2021-08-22, 21:51
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, det behövs riktigt mycket belägg och fakta för att döma någon till mord i ett incidentmål. Det som saknas just i det målet är just belägg och fakta.
Apropå varför SD ljugit i vissa sammanhang då måste man ta i beaktande hur åkl försökt lägga upp bevisningen.
Åkl påstår bland annat att SD en natt ringt till polisen och berättat om tre skumma typer i skogen. Åker tillbaka till platsen med pannlampa och träffar polismännen.
Träffat en granne som rastar sin hund mitt i natten. Småpratat med grannen och samtidigt mitt i alltihopa planerat ett mord och ville mörda LW samma natt !!! Vilket är totalt befängt.
Sen när har man börjat kontakta polisen och bemöta dem och efteråt åka iväg och slå ihjäl sin flickvän?!
Det är en del av åkl motivering för överklagan till HR.
Resten av bevisningen har ingen bättre kvalitet än den här biten.
En sån bevisföring provocerar att den misstänkte går i försvarsposition och inte berättar hela sanningen.
Om det är så här att SD är GM varför skulle han vända på kroppen och leta i LWs ficka?
Han skulle rimligtvis veta i förväg i vilken ficka LW brukar lägga telefonen.
Det är ingenting att leta efter eller vända kroppen för.
Dagens mobiltelefoner är ganska stora och det finns ingen anledning att vända ut och in en ficka för att leta efter luren!
Om det ligger inte till på det viset att GM letade faktiskt efter nåt annat än telefonen.
Det knappast nån motiv för SD att logga in på LWs mejl konto fem på morgonen.
Framförallt att ta den stora risken att befinna sig i LWs lägenhet 5 på morgonen och logga in på hennes mejl konto från hennes hemdatorn som åkl påstår.
Utan att väcka barnet eller bli upptäckt av grannarna.
Logga in på mejl kontot för att ta bort vad ?
Vad är det för super viktig mejl som behöver tas bort ?!
Det finns hur många luckor som helst i bevisningen.

Nu vet ju ingen av oss vad som hade hänt om polisen INTE kommit till platsen när SD anmält ”bakhållet”…

Iom anmälan hade han ju så fiffigt placerat ett par potentiella GM där.
Citera
2021-08-22, 21:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
För detta talar också att utseendet på blodet på benen indikerade att kroppens position ändrats.

Ja, just det.
Jag tror att jag förtränger just den biten, eftersom jag verkar glömma den detaljen hela tiden. Jag upplever det obehagligt, eftersom det funnits en kant runt blodet som visar att det "torkat" in där, koagulerat innan benens läge ändrats. Det får mig att rysa v obehag då jag tänker att det inte handlar om sekunder eller minuter.

Kroppen ligger också med fötterna vända mot platsen där trädstammen har fått flera skador (och blodet hittats) och huvudet vänt åt andra hållet.

Obs, Varnig. Bilden kan upplevas obehaglig.
Pixlad bild på kroppen, men grafisk.

Tar med den bara för att visa hur läget ändrats.

Citera
2021-08-22, 22:01
Medlem
Citat:
Eftersom det var mycket blod runt fickan, men ej under locket, så bör dödsmisshandeln ha hållit på en stund innan mobilen plockades ur fickan och således torde den ha hunnit stängas av.

Om GM nr två skulle ha tagit ur mobilen under pågående misshandel är det inte otroligt att hen blivit träffad/skadad. Det borde då också ha lämnat LW:s kläder mer i ”oordning”.

Så det tror jag inte riktigt på.

Jag tror att mobilen plockades ur fickan efter att LW hade dött.

(Jag har lyssnat flera gånger på teknikerns vittnesmål angående blod på LW:s ben och även det här med fickan, men har det inte i huvet. Jag ska lyssna på det igen vid tillfälle. Har du lyssnat och lagt märke till att teknikern hintat om det förlopp du anser vara möjligt?)

Undrar en sak apropå detta: om mobilen och diverse betalkort låg i samma fodral så måste gm ha tagit ut fodralet ur fickan, tagit ut mobilen och sen lagt tillbaka fodralet med korten i fickan igen?

För jag minns inte att jag har läst någonstans i teknikernas rapporter att fodralet låg på marken eller att det är borta. Gör du?

En random mördare skulle knappast bry sig om att stoppa tillbaka fodralet med korten. Men en person med tvångsmässiga/aussiedrag, typ SD, skulle mycket väl ha kunnat gjort det..
Citera
2021-08-22, 22:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det du pysslar med är lite som gaslighting.
Här ligger inga länder oavsett om du svär eller om flyttar fokus på det vi diskuterar lite hela tiden.

Vi diskuterar inte om HD vill ha huset kvar eller inte.

Det vi diskuterar är att du påstår att det är HD som ser till att huset finns kvar.

Hur i hela friden blir pysslande och städande av SDs hus till att det är HD som ser till att huset finns kvar. Av det trollas inga pengar fram.

Tidigare påstod du: "Det är mindre självklart att ta ut skilsmässa och bidra med en halv miljon för att huset inte ska säljas."

Tvärtom, med HDs flytt och skilsmässa finns risken att SD inte klarar av att behålla huset. Nu lyckades han med det, och vem vet, kanske är lånet från HDs föräldrar.
Kanske behövde SD inte betala så mycket till HD per månad.

Men det har du inte lyckats bevisa.

Jag tror att båda ville ha kvar huset.

Om man börjar syna dina argument för varför HD är skyldig till anstiftan, blir det inte mycket mer än en magkänsla som du har.

Du upprepar dina argument som du har "hittat" så att de till sist har blivit "sanningar". Och svänger dina sanningar till att det är jag som måste ringa till HDs kompis, för du vet var landet ligger.

Nu är jag trött på den här diskussionen.
Du har inte kunnat visa att HD är den som ordnat så huset blir kvar.
Sedvanligt och förväntat töntigt från dig.

Jag har gett det som finns i FUP.
Att SD inte klarar huset, att banken nekat, att HD vill ha kvar huset och ATT han betalar per månad till HD.

Detaljer hur det dåraktiga paret sen lagt upp det finns inte.

Att jag sen kompletterar med en diskussion om att HD suktar efter mattor på altanen, är där och härjar 6 timmar och städar samt rensar i trädgården står mig fritt.
Citera
2021-08-22, 22:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Undrar en sak apropå detta: om mobilen och diverse betalkort låg i samma fodral så måste gm ha tagit ut fodralet ur fickan, tagit ut mobilen och sen lagt tillbaka fodralet med korten i fickan igen?

För jag minns inte att jag har läst någonstans i teknikernas rapporter att fodralet låg på marken eller att det är borta. Gör du?

En random mördare skulle knappast bry sig om att stoppa tillbaka fodralet med korten. Men en person med tvångsmässiga/aussiedrag, typ SD, skulle mycket väl ha kunnat gjort det..

Jag vill minnas att SD:s försvar hade som ett argument att ”varför skulle han ta kreditkort etc för det har han ju själv”.
Jag har tolkat det så att korten försvann i samband med mordet, och då tänker jag att de låg i fodralet, och att GM tog hela kitet.

(NB att nu är jag ute på hal is, för det är ett tag sen jag lyssnat på förhör/läst FUP. Hoppas att jag inte rent av blandar ihop det med något annat fall… 🙄 )
Citera
2021-08-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ja, det behövs riktigt mycket belägg och fakta för att döma någon till mord i ett incidentmål. Det som saknas just i det målet är just belägg och fakta.
Apropå varför SD ljugit i vissa sammanhang då måste man ta i beaktande hur åkl försökt lägga upp bevisningen.
Åkl påstår bland annat att SD en natt ringt till polisen och berättat om tre skumma typer i skogen. Åker tillbaka till platsen med pannlampa och träffar polismännen.
Träffat en granne som rastar sin hund mitt i natten. Småpratat med grannen och samtidigt mitt i alltihopa planerat ett mord och ville mörda LW samma natt !!! Vilket är totalt befängt.
Sen när har man börjat kontakta polisen och bemöta dem och efteråt åka iväg och slå ihjäl sin flickvän?!
En sån bevisföring provocerar att den misstänkte går i försvarsposition och inte berättar hela sanningen.
Om det är så här att SD är GM varför skulle han vända på kroppen och leta i LWs ficka?
Dagens mobiltelefoner är ganska stora och det finns ingen anledning att vända ut och in en ficka för att leta efter luren!
Om det ligger inte till på det viset att GM letade faktiskt efter nåt annat än telefonen.
Framförallt att ta den stora risken att befinna sig i LWs lägenhet 5 på morgonen och logga in på hennes mejl konto från hennes hemdatorn som åkl påstår.

Troligen var mordet tänkt att ske den kvällen = 11e eller 12e men det blev inte av av olika anledningar.

I vilket fall som helst måste det ske innan usa-resan, med avfärd mot Arlanda sent den 15e, så att mordet var avklarat innan dess). Det fick i stället bli runt 23.30 måndag den 14e och den 15e på dagen jobbade SD...
Citera
2021-08-22, 22:26
Medlem
Citat:
Nu vet ju ingen av oss vad som hade hänt om polisen INTE kommit till platsen när SD anmält ”bakhållet”…

Iom anmälan hade han ju så fiffigt placerat ett par potentiella GM där.

Ja, det blev inte riktigt som SD hade tänkt sig. Han hade väl tänkt sig just det = att poliserna inte skulle åka på ett sånt larm, hans tänkta villospår, däremot skulle det noteras (vilket tog poliserna ett bra tag att få till ett pm). Men 112 hade nog detta samtal klart för sig.
Citera
2021-08-22, 22:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Fetad text: jag tycker att du har en poäng i ditt resonemang runt mobilen här. Att SD är gärningsmannen tvivlar jag däremot inte en sekund på.

Faktum är att L:s mobilaktivitet var stillastående under hela 11 min bakom planket, koordinatförändring ses c:a 23:37. En dryg minut senare, kl 23:38, anges sista position framför planket i närheten av garaget och i riktning från BP. Platsdata förmodas ha stängts av här.

Så hur kommer det sig att aktiviteten är stillastående i hela 11 min, kan det finnas en enkel förklaring här? En hypotes är att L antingen tappar mobilen eller blir fråntagen den, i anslutning till att hon och SD rundar planket. Gissningen är alltså att mobilen blir liggande i terrängen under brottet för att efteråt plockas upp av gärningsmannen. Och eftersom mobilen ligger där den ligger så förblir koordinaterna desamma.

Blodet ovanpå vänster ficka är L:s blod och avtrycket ser ut att komma från en mindre hand, det skulle i sådana fall kunna vara hennes egen hand på fleecen, kanske med avsikt att söka skydda bålen under attacken.

Man får också komma ihåg att minst en ljuskälla var nödvändig för att kunna se i det kolsvarta mörkret vid den här tidpunkten på dygnet. Skulle L verkligen ha stoppat ner sin mobil i fickan istället för att ta tillvara på dess ljuskälla?

Hörlurarna var också borta och de kan eventuellt ha förvarats i fickan.
Citera
2021-08-22, 23:22
Medlem
Citat:
Jag vill minnas att SD:s försvar hade som ett argument att ”varför skulle han ta kreditkort etc för det har han ju själv”.
Jag har tolkat det så att korten försvann i samband med mordet, och då tänker jag att de låg i fodralet, och att GM tog hela kitet.

(NB att nu är jag ute på hal is, för det är ett tag sen jag lyssnat på förhör/läst FUP. Hoppas att jag inte rent av blandar ihop det med något annat fall… 🙄 )
Jo, försvararna påpekade att Stefan inte behövde ta hennes bankkort, eftersom han har ett eget..
Mobilen med skyddsfodral/kortficka samt hörlurar försvann.
Plockades ur hennes ficka.
Citera
2021-08-22, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, men om SD nu fick låna pengar på något sätt, hur bevisar det att det var HD som fixade att huset blev kvar.

Inte kan det vara som du tidigare menat, att hon lånade pengar till honom. Det finns ingen logik i det här ju.

Jag fattar inte logiken alls.

Om hon velat ha huset kvar, då hade det bästa ju varit att SD inte köpte ut henne alls, utan att hon var delägare, som tidigare?
Jag förstår inte tjaffset.
HD ville absolut att huset skulle finnas kvar,
Stefan kunde inte lösa ut henne från huset, så de gjorde upp en deal med hennes föräldrar och Stefan blev försatt i skuld till HD genom det.
HD var mycket angelägen om att huset skulle finnas kvar för flickornas skull, de hade växt upp där blablabla
Citera
2021-08-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jo, försvararna påpekade att Stefan inte behövde ta hennes bankkort, eftersom han har ett eget..
Mobilen med skyddsfodral/kortficka samt hörlurar försvann.
Plockades ur hennes ficka.

Ett ytterst märkligt uttalande av försvaret. Som om ingen med eget kort snor någon annans. Den där Backman är lite knäpp, finns flera konstiga frågor från honom. Som om han inte kan komma på något annat att säga
Citera
2021-08-23, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ett ytterst märkligt uttalande av försvaret. Som om ingen med eget kort snor någon annans. Den där Backman är lite knäpp, finns flera konstiga frågor från honom. Som om han inte kan komma på något annat att säga
Allra sämst var C, det var nåwgot av det tråkigaste mest patetiska jag genomlevt att lyssna på hans sävliga långsamma bortförklaringar om hur man ska ha i åtanke att det skulle möjligtvis troligast kunna vara som så att det blabla.. sövande. Så urbota dumt att jag blev förbannad, men knöt handen i fickan.
Det är jäkligt synd att inte hela rättegångspromemorierna och försvarstal spelas in. Det skulle vara otroligt bra, styrka samt få fram sanningen och allt dumt trams som möjligen skulle kunna ha hänt om nu inte det vore så att Stefan inte skulle hunnit ta sig mellan brottsplatsen och hemmet samt gjort sig av med eventuellt mordvapen och hunnit tvätta av blod och sanerat, samtidigt som han hade lite måsten, tvättade, klippte gräset, vattnade gräset, det är inte rimligt att han skulle hunnit.
Värst var när han påstod att detinte gick att säkra att det var just Lenas skrik som hördes, för varför hörde ingen annan det? Det skulle varit ett skrik som pågick i flera minuter och så längekan ingen människa skrika, så det faller på sin egen orimlighet. Varför skulle de på andra sidan motorvägen hört Kenas dödsskrik ochinte de som bodde närmre?
Han, CO, är ta mig fan dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in