2021-08-22, 23:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Hur menar du Sverige ligger ju jättedåligt till om du jänför med de övriga nordiska länderna?

Ja det kan man fråga sig:

Sverige: 14668 döda

Norge: 811
Danmark: 2563
Finland: 1013
Island: 30
Summa: 4417

Befolkning:
Sverige: 10 496 511

Norge: 5328000
Danmark: 5806000
Finland: 5518000
Island: 356991
Summa: 17008991
Citera
2021-08-22, 23:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. För mig sitter det i ryggmärgen att bara gå patientens ärenden. Det är mitt jobb dom ssk.

Då utför du din plikt till ditt yttersta. Jag har som sagt inget otalt med dig, men med dina arbetsgivare.
Citera
2021-08-23, 00:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja men jag har ju redan skrivit att jag tycker att det är åt helvete att de inte fick vård. MEN med detta som faktum hade det varit ännu mer åt helvete att inte ge dessa patienter palliativ vård när de väl var döende.

Det är det jag argumenterat för hela tiden.

Du måste vara mer precis när du argumenterar med autister, det går inte fram liksom, krävs både hängslen och livrem. SSK har inte gjort fel per se, ledningen har fallerat! Sen kan man argumentera om personligt ansvar och bla bla. Visa mig den som ger upp sin egen försörjning, plocka gärna fram jesus inom dig och kasta första stenen. Ja förutom dr whistleblower då, jag har skickat honom en slant.
Senast redigerad av revodneb 2021-08-23 kl. 00:31.
Citera
2021-08-23, 00:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Världen skulle gå i depression. Folk skulle hamna fattiga och svälta ihjäl. Samhället sköter inte sig själv. Vilket skulle öka våldsamheter det skulle mes all sannolikhet leda till krig om tillgångar.

Om du inte redan nu har skyddat dig mot det här så har du gjort något fel.
Citera
2021-08-23, 01:04
Medlem
Citat:
Ja det är klart att det var åt helvete att patienterna inte fick adekvat vård. Det fattar alla.

Men med det i åtanke var inte den palliativa vården problemet.

Problemet var att man inte kunde administrera korrekt vård till patienterna.

En massa högerblivna i tråden har inte greppat detta. (Eftersom jag själv, av en del fåvitska debattörer etiketterats som varande "vänsterbliven" ser jag mig nödgad att använda detta epitet på de som ställer sig konträra min hållning i frågan.)

Varför kunde man inte ”administrera korrekt vård”? Det fanns väl minst tusen platser på militärsjukhus har jag för mig som nog hade kunnat ge ett par liter syrgas per patient. Ingen raketforskning direkt!

Man orkade inte helt enkelt och de gamla prioriteras inte i Sverige. Det var lättare att ta fram Lilla Sprutan. Och de värdegrundscertifierade sjuksköterskorna sade inte emot. Med ett empatiskt leende på läpparna gav de precis det som ordinerats.

Väldigt intressant faktiskt. Det skulle vara intressant att gå på någon etikkonferens inom den svenska vården i framtiden. Detta ovan lär inte ens diskuteras utan allt blir nog som vanligt att man problematiserar något litet struntdilemma om huruvida någon papperslös ska få en blindtarmsoperation eller ej medans man aldrig kommer diskutera att man hade ihjäl tusentals äldre i onödan.
Citera
2021-08-23, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Varför kunde man inte ”administrera korrekt vård”? Det fanns väl minst tusen platser på militärsjukhus har jag för mig som nog hade kunnat ge ett par liter syrgas per patient. Ingen raketforskning direkt!

Man orkade inte helt enkelt och de gamla prioriteras inte i Sverige. Det var lättare att ta fram Lilla Sprutan. Och de värdegrundscertifierade sjuksköterskorna sade inte emot. Med ett empatiskt leende på läpparna gav de precis det som ordinerats.

Väldigt intressant faktiskt. Det skulle vara intressant att gå på någon etikkonferens inom den svenska vården i framtiden. Detta ovan lär inte ens diskuteras utan allt blir nog som vanligt att man problematiserar något litet struntdilemma om huruvida någon papperslös ska få en blindtarmsoperation eller ej medans man aldrig kommer diskutera att man hade ihjäl tusentals äldre i onödan.
Man kunde inte administrera korrekt vård eftersom det fattas sjuksköterskor.
Citera
2021-08-23, 01:40
Medlem
Citat:
Man kunde inte administrera korrekt vård eftersom det fattas sjuksköterskor.

Finns viljan så går det alltid att ordna. Här i USA erbjuds sjuksköterskor uppåt 40 000kr per vecka eller mer nu av sjukhusen i Södern som är överfulla. Om Landstingen erbjudit liknande hade det kommit sjuksköterskor från hela Europa och hjälpt till.

Edit: egentligen klandrar jag inte er på golvet. Det är inte lätt att stå emot ett helt system, grupptänk osv. Precis samma fenomen som att vi importerat miljoner lågutbildade från tredje världen och alla har låtsats som att det är en fantastisk idé.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-08-23 kl. 01:43.
Citera
2021-08-23, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då utför du din plikt till ditt yttersta. Jag har som sagt inget otalt med dig, men med dina arbetsgivare.

Vår arbetsgivare kommer aldrig ge oss eller patienterna det dom verkligen behöver, enda sätt är massuppsägning då kommer dom tvingas till handling och cheferna ovanifrån tillsammans med politiker har dom då inget val.

Efter 10 år i vården ser jag ingen annan väg.
Senast redigerad av rawjudge 2021-08-23 kl. 02:46.
Citera
2021-08-23, 06:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, smittspridningen kan bli, värre, än förra hösten, då, maximalt, 70 procent av hela Sveriges befolkning har en effektiv immunitet. Vaccinen är inte 100 procentigt effektiva och de som hade Covid-19, våren 2020, förlorat större delen av sin immunitet).

Alltså kommer Delta-varianten att spridas ibland de ovaccinerade och som en genombrottsinfektion hos vissa vaccinerade. Detta kommer inte att upphöra förrän samtliga invånare i Sverige, antingen är skyddade av vaccin eller/och skyddade genom att de haft en, eller flera) SARS-COV2 infektion(er).

Men antalet IVA fall och avlidna i/med Covid-19 kommer inte att vara lika många som under förra vintern. Detta tack vare vaccineringen och den naturligt förvärvade immunitet som kan tänkas finnas hos befolkningen. Får alla som är 40 år och äldre, dessutom en bosterdos, så kanske inte ens IVA fallen och dödsfallen blir något större problem, alltså ungefär som idag. Vi har inte någon jätte stor belastning på sjukvården idag.

Njaaa,njaaaaaaaa.

Du glömmer de vaccinerade som fick sprutan i januari och feb.

Hur tror du deras skydd kommer vara i höst och vinter?

Mm, vaccinerade kommer också drabbas hårt.
Citera
2021-08-23, 06:47
Medlem
Citat:
Ja det kan man fråga sig:

Sverige: 14668 döda

Norge: 811
Danmark: 2563
Finland: 1013
Island: 30
Summa: 4417

Befolkning:
Sverige: 10 496 511

Norge: 5328000
Danmark: 5806000
Finland: 5518000
Island: 356991
Summa: 17008991

Otrolig skillnad.

Covid-dödsfall per en miljon invånare:

Sverige: 1,438
Danmark: 441
Finland: 182
Norge: 148
Island: 87
Citera
2021-08-23, 07:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Hur menar du Sverige ligger ju jättedåligt till om du jänför med de övriga nordiska länderna?

Det får du nog visa med siffror isf.
Citera
2021-08-23, 07:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Det har vi, bara att jämföra med Norge så ser du. Slå gärna ihop alla nordiska länder så ser du det också. Övriga Europa är inte som oss, kindpussare och annat trams. Ungern exempelvis är kindpussare deluxe, munskydd eller ej, ge fan i kindpussning.

Så dödligheten(antalet döda/antalet smittade) för Covid-19 i gruppen +80 är alltså mycket större i Sverige.

Jag tror nog jag ska kontrollera ditt påstående. Återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in