2021-08-23, 23:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det ena vittnesmålet osäkrare än det andra. Jag minns också att det pratats om två olika obs på bron. Vittnet som säger sig ha sett H gå in ien bil är väl motbevisat, lr blandar jag i hop det med det falska vittnesmålet mot ErAn.

Det är rörigt med dessa påstådda observationer. Det hade varit lättare om man hade fått reda på vilka som "gäller" och vilka som anses mer osäkra. Som jag förstått saken, så hade väl inte observationen på Österlånggatan/Kungsgatan med den falska uppgiften mot ErAn att göra? Rätta mig, om jag har fel.
Citera
2021-08-23, 23:53
Medlem
Går man efter vad som kommit fram i utredningen och vittnesmål så kan det ju vara han, med tanke på bilen men att det ska ha varit två stycken verkar vara synonymt med vad de flesta tror. Hon har på något sätt hamnat på den platsen med denna man eller männen.
Citera
2021-08-23, 23:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag fortsätter att undra ...

Om den nu aktuelle mannen inte var på Stadt måste ju följande gälla: Han måste ha setts åka omkring på stan den där kvällen/natten - plus att någon berättade om det för polisen i ett typ "allround-förhör" som de flesta som var på Stadt och/eller nere på stan ombads att anmäla sig till. Men: Att bara åka omkring på stan kan ju inte vara skäl nog för att 29 år senare bli anhållen?! Då hade ju jag lika gärna kunnat bli inhämtad för mordet på Olof Palme! Jag känner att det i rimlighetens namn måste finnas något mer som har skjutsat in den här mannen i utredningsmaterialet. Om han inte var på Stadt, vad gjorde då att han blev en del av utredningsmaterialet? Om han däremot var på Stadt, förändras ju självklart alltsammans.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-23 kl. 23:56.
Citera
2021-08-23, 23:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Intressant ... När jag och några andra har framfört den liknande teorin om den "ackompanjerande mannen med pilotglasögon" (fast utan bil), har du sparkat bakut!

Ja men det beror ju på att jag aldrig har trott på KM som den ackompanjerade mannen med pilotglasögon. Men att CL hann ifatt HA på bron och blev ett ofrivilligt sällskap kan jag köpa.
Citera
2021-08-23, 23:58
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:

Om den nu aktuelle mannen inte var på Stadt måste ju följande gälla: Han måste ha setts åka omkring på stan den där kvällen/natten - plus att någon berättade om det för polisen i ett typ "allround-förhör" som de flesta som var på Stadt och/eller nere på stan ombads att anmäla sig till. Men: Att bara åka omkring på stan kan ju inte vara skäl nog för att 29 år senare bli anhållen?! Då hade ju jag lika gärna kunnat bli inhämtad för mordet på Olof Palme! Jag känner att det i rimlighetens namn måste finnas något mer som har skjutsat in den här mannen i utredningsmaterialet. Om han inte var på Stadt, vad gjorde då att han blev en del av utredningsmaterialet? Om han däremot var på Stadt, förändras ju självklart alltsammans.
Nu är jag novisen i tråden men...har denna mannen aldrig figurerat i tråden tidigare? Är han verkligen helt ny för er här?
Citera
2021-08-23, 23:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja men det beror ju på att jag aldrig har trott på KM som den ackompanjerade mannen med pilotglasögon. Men att CL hann ifatt HA på bron och blev ett ofrivilligt sällskap kan jag köpa.

Det är ju just där som skon klämmer - att du inte vill veta av "mannen med pilotglasögon" som på något endaste litet sätt inblandad. Det var därför som jag tidigare skrev att du vaktar honom.
Citera
2021-08-24, 00:01
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Bra att du tog upp det för jag tänkte på det tidigare idag men glömde bort det. Jag undrar hur det kommer sig att polisen vet att den nu anhållne mannen hade en bil som så väl passar in på den bilen som "Killarna" såg. Finns bilen kvar? Hade man av någon anledning noterat ägaren och dennes bil när det begav sig 1992? Och varför finns den nu aktuelle mannen med i utredningsmaterialet? Han måste ju på något sätt ha utmärkt sig den där kvällen.

Annars är det ju så att den tidens bilregister finns lagrade på gamla magnetband i en bunker utanför Arboga eller Örebro (eller någonstans där runt omkring). Jag ringde själv till ansvarig myndighet 2012 när PU kom upp i tråden för att försöka kontrollera vilken bil han faktiskt hade i juni 1992 och fick just svaret att jag kunde åka till den där bunkern och börja leta.

Det är väl det här de menade:

https://yxhult.se/svensk-berglagring/

(Kumla/Örebro påstås vara Sveriges demografiska mittpunkt och därför lagras en massa arkivmaterial där, tydligen)
Citera
2021-08-24, 00:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Nu är jag novisen i tråden men...har denna mannen aldrig figurerat i tråden tidigare? Är han verkligen helt ny för er här?

Det började 2011 med J*ens L*evin i tråden. Först igår dök namnet Cl*aes L*evin upp.
Citera
2021-08-24, 00:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, även jag har ställt frågan i tråden.

En möjlighet är kanske att man gjort ett omtag i utredningsmaterialet, och exempelvis åter hört personer med en vitaktig bil i området. Att han då när han hördes sa något som fick polisen att fatta misstankar.

Vid omtag kan de ju också ha upptäckt motsägelser från honom vid förhör och annat som inte stämmer in. De kan ju också ha gått vidare med att höra personer som fanns runt honom -92, sådant som tidigare utredare inte utrett, kanske på grund av att de naglat fast vid vissa personer och inte tittat utanför sitt tunnelseende.

Sedan detta med DNA:et. Jag tror inte att det är omöjligt att spår från honom finns på Helenas sko, och att de på något sätt kunnat matcha spåret mot honom. Då är ju frågan hur de gått tillväga.
Citera
2021-08-24, 00:04
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Ligger ju nära till hands att fråga sig om han bedrev någon form av taxiverksamhet, svart lr vit, under bl.a den intressanta tidsperioden. Å andra sidan tycker man ju att det borde föranlett ett tidigt intresse från polisens sida.
Citera
2021-08-24, 00:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det är ju just där som skon klämmer - att du inte vill veta av "mannen med pilotglasögon" som på något endaste litet sätt inblandad. Det var därför som jag tidigare skrev att du vaktar honom.

Nej då, vi tror bara olika, kalla det magkänsla eller vad du vill. Det finns ju fortfarande dom som tror att CP mördade Olof Palme men det är ju deras problem så att säga, inget man kan göra något åt. Folk får givetvis tro vad dom vill. Jag tror inte att KM är inblandad och det får du leva med.
Citera
2021-08-24, 00:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Ni som läser tråden bör nu hänga med i svängarna!

Håkan Jylhä. var den som hade förfesten radbyn. Ett 25 års kalas.

Håkan Jylhä född -67 har haft eller hade en adress på Bråtenvägen 70, exakt samma adress som Peter Kremer har haft den tiden. Och bara gångavstånd till Per Ullberg. Frågan är vem det var i Jylhäs krets som cyklade hemåt på morgonen? Håkan bör ju vara den som var hemma i föräldrahemmet och vakade. Tycker disktrazan berättar vem det var.....som försvann som sista person ut ur hemmet.

Finns flera som kan kopplas samman med Peter kremer och håkan som är födda -67.

Finns mycket intressant rota i denna förfest radbyn med klientel. Eftersom det kan finnas samband med Tunaholmskolan med klasser födda -67 med intressanta personer som ex.som har samband med Lockerudskolan och UG En gammal ungdomsgård (Lockerud) klientelet vi diskuterar just nu på forumet.
Namn som nämns från Lockerud med UG (ungdomsgården bakom sjukhuset).

Peter kremer
Jens Levin
med flera.....
Pm:a gärna frågor om vem eller flera som umgicks på UG (lockerudsgården bakom sjukhuset åren innan -92 ) så gör jag ett försök svara på vilka det var. Viktigt med tanke på närheten till platsen försvinnadet.

Citat:
Ursprungligen postat av balkongman
stop stop stop !
Vad skulle Håkan och Jens ha med Helena fallet att göra.
Jag säger till dig nu i all vänskaplighet, för ditt eget och andras bästa så ber jag dig att lugna ner dig med dina namn hit och dit.
Jag känner både Håkan och Jens sedan barnsben, Jag kännde Håkan väldigt väl.
Håkan och Kräämer har inget att göra med varandra, lugna ner dig nu.
Fan du måste ju ha substans i vad du säger och vilka namn du blandar in.
Vill ni veta vilka som umgicks och vilka som absolut inte umgicks på UG, av de som är födda från 65-69 så kan jag svara direkt.
Krämer ex. hängde på centrumgården och inte Lockerudsgården.
Jyllhä var inte på UG alls.
vill ni veta om UG ? PM:a så får ni riktiga svar.

Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Vill citera mitt eget inlägg eftersom det kan ha missuppfattats.

Detta inlägg från mig skall inte uppfattas som att jag hänger ut de som diskuteras inlägget som misstänkta eller skyldiga till försvinnadet Helena A.Vill verkligen poängtera det. Och ber om ursäkt om jag gjort någon orolig. Kunde ju ha valt språkbruket inlägget bättre dessutom.

Citat:
Ursprungligen postat av WafffenSS
Då du verkar ha god kännedom om Per Jonas Prytz Mariestad så frågar jag:
Björn Wallberg, Erik Andersen, Per Nilsen, Jens Levin, Per Jonas Prytz, Per Ullberg.

Det har diskuterats mycket om dessa namn tråden samt kopplingar till statt, korvkiosken, Marieholmsbron, bilen, Ekudden, båten.

Jag och många fler vill verkligen att vi ska få se en upplösning på det är 20 år gamla försvinnandet av Helena.

återupprepar mig men en fråga som jag tycker är viktig är var var Per Jonas Prytz kompisars bil denna kväll?

En annan vem Jonas Prytz var tillsammans med korvkiosken statt denna kvällen natten.

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ligger ju nära till hands att fråga sig om han bedrev någon form av taxiverksamhet, svart lr vit, under bl.a den intressanta tidsperioden. Å andra sidan tycker man ju att det borde föranlett ett tidigt intresse från polisens sida.

Visst, varför inte svarttaxichaufför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in