Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Njae, "mannen med pilotglasögon" (KM, vad det verkar) påstår själv att han ska ha varit "stupfull", men det tror i vart fall inte jag på. "Mannen med pilotglasögon" har en "läglig minneslucka" mellan typ 02:00 och kanske 03:30, men han minns vad han gjorde strax före det att Stadt stängde (hjälpte Helena att ringa hem) samt att han ringde sin nattarbetande sambo under natten.
Nej, jag tror inte alls att "mannen med pilotglasögon" var så full att han inte minns - han bara utnyttjar "möjligheten" för att dölja sina förehavanden ...
Om "mannen med pilotglasögon" är KM - som mycket nu tyder på - kvarstår en fråga som måste få ett svar: Varifrån fick han hjälp med en bil? Vi vet från radioprogramserien att "mannen med pilotglasögon" åkte taxi med Helena från Töreboda till Stadt i Mariestad, och därmed bör vi också kunna fastslå att han inte kan ha haft en bil tillgänglig när Stadt stängde. Från någonstans måste "mannen med pilotglasögon" ha fått hjälp med en bil. Han ses ju dessutom i centrala Mariestad gående mot sitt hem 03:30, så i min värld är det uteslutet att han var ensam om det som hände. Skulle den rivne PU ha kunnat vara behjälplig? Alltså: Någon måste ha bistått med en bil. Jag är övertygad om att bilen och mannen som syns på sjukhusparkeringen runt 04:20 spelar en roll i händelseförloppet - och vi har ju en vittnesuppgift på att den personen som klev ur den bilen småsprang mot Lockerud/Bråten.
Notera dock att jag är långt från övertygad om att "mannen med pilotglasögon" måste vara huvudgärningsman, men garanterat att han sitter inne med sanningen om vad som hände - i vart fall om vad som hände i Kohagen ...
Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Nej det är inte garanterat att mannen med pilotglasögon sitter inne med sanningen om vad som hände i kohagen.
Att Gab*riella har uttalat sig om att mmpg kanske var på väg till sin syster bygger ju på antagandet att pilot gick över bron tillsammans med Helena. MEN, om så verkligen var fallet vet ju ingen med 100% säkerhet. Jenven var ytterst osäker på brovittnet och i GW's scenario finns brovittnet inte ens med. Trots mycket folk i rörelse har alltså ingen annan sett Helena's påstådda promenad hemåt. Visst, man kan misstänka att pilot vet vad som hände i kohagen men det är inget man kan ta för givet som du gör, det är långt ifrån skrivet i sten. Helena kan mycket väl ha fått skjuts hela vägen från stan, det scenariot går inte att utesluta.
Vi har "klickat" ganska bra i tråden ett tag - ända tills jag nu pekade ut "mannen med pilotglasögon igen ... Men det är lika bra att du vänjer dig och tar ett djupt andetag, för nu kommer det mer.
Exakt hur Jenvén uttrycker sig spelar mindre roll, bara det faktum
att han tar upp "mannen med pilotglasögon", Helena, Marieholmsbron och "Brovittnet", visar tydligt att det vittnesmålet har en plats i polisens tankebanor. Jenvén tar också upp både "Hanna" och "Killarna" i samma tv-inslag, så sammantaget tar Jenvén alltså upp alla de tre vittnesmålen, vilket jag ser som ett bevis för att de fyller sin funktion hos polisen. Notera också att Pernilla och Mats lade ganska mycket tid på "mannen med pilotglasögon" i radioprogramserien från 2017, något som de knappast hade gjort om det inte hade funnits substans i vittnesmålet. (Dessutom gissar jag att Pernilla och Mats vet vem som är "Brovittnet".) Det som vi återigen fick veta om "Brovittnet" i radioprogramserien var ju att hon i detalj hade kunnat beskriva kvinnans byxor (huruvida "Brovittnet" lämnade fler karaktäristika om kvinnans utseende vet jag däremot inget om.) Dessutom kunde "Brovittnet" säga att mannen bredvid kvinnan bar pilotglasögon.
Med det sagt i ovanstående stycke kommer jag också in på själva kvällen på Stadt. Vittnen har beskrivit att "mannen med pilotglasögon" intensivt uppvaktade Helena inne på Stadt under kvällen. Vidare hjälpte han Helena att ringa Ulrika runt 01:30. Han syns också alldeles i Helenas närhet när Helena ska lämna Stadt. (Försök alltså inte tuta i mig att "mannen med pilotglasögon" lät sig skiljas från Helena där och då ...

) Allt detta sammantaget - alltså observationen på bron samt observationerna inne på Stadt - räcker och blir över för att det var "mannen med pilotglasögon" som "Brovittnet" såg på Marieholmsbron. Det räcker också och blir över för att det var Helena som gick bredvid honom. Allt det här minns ju "mannen med pilotglasögon" egentligen, men då kom ju den där minnesluckan väl till pass ...
Att GW Persson sedan inte tar upp "Brovittnet" beror ju på att han just antar att en bil användes redan från början. GW Persson hoppar ju till och med över "Hanna" samt säger inte ett ord om "Killarna" heller. Vi har alltså två helt olika teorier (Skövde-polisens och GW Perssons), dock har jag flera gånger flaggat för att de båda teorierna kan vara kombinationsbara - till exempel att Helena mycket väl kan ha börjat att promenera hemåt med "mannen med pilotglasögon", men att en bil anslöt under promenadens gång. Och så var det då det här med att GW Persson mer eller mindre sågar sin egen teori när han säger att sannolikheten för att den är rätt inskränker sig till blygsamma 50/50 ...
Avslutningsvis: För varje gång som du tittar fram och ilsket vaktar "mannen med pilotglasögon", desto mer övertygad blir jag om hans inblandning!