Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Jag har inte beskrivit något som kontroversiellt.
Det du gör är att ta en del i en rapport ur sin kontext. Du jämför dödligheten mellan två grupper som inte är jämförbara. Det är andra gången jag skriver detta.
Du citerar: 'Vaccinated are dying at 434% the rate of unvaccinated people.' Som om det handlade om två grupper av personer med samma förutsättningar, när det i själva verket är en vaccinerad grupp som till stor del består av gamla sköra respektive särskilt sårbara personer, och en ovaccinerad grupp som till stor del består av yngre friskare personer.
Självklart är den förra gruppen överrepresenterad bland de avlidna.
Sen drar du slutsatsen 'Nästan som att vaccinet slutat fungera', när forskarna tvärtom fastslår att 'Vaccinated people are not at higher risk of dying from the Delta variant than those who are unvaccinated', samt ' two doses of the vaccine has shown “high levels” of protection against the Delta variant'.
I artikeln jag länkade menar dessutom en dr Anwar att 'The overall rate of infection is much less in vaccinated populations, which “indicates that vaccination is working'. Dr Bollinger på Johns Hopkins slår fast att 'compared to unvaccinated people, vaccinated people are less likely to get infected by all of the strains, including the variants'.
Alltså inte att vaccinet slutat verka som du insinuerar.
Okej yrpanna.
Låt oss förenkla det för dig.
Läs långsamt.
a. Vi utgår ifrån att vaccinet fungerar, det förhindrar folk från att dö.
b. Vi utgår ifrån att de som fått vaccinet har levt enligt rekommendationerna både före och efter vaccinet
Ok. Överens?
Bra
->
1. De som dör nu dog inte under de första 18 månaderna av pandemin.
2. De fick vaccinet. De dog inte då utan levde.
3. De levde från att de fick vaccinet för 4-6 månader sedan fram till förra veckan.
4. De dog alltså inte innan de fick vaccinet
5. De dog inte heller när de fick vaccinet
6. De dog inte heller de närmsta 100 dagarna från att de fick vaccinet
7. De dör alltså nu. Inte tidigare.
8. De dör alltså nu, 4-6månader efter de har fått vaccinet.
9. Om de fortfarande levde hade det visat att vaccinet fortfarande hjälper efter 4-6mån
10. Eftersom de dog så verkar det som att skyddet då fått av vaccinet verkar avta.
Om vaccinet inte slutade skydda personerna, så hade de ju inte dött?