2021-08-24, 02:41
Medlem
Det här kan redan stå i tråden, ber om ursäkt i så fall då det är så vansinnigt många sidor och det fortsätter att öka. Jag har sett listan med namn men fattar ändå inte vem alla är eller ens vad de heter när det bara står tex ThAh.

Jag har nyligen läst boken Mardrömmen i Mariestad som handlar om fallet, skriven av en journalist som bevakade detta på 90-talet. Mycket intressant bok som finns som gratis e-bok och där framgår rätt tydligt att Helenas syster ser Mannen med pilotglasögonen som det enda rimliga alternativet. Jag har hittat ett troligt namn på honom utifrån det som står här, men det står också i boken att han ska ha varit ihop med en kompis till H, vem? Undrar vad den personen haft för tankar efteråt? Trodde hon att han kunde vara skyldig?

Det skrivs också om den som kallas Helenias bekant som senare tog sitt liv. Vem på den långa listan är den personen? Vilket år var detta? Även dansken låter intressant, mkt märkligt att inte veta vilket film man sett under natten. Tänker att detta försvinnande lär ha fått enorma konsekvenser i den lilla stan, att känna att man inte vet vem man möter i linjeutgång
Citera
2021-08-24, 03:09
Medlem
Sockerhalss avatar
Ok. Ni nonchalerar mina inlägg. Då får det vara så. Jag skiter i er. Jag hade mycket att säga om Claes Levin annars. Stod honom mycket nära i början av 2000. Kan ju säga att då hade han en liten vit bil iaf. Jag säger inte mer för jag avskyr att bli behandlad som luft. Hellre att folk spyr galla på mej än nonchalerar mej. Jag blir så jävla sur. Och jag är långsint. Ville inte skriva mer om honom innan jag är mer övertygad att det är han. Därav min efterfrågan. Ingen verkade intresserad så tack för mej!
Citera
2021-08-24, 03:23
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Nån skrev om en husrannsakan på Akaciastigen i tråden. De bar ut bruna påsar osv. Nån skrev att det syntes på bilden att det var bråten. Jag har letat, kan inte hitta nån sån bild. Expressen tydligen. Kan nån länka in den?

Här är länk, scrolla ner på sidan så hittar du bilden:

https://www.expressen.se/gt/krim/en-person-har-delgivits-misstanke-om-mordet-pa-helena/
Citera
2021-08-24, 04:42
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Faktiskt. Hade det varit "vänner" eller folk som på olika sätt stod HA nära eller umgåtts i samma kretsar så tror jag ärligt talat att det inte skulle tagit såhär lång tid. Det var ju det kändes så märkligt och otroligt att det liksom inte fanns ett spår eller att det inte snackats något spritt sig eller kommit fram förr eller senare då, exempelvis bland flera av personerna som återkommande nämnts inte minst i denna tråden.

Detta här förefaller ju mer logiskt. Även om han figurerat lite innan i utredningen så verkar han ha gått helt under radarn som verkligt misstänkt GM om jag fattat det rätt?
Jag undrar vad det var som gjorde honom som icke tänkbar GM, tidigare i utredningen?
Hade han alibi? Eller sågs han vara en trevlig och ofarlig prick?
Citera
2021-08-24, 04:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ok. Ni nonchalerar mina inlägg. Då får det vara så. Jag skiter i er. Jag hade mycket att säga om Claes Levin annars. Stod honom mycket nära i början av 2000. Kan ju säga att då hade han en liten vit bil iaf. Jag säger inte mer för jag avskyr att bli behandlad som luft. Hellre att folk spyr galla på mej än nonchalerar mej. Jag blir så jävla sur. Och jag är långsint. Ville inte skriva mer om honom innan jag är mer övertygad att det är han. Därav min efterfrågan. Ingen verkade intresserad så tack för mej!
Jag är definitivt intresserad, jag har också behandlats som luft, emellanåt. Och ofta är det rabbel om samma hela tiden. Har varit aktiv i tråden länge men inte skrivit så mycket.
Finner det alltid intressant då nya kommer in i tråden, ska läsa vad mer du skrivit och hoppas få ha dig kvar här, så du kan ge oss mer info om denna person. Tack.
Citera
2021-08-24, 05:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Det lades in så många inlägg i tråden i går, så man knappt hann med att läsa. Jag tror knappast att någon har något emot dig och att svara på dina inlägg. Det kan säkert bero på det höga tempot.

Berätta gärna om ClLe, om du vill!

Jag har några frågor som jag undrar över:
* Hur såg han ut runt -92?
* Brukade han vara på Stadt?
* Vilka umgicks han med runt -92?
* Vad hade han för sorts bil?
Citera
2021-08-24, 05:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Nån skrev om en husrannsakan på Akaciastigen i tråden. De bar ut bruna påsar osv. Nån skrev att det syntes på bilden att det var bråten. Jag har letat, kan inte hitta nån sån bild. Expressen tydligen. Kan nån länka in den?

Kan det vara bilden på den här sidan, som du menade? Jag hittar ingen annan på något hus.

https://www.expressen.se/gt/krim/en-person-har-delgivits-misstanke-om-mordet-pa-helena/

Edit. Såg efter att jag postat inlägget att jag var ett par timmar för sen.
Senast redigerad av Prinzezzan 2021-08-24 kl. 05:28.
Citera
2021-08-24, 05:39
Medlem
Citat:

Sorry jag kunde postat länk direkt när jag sa att man såg att det var från bråten, sen somnade jag och missade din efterfrågan. Är nyfiken på din information
Citera
2021-08-24, 06:14
Medlem
Aftonbladet bekräftade den anhållnes namn igår. Enligt dom är C.L den misstänkta. De var jävligt nyfikna på den informationen jag sitter på men vägrade liksom GT/Expressen att betala för få fakta. No cash - no story.
Citera
2021-08-24, 06:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggana22
Aftonbladet bekräftade den anhållnes namn igår. Enligt dom är C.L den misstänkta. De var jävligt nyfikna på den informationen jag sitter på men vägrade liksom GT/Expressen att betala för få fakta. No cash - no story.

Du får berätta för oss i stället. Vi betalar med applåder och heja-rop

Vad bra att du kunde få namnet bekräftat!
Citera
2021-08-24, 06:27
Medlem
ThordOlavssons avatar
Intressanta inlägg under natten!

Jag delar uppfattningen att det inte fungerar att Helena skulle gått med ClLe och han sedan plötsligt har en bil som kör på cykelvägen. Det är matematiskt möjligt om allt sker med militär disciplin, men knappast sannolikt.

Hanna skall dock bara kastas ut om ClLe agerade ensam. Kom ihåg att Hanna uppger att en bil givit sig av söderut. Denna bil kan sedan ha observerats köra ned på Mariegärdesväg och det är helt rätt riktning mot ClLe. I det fallet kan Loudamus vittne plockas in om PeNi är med i processen.

Om PeNi är med i processen kan det tänkas att PeNi är den som går med Helena och att de två sedan stöter på ClLe kort tid efteråt. ClLe kan även vara den person som gett PeNi skjuts ned till Stadt.

Sockerhals känner så väl PeNi som ClLe. Hon uppger att hon umgicks med ClLe runt år 2000, men kan PeNi ha umgåtts med honom 1992?

Otroligt att ingen i tråden, förutom Sockerhals, har direkt kunskap om ClLe! Tycks verkligen vara en ensamvarg!
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-08-24 kl. 06:54.
Citera
2021-08-24, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Såg det nu ! Kalla fall gruppen verkar ha hittat något 👍👍 ska bli spännande och se om någon / några här som diskuterats i åratal är de / den skyldige ?
Kalla fall sa väl förut att utan kropp så kan man inte döma någon för mord eftersom utan kropp kan det varit ett självmord . Även om ett skelett hittas går det inte se hur personen blivit dödad såvida det inte finns ett tex kulhål i kraniet . Om personen delges misstanke då ,blir det brott mot griftes friden ?

Man kan se om personen blivit strypt tror jag. "Tungbenets läge gör att det sällan utsätts för benbrott. En fraktur på tungbenet tolkas ofta som ett bevis för strypning." (wikipedia)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in