Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Ja det är klart att det var åt helvete att patienterna inte fick adekvat vård. Det fattar alla.
Men med det i åtanke var inte den palliativa vården problemet.
Problemet var att man inte kunde administrera korrekt vård till patienterna.
En massa högerblivna i tråden har inte greppat detta. (Eftersom jag själv, av en del fåvitska debattörer etiketterats som varande "vänsterbliven" ser jag mig nödgad att använda detta epitet på de som ställer sig konträra min hållning i frågan.)
Varför kunde man inte ”administrera korrekt vård”? Det fanns väl minst tusen platser på militärsjukhus har jag för mig som nog hade kunnat ge ett par liter syrgas per patient. Ingen raketforskning direkt!
Man orkade inte helt enkelt och de gamla prioriteras inte i Sverige. Det var lättare att ta fram Lilla Sprutan. Och de värdegrundscertifierade sjuksköterskorna sade inte emot. Med ett empatiskt leende på läpparna gav de precis det som ordinerats.
Väldigt intressant faktiskt. Det skulle vara intressant att gå på någon etikkonferens inom den svenska vården i framtiden. Detta ovan lär inte ens diskuteras utan allt blir nog som vanligt att man problematiserar något litet struntdilemma om huruvida någon papperslös ska få en blindtarmsoperation eller ej medans man aldrig kommer diskutera att man hade ihjäl tusentals äldre i onödan.