att vetenskapen är satt ur spel för att styrka din ståndpunkt? Vilken foliehatt säger inte likadant?
Det är något foliehatten måste hävda för att ursäkta sina antivetenskapliga uppfattningar. Det handlar om foliehattens överlevnad.
Senast redigerad av MrArtur 2021-08-24 kl. 12:03.
Citera
2021-08-24, 11:59
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Gissningsvis är det ovaccinerade som dör. Även om många är vaccinerade i Israel är det 1/3 som inte är det. Gissningsvis är folk dessutom mer oförsiktiga idag än för ett år sedan.
Israel gick ju ut i går,och erkände att de gjort bort sig genom att öppna och dra ner på tempot med vaccineringen!

Nu kommer de steppa upp vaccinationen för att få fler vaccinerade.
Citera
2021-08-24, 12:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Bevisbördan ligger på den som hävdar.
I detta fall ligger den på den som hävdar labbursprung..
Det ligger även på den som hävdar zoonotiskt ursprung.

Nej, inte när det rör det kinesiska kommunistiska partiet. Tror du på riktigt att det bara dog 130 stycken personer i översvämningarna i Henan också? När vattnet nådde tredje våningen i en megastad och de drog ur tusentals bilar från tunnlarna under staden?

Citat:
Följer man den publicerade evidensen är det klar fördel för den andra hypotesen.

Nej. Det finns inte ett enda liknande virus i naturen men vi har publicerade artiklar med furinsekvenser som är insatta i virus för att göra dem mer smittsamma mot människor.
. D.v.s det enda liknande vi har är från GOF. Det finns NOLL exempel med coronavirus med furinsekvenser i naturen. Nada, zip, zero. Och i det här fallet så blev 100% av alla 1000 första patienterna smittade längs tunnelbanelinje 2 i Wuhan, så värddjuret måste alltså leva specifikt i tunnelbanelinje 2 som också bara råkar passera WIV.
Citera
2021-08-24, 12:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, inte när det rör det kinesiska kommunistiska partiet. Tror du på riktigt att det bara dog 130 stycken personer i översvämningarna i Henan också? När vattnet nådde tredje våningen i en megastad och de drog ur tusentals bilar från tunnlarna under staden?

Nej. Det finns inte ett enda liknande virus i naturen men vi har publicerade artiklar med furinsekvenser som är insatta i virus för att göra dem mer smittsamma mot människor.
. D.v.s det enda liknande vi har är från GOF. Det finns NOLL exempel med coronavirus med furinsekvenser i naturen. Nada, zip, zero. Och i det här fallet så blev 100% av alla 1000 första patienterna smittade längs tunnelbanelinje 2 i Wuhan, så värddjuret måste alltså leva specifikt i tunnelbanelinje 2 som också bara råkar passera WIV.
Vi säger så. Det finns dock en hel del furinliknande sekvenser i andra coronavirus. Så det är inte rätt. Men det blir likväl det sista jag skriver till dig.
Senast redigerad av MrArtur 2021-08-24 kl. 12:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in