2021-08-24, 09:01
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja du du får försöka förklara smittspridningen i de fullvaccinerade länderna. Logiken att det skulle vara ovaccinerade som driver smittan haltar.
Så enkelt. Så var den saken utredd.

Men om du försöker bena ut detta igen, med skillnaden att du tänker efter denna gång.

Deltavarianten har ett R0 någonstans mellan 6 och 9.

Det gör detta virus till ett av de smittsammaste världen någonsin skådat. Visst, mässlingen är fortfarande värre.

Många har synen på säsongsinfluensa som ett ganska smittsamt virus. Den har ett R0 kring 0.9 till 2.1.

Folk förstår verkligen inte hur smittsamt detta virus är. Det är något helt annat än tidigare varianter av detta virus. Något helt annat.

Det vaccin gör, på en homogeniserad populationsnivå är att det reducerar detta R0. Reduktionen i en sådan homogeniserad population blir 1/(1-Ve*A) där Ve är vaccineffektivitet och A är andelen i denna hypotetiska population som tagit vaccinet.

Ve och A har precis lika stor betydelse för reduktionen av R0.

Om Ve<1 kan aldrig 100% av populationen uppnå immunitet med vaccinen.

Så, frågan är hur R0 begränsas av ett vaccin som har en effektivitet mot transmission på låt säga 60 procent.
Låt säga att 60 procent är vaccinerade.

1/(1-0.6*0.6)=1.56.

Ett sådant vaccin reducerar R0 från att låt säga 7.5 till 7.5/1.56= 4.8.

Om andelen vaccinerade går upp till låt säga 80 procent reducerar detta smittspridningen till hälften.

Med detta kan vi konstatera att utan vaccin hade smittspridningen varit värre i en sådan hypotetisk population. Och högre inflöde av patienter till sjukhuset eftersom att detta flöde är proportionellt mot den genomsnittliga risken för sjukvårdsinläggning per smittad.

Utan vaccin hade vi sett en betydligt högre belastad vård.

Och frågan är hur det kommer att se ut till hösten. Räcker vaccineffektiviteten mot sjukhusinläggnin och kommer tillräckligt många att vara vaccinerade för att reducera detta inflöde av patienter till sjukhus, till en hållbar nivå. Takten på inläggningarna reduceras med precis samma faktor, där (1-Ve) mot sjukhusinläggningar också måste bakas in genom att dividera uttrycket ovan med denna faktor.

Detta kämpar antivaxarna mot. Att klaga på ett ineffektivt vaccin mot ett extremt smittsamt virus och därför avstå, är att vara ett lika stort problem som de beskyller vaccinets ineffektivitet för. Eftersom dessa faktorer (andelen vaccinerade och vaccineffektivitet) är lika högt viktade i dessa uttryck.

Antivaxare är dock ett svårare problem eftersom vaccinen kan modifieras och göras mer effektiva genom ytterligare doser. Antivaxarna är mer statistika och sprider sig också i samhället genom lögnaktig propaganda. På det sättet är faktiskt antivaxare också att betraktas som en variant av viruset, eftersom de ökar R0-talet. Precis som Delta gjort.

Ingen skillnad. Men antivaxare kommer aldrig att begripa detta.
Senast redigerad av MrArtur 2021-08-24 kl. 09:07.
Citera
2021-08-24, 09:02
Medlem
Citat:
ja fast det känns som att det bedrivs vaccinpropaganda när när man gör den uppdelning. Jag är nyfiken på vilka dessa ” ovaccinerade” är egentligen. Själv mår jag hur bra som helst precis som de många ovaccinerade jag känner.

Ja du du får försöka förklara smittspridningen i de fullvaccinerade länderna. Logiken att det skulle vara ovaccinerade som driver smittan haltar.

Som tur är utgörs inte kunskap av vad du känner. Är du konspiratorisk nog att tro att regionerna inte talar sanning så får det stå för dig.

Att smittspridning äger rum trots vaccination är ju ett känt faktum. Att du däremot smittar mer som vaccinerad än vad du gör som ovaccinerad har jag inte sett några belägg för.
Citera
2021-08-24, 09:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej det är det inte alls. De som haft viruset på naturlig väg och har antikroppar sprider knappast smittan. Troligtvis mindre än vaccinerade som inte blivit smittade av viruset. Min teori är att det är därför det går bättre för oss än vår omvärld just nu.

Det här med att dela upp människor är precis vad de styrande vill. Försök att inte gå på den propagandan innan det är försent!
Vad tror du att syftet från de styrande är när de (enligt dig) vill dela upp människor i grupper?

Är inte det mest troliga att det är ovaccinerade som ännu inte varit sjuka som driver smittspridningen?
Jag vet inte, men det låter betydligt troligare än att det är de vaccinerade som driver smittspridningen.

Du brukar säga att vaccinerade inte märker att de är sjuka och därför går runt och sprider virus och så janske det kan vara. Har du någn forskning som stödjer detta så posta gärna några länkar.

Jag tror inte att de som känner sig friska efter inkubationstiden sprider särskilt mycket virus oavsett om man är vaccinerad eller ovaccinerad. Säkert viss spridning, men åtgärder som att hålla avstånd och använda munskydd vid trängsel bör ta hand om en stor del av den lilla virusmängd som dessa personer har.
Citera
2021-08-24, 09:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Som tur är utgörs inte kunskap av vad du känner. Är du konspiratorisk nog att tro att regionerna inte talar sanning så får det stå för dig.

Att smittspridning äger rum trots vaccination är ju ett känt faktum. Att du däremot smittar mer som vaccinerad än vad du gör som ovaccinerad har jag inte sett några belägg för.

Fast det här är inte sant eftersom många ovaccinerade i vårt land inklusive undertecknad genomgått infektionen och är immuna redan. Riktiga immunologer vet detta.
Citera
2021-08-24, 09:06
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Fast det här är inte sant eftersom många ovaccinerade i vårt land inklusive undertecknad genomgått infektionen och är immuna redan. Riktiga immunologer vet detta.
Och hur många vaccinerade har genomgått infektionen? Är det något som "riktiga immunologer" känner till?
Citera
2021-08-24, 09:07
Medlem
Citat:

Vad i mitt inlägg var det som inte var sant? Kom även gärna med en länk till hur många personer som haft genomgången infektion och inte är vaccinerade.
Citera
2021-08-24, 09:08
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ops! Ser man på "juicefastarmannen" har gjort en insatts genom att länka till en mycket intressant dokumentär. Det enda jag reagerade emot var när en kvinna, i början av filmen sa att SARS-COV2 inte behövde mutera, därför att viruset, redan var, perfekt, anpassat för att, effektivt, infektera människor. Men förklaringen till hennes uttalande kom i slutänden av dokumentären: Det handlade om att SARS-COV2 inte behövde mutera, i början, av epidemin/pandemin.

Vi får väl se vad amerikanarna rapporterar. Dock, som påtalades i slutet av dokumentären: världen behöver kunna samarbeta med kina vad gäller epidemier/pandemier i framtiden.

Så antingen stämmer uppgifterna, (oavsett om "juicefastarmannen" ev. jobbar åt Kinas Kommunistiska Parti och genom kopplingen länka till dokumentären-juicefastning försöker, indirekt "brunsmeta" dokumentären).

Eller också så har jag svalt en "konspirationsteori" med hull och hår.

Hur som helst så är detta mumma för alla kritiker av Kinas Kommunistiska Parti, inklusive "China uncensored". Dessutom så borde all sådan forskning, vilket riskerar att skapa farliga virus för människan som kan spridas till oss, förbjudas eller genom etiska regler ibland forskarna själva, stoppas.

Lol det vore konstigt om Amerika hittar nånting när deras myndighets namn stod som en som donerar pengar för deras forskning i Wuhan. Varför skulle dom hitta nånting när dom själva är med på att sponsra sån forskning som går ut på att skapa nya virus genom att först samla in dom från naturen och sen mixtra med deras funktioner i labb där säkerhetsnivån låg på samma nivå som hos tandläkare dvs inte superhögt.
Citera
2021-08-24, 09:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad tror du att syftet från de styrande är när de (enligt dig) vill dela upp människor i grupper?
För att de vill ha digitala hälsopass. Det har inte så mycket med viruset att göra, utan om att få kontroll över människor. Tyvärr förstår majoriteten fortfarande inte faran med detta system.

Citat:
Är inte det mest troliga att det är ovaccinerade som ännu inte varit sjuka som driver smittspridningen?
Jag vet inte, men det låter betydligt troligare än att det är de vaccinerade som driver smittspridningen.
Jag tror de farligaste är de vaccinerade eftersom de inte känner av sin sjukdom men smittar ändå. Ovaccinerade stannar sannolikt hemma om de känner sig sjuka.

Citat:
Du brukar säga att vaccinerade inte märker att de är sjuka och därför går runt och sprider virus och så janske det kan vara. Har du någn forskning som stödjer detta så posta gärna några länkar.
Statistiken från israel tyder på att så är fallet. Varför skulle annars både fallen och dödsfallen öka där?

Citat:
Jag tror inte att de som känner sig friska efter inkubationstiden sprider särskilt mycket virus oavsett om man är vaccinerad eller ovaccinerad. Säkert viss spridning, men åtgärder som att hålla avstånd och använda munskydd vid trängsel bör ta hand om en stor del av den lilla virusmängd som dessa personer har.
Munskydd är rent trams. Det funkar inte och har aldrig funkat. Den enda funktion munskydden har är att fördröja pandemin och skapar en dystopisk stämning.
Citera
2021-08-24, 09:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad i mitt inlägg var det som inte var sant? Kom även gärna med en länk till hur många personer som haft genomgången infektion och inte är vaccinerade.

Det kan vi inte veta. Hur ska jag kunna veta det? Det jag däremot vet är att de flesta jag känner har haft viruset och exakt noll blev allvarligt sjuka.

Och ingen har blivit sjuk mer än en gång.
Citera
2021-08-24, 09:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Och hur många vaccinerade har genomgått infektionen? Är det något som "riktiga immunologer" känner till?

Ingen aning, men i vårt land är det nog ganska så många. Iaf i storstäderna.

Här har du några exempel från de absolut ledande universiteten. Ej antivaxxers.

https://gbdeclaration.org/
Citera
2021-08-24, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Brukar du sitta i ”karantän” tills äldre och riskgrupper fått sina influensavaccin också? Går i ide runt vecka 40 och väntar på klartecken från FHM?
Nej det brukar jag inte. Varför undrar du mister bakom flötet? Du har inte förstått att till en början visste man väldigt lite om detta virus då det var väldigt nytt och därav skiljer sig en hel del från Influensa som vart med oss en väldigt lång tid. Jaa herregud somliga har inte alla hästar i stallet..
Citera
2021-08-24, 09:20
Avstängd
KungPungPats avatar
Om man vill lägga till en funktion i ett virus som gör att viruset kan smittas genom luften så är ju knappast tandläkar-nivån den säkerhetsnivå som krävs för att viruset inte ska börja smitta genom luften efter att man har lagt till den funktionen i viruset. Högsta säkerhet hade varit ett minimumkrav om sån forskning ens ska göras.. men 99,9% av befolkningen kan nog hålla med om att sån forskning inte ska utföras öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in