• 1
  • 2
2021-08-22, 23:30
Medlem
Om man börjar närma sig typ 30 och vill sadla om och börja studera på högskola. Hur känner ni inför det? Jag känner lite ångest då jag kommer att vara omkring folk som har kommit precis ut gymnasiet och allt. Vad skall jag göra?
Citera
2021-08-22, 23:35
Medlem
voidvagues avatar
När jag läste "Äldre person" så förväntade jag mig att du skulle vara 50+.

Om du är 30 så är det inga problem. Jag hade för fan folk i mina kurser som var 50+, några var 60+.
Citera
2021-08-22, 23:37
Medlem
tastass avatar
Jag började plugga vi 26 års ålder och det var inga problem att hänga med i studentlivet.
Några år till borde inte vara något problem.

Kör på.
Citera
2021-08-22, 23:38
Medlem
Majsmans avatar
Beror på utbildningen då vissa har förmodligen arbetat utan utbildning/olegitimerade ett tag, som void säger är det oftast blandat.
Citera
2021-08-22, 23:38
Medlem
DoggingDoriss avatar
Inga problem. Jag var ca 35 när jag pluggade och medelåldern i min klass var ca 28 år.
Citera
2021-08-22, 23:40
Medlem
IcyHearts avatar
Säger detsamma. En ”äldre person” kring studier låter ändå som typ 50.

Så skulle inte tänkt nåt särskilt kring det, i din ålder. Skulle gärna sadlat om själv, men har inte studielån kvar längre att utnyttja. Så jag får vara kvar i skiten.
Go for it! Inga tvivel, om du tror det är rätt. Om de andra är yngre, so what. Du blir den äldre, coola, livserfarna.
Citera
2021-08-22, 23:40
Medlem
maxatdunders avatar
Ditt liv och man är inte för gammal att lära sig saker. Det brukar alltid vara några enstaka i din ålder som du säkert kan umgås med. På svenska universitet brukar alla hänga/plugga med varandra oavsett ålder om du är skön. Om du vill ligga med yngre tjejerna får du nog behöva tramsa runt i någon fånig dräkt och svepa öl medan du snurrar.
Citera
2021-08-22, 23:41
Medlem
Åldrarna då man studerar på högskolan är mer blandad numera vilket hör ihop med att samhället förändrats.

Största problemet som äldre brukar vara att man hunnit dra på sig större fasta utgifter vilket kan bli lite jobbigt om man blir student igen.
Citera
2021-08-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Om man börjar närma sig typ 30 och vill sadla om och börja studera på högskola. Hur känner ni inför det? Jag känner lite ångest då jag kommer att vara omkring folk som har kommit precis ut gymnasiet och allt. Vad skall jag göra?

30 är ingen ålder. Distansutbildningar, lärarutbildningar och korta 2/3-åriga utbildningar har ofta studenter en bit över 30. På långa utbildningar, tex till civilingenjör, förekommer nån enstaka 30-åring men inte så mycket äldre. .

Äldre har ofta erfarenhet och självdisciplin, men kan ha glömt matematiken och annan teori från gymnasiet helt. Ska du plugga ingenjör kan du behöva en repetitionskurs av matten.
Citera
2021-08-22, 23:43
Medlem
Get-Schwiftys avatar
Men herregud, ”närma sig typ 30”. Trodde också att du var över 50 med den rubriken.
Jag sadlade om efter 12 år i en bransch och började plugga annat som 35-åring.
Visst det var en del småkids i klassen direkt från gymnasiet men hälften av klassen var mellan 30-60.
Det var jättebra helt enkelt och något du absolut kan göra.
Citera
2021-08-22, 23:51
Medlem
badsaltads avatar
Snittåldern i svenska högskolor ligger på 24, så du skulle inte sticka ut som gammal.
Citera
2021-08-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ditt liv och man är inte för gammal att lära sig saker. Det brukar alltid vara några enstaka i din ålder som du säkert kan umgås med. På svenska universitet brukar alla hänga/plugga med varandra oavsett ålder om du är skön. Om du vill ligga med yngre tjejerna får du nog behöva tramsa runt i någon fånig dräkt och svepa öl medan du snurrar.
Känner bara att man har inget gemensamt med de yngre personerna längre lol. Typ 19åringar och liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in