2021-08-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Okej för att allt inte ska vara så j-a PK hela tiden men om man avfärdar tampongautomaten för att det är en kvinnogrej skall man ju likväl kunna avfärda eventuella skäggprodukter för att dessa är typiskt manliga.
Skillnaden är ju påtaglig. Det finns ingen man som tror att de ska sälja herrartiklar med att någon annan betalar och det är bara att ta ur automaten. Dessutom att t.ex. en skola ska betala för att få en automat på deras vägg istället för att de får betalt för att någon driver företag i deras lokal. Svagbegåvat så det förslår!
Citera
2021-08-22, 16:14
Medlem
Citat:
Det är klart det är en extra koll efteråt där allt kollas upp in i minsta detalj, jag kan ju annars stå framför drakarna och säga att jag säljer för 10miljoner och har stora kunder medan jag i själva verket endast har en prototyp som inte har ett enda designskydd ens...

Hur mycket hjälp deltagarna får beror ju på vad som efterfrågas, vissa behöver egentligen "bara" det rena kapitalet medan andra behöver kontaktnätet draken har med sig o.s.v. Precis som när man söker finansiering eller kontakter i affärsvärlden utanför tv som bekant.
Produktionsbolaget för tv kunde ju kontrollera om de uppgifter som förmedlas är riktiga och inte fiktiva. Meningen är ju att det ska vara en försäljning/investering där och då.

Vad ska de kolla upp, det är oftast nya företag utan redovisade siffror? Officiella siffror är upp till två år gamla. Få har någon marknadsundersökning att redovisa mer än att de har frågat några kompisar.

Det största problemet är att få ut en produkt på marknaden, det räcker inte att uppfinna världens bästa sak. Därtill behöver man skydda produkten mot kopiering vilket inte är det enklaste eller ens billigt. Dessa två grejorna är oftast mer avgörande än att få fram en färdig produkt. Det är inte bara att springa till något varuhus och erbjuda sin produkt. Se när Ullared erbjuder en plats vilket intresse det är och de vill dessutom bestämma över priset.
Citera
2021-08-23, 08:02
Medlem
Esposito1887s avatar
Man saknade kritiska frågor kring tampongautomaten. Ser inte riktigt framför mig varför företag skall börja bjuda på något som väldigt få (?) har klagat om tidigare.

Är väl som allt man bjuder sina anställda/kunder på. Lite positivt i början, sedan vänjer de sig och sedan blir det ett jävla liv om man plockar bort det. Hade skippat denna både som arbetsgivare och investerare.
Citera
2021-08-23, 08:49
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Skillnaden är ju påtaglig. Det finns ingen man som tror att de ska sälja herrartiklar med att någon annan betalar och det är bara att ta ur automaten. Dessutom att t.ex. en skola ska betala för att få en automat på deras vägg istället för att de får betalt för att någon driver företag i deras lokal. Svagbegåvat så det förslår!

Att skolor, och därmed i förlängningen kommunen, skall betala för det kan man givetvis ifrågasätta men saken var ju mest att det erbjuds för att inte tjejerna skall gå hem när detta behövs och att gratis tillgång i t.ex. skålar inte har fungerat.
Då blir frågan om den kostnaden motiverar att hålla kvar tjejerna i skolan den dagen istället för att dom går hem. Det har jag ingen aning om.
Men att avfärda något med att det bara är en kvinnogrej är ju i sig löjligt.

Citat:
Produktionsbolaget för tv kunde ju kontrollera om de uppgifter som förmedlas är riktiga och inte fiktiva. Meningen är ju att det ska vara en försäljning/investering där och då.

Vad ska de kolla upp, det är oftast nya företag utan redovisade siffror? Officiella siffror är upp till två år gamla. Få har någon marknadsundersökning att redovisa mer än att de har frågat några kompisar.

Det största problemet är att få ut en produkt på marknaden, det räcker inte att uppfinna världens bästa sak. Därtill behöver man skydda produkten mot kopiering vilket inte är det enklaste eller ens billigt. Dessa två grejorna är oftast mer avgörande än att få fram en färdig produkt. Det är inte bara att springa till något varuhus och erbjuda sin produkt. Se när Ullared erbjuder en plats vilket intresse det är och de vill dessutom bestämma över priset.

Jo men även om produktionen kontrollerar kan dessa omöjligen veta vad drakarna vill veta till punkt och pricka. Givetvis finns det grunder man kan undersöka på förhand som om omsättning etc som sedan nämns framför drakarna men allt som drakarna kommer vilja veta kommer man ändå inte kunna kolla upp varvid en efterkoll blir nödvändig ändå, så sker ju i alla länders program av tråden att döma.

Det finns ju förövrigt olika företag som pitchas, vissa är bara en idé (som tjejerna med förvaringen senast) medan andra är olika långt framme i sitt företag (som elmoppen och godiset senast).

Att få ut produkten på marknaden eller iaf nya marknader är nog också en av dom absolut vanligaste anledningarna till att deltagare söker till draknästet, visst pengarna men det kan man rätt ofta ordna på andra vis men kontakterna som öppnar dörrar till marknader man annars inte nått är värda en del av sitt företag.
Citera
2021-08-23, 10:25
Medlem
Intelligenss avatar
Den där tampongautomaten. Det enda sättet de kommer kunna tjäna stora pengar på den gör så att skattebetalarna får står för notan via att kommunala skolor blir tvingade att köpa in dem efter påtryckningar.
Citera
2021-08-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Den där tampongautomaten. Det enda sättet de kommer kunna tjäna stora pengar på den gör så att skattebetalarna får står för notan via att kommunala skolor blir tvingade att köpa in dem efter påtryckningar.

Så är det.

Jag kollar inte mer på detta. För politiserat program.
Citera
2021-08-23, 11:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-is-Racist
Jag kollar inte mer på detta. För politiserat program.
Verkligen. Multimiljonärer som vill finansiera entreprenörers affärsidéer. Är det inte sjukt PK så säg.
Citera
2021-08-23, 17:56
Medlem
Citat:
Att skolor, och därmed i förlängningen kommunen, skall betala för det kan man givetvis ifrågasätta men saken var ju mest att det erbjuds för att inte tjejerna skall gå hem när detta behövs och att gratis tillgång i t.ex. skålar inte har fungerat.
Då blir frågan om den kostnaden motiverar att hålla kvar tjejerna i skolan den dagen istället för att dom går hem. Det har jag ingen aning om.
Men att avfärda något med att det bara är en kvinnogrej är ju i sig löjligt.
Vet inte om dagens unga tjejer är mer korkade än tidigare generationer, men det är möjligt. De unga flickvänner jag haft och vänner till dem hade alltid tamponger i sin väska oavsett de hade mens eller ej. De var alltid förberedda. Om någon skulle ha glömt eller få slut så lånade de av varandra.

Detta är alltså ett ickeproblem och jag har aldrig hört att någon behövt gå hem för att de fått mens. De har kanske skylt på det någon gång men det var väl mest för att få en orsak som ingen kunde motsäga. Tjejer har haft mens alltid så det är inget nytt. Tvärtom har dagens generationer det betydligt lättare än tidigare.

Hela denna grej med gratis tamponger är en feministisk grej som de har fått för sig att göra till en jämställdhetsgrej. Tjejer behöver vissa saker och killar andra. I jämförelse så slutar aldrig mäns skägg att växa vid övergångsåldern. Att lasta över personliga kostnader på samhället är typiskt både feminint och kommunistiskt. Köp en menskopp så är problemet löst över överskådlig tid till en minimal kostnad. Det är dessutom mer hållbart, klimatsmart och inte minst ekonomiskt!
Citera
2021-08-23, 19:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Detta är alltså ett ickeproblem och jag har aldrig hört att någon behövt gå hem för att de fått mens.
Det var en ganska vanlig frånvaroorsak bland tjejer när jag gick i skolan.

Dock handlade det nog mest om skoltrötthet, så en automat som hjälper mot det hade varit något. Då hade jag också investerat.
Citera
2021-08-24, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Dock handlade det nog mest om skoltrötthet, så en automat som hjälper mot det hade varit något. Då hade jag också investerat.

Jo, men handlade det om bristen på tampong (eller binda) eller p.g.a. kramper och värk?
Är det p.g.a. det förstnämnda så skulle absolut en dylik apparat hjälp (i likhet med eget ansvar, men självklart är det lätt att glömma att stoppa ner i väskan), men är det det sistnämnda spelar det ingen större roll om det finns en sådan apparat eller inte.

Dock är detta tämligen irrelevant.
Finns det ett behov av apparaten? Ja, det gör det.
Presenterade företaget en bra affärsplan? Nej, det gjorde de inte.
Citera
2021-08-24, 09:51
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
....
Finns det någon statistik på hur det gått för bolagen?
Finns det någon som bloggat eller liknande om Draknästet och alla företagen?

Vi fick iaf inga pengar trots alla fem drakar.
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fvideo .php%3Fv%3D10152673505490404%26amp%3Bl%3D417460730 7552397257

MagI
Global mästare på 3DTetris
.....

Att starta en sådan blogg är väl ett bra projekt för dig?
Citera
2021-08-24, 10:03
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Så var det när även jag gick i skolan. Med en sådan här automat försvinner ännu ett skäl till att skolka så det är ju bra.

Det blir bara tröttsamt när en sådan här grej avfärdas för att det är PK etc. I ett sådant här program handlar det ju rent krasst om huruvida det är en bra investering eller ej och kommer denna ut i stor skala är det ju en bra investering om det nu blev investering även efter programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in