2021-08-22, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fortfarande är cirka hälften av befolkningen inte vaccinerade med två sprutor. Har man då ett mycket mer smittsamt virus, samtidigt som restriktionerna lättat och folk sänkt garden är det inte konstigt att smittan ökar. Nu har dessutom skolorna öppnat, men den effekten kommer nog först senare. Jag förväntar mig kraftigt ökad smittspridning nu närmaste 1-2 månaderna.
2/3 har fått dos 2. Hur mycket mer kräver ni?
Citera
2021-08-22, 10:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Nu var inte det frågan utan om du tvivlar på vaccinets effekt ? Vad är det med detta ställ och undvika svar på enkla ja och nej frågor.

Är ju ingen tvekan om att vaccinet hjälper. Det är främst unga som står för ökningen på IVA just nu. Samtidigt läste jag att ingen under 60 som vårdas på IVA har tagit sina två sprutor.

Sedan råder det delade meningar om hur varaktig vaccinationseffekten är. Jag tror vi behöver fylla på vårt skydd, inte minst för att vara på säkra sidan. Sedan finns ju en rädsla för att muterat virus tar sig förbi vaccinationsskyddet. Därför mycket viktigt att få ned smittspridningen så vi inte hamnar där.
Citera
2021-08-22, 10:28
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Dags att sluta ta djurmedicin snart?

Amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA uppmanar nu folk till att sluta ta hästmedicin för att förebygga eller behandla covid-19, skriver NBC News.
Varningen kommer efter att ett flertal rapporter inkommit om att folk behövt sjukvård efter att de självmedicinerat med Ivermectin, som bland annat används till att förebygga att hästar och andra djur drabbas av parasiter.
"Du är inte en häst. Du är inte en ko. Snälla, sluta nu", skriver FDA på sitt officiella Twitter-konto.
"Dessa djurmediciner är starka, eftersom de är tänkta till stora djur som hästar och kossor, som väger mycket mer än en människa. Så höga doser kan vara mycket giftiga för människor", skriver FDA vidare.
FDA understryker också att ingen form av medicinen Ivermectin har godkänts för att behandla eller förebygga covid-19 hos människor.
Citera
2021-08-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är ju ingen tvekan om att vaccinet hjälper. Det är främst unga som står för ökningen på IVA just nu. Samtidigt läste jag att ingen under 60 som vårdas på IVA har tagit sina två sprutor.

Sedan råder det delade meningar om hur varaktig vaccinationseffekten är. Jag tror vi behöver fylla på vårt skydd, inte minst för att vara på säkra sidan. Sedan finns ju en rädsla för att muterat virus tar sig förbi vaccinationsskyddet. Därför mycket viktigt att få ned smittspridningen så vi inte hamnar där.

Tagit sig förbi har ju redan hänt vad jag har läst..
Citera
2021-08-22, 10:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal

Stämmer inte. Bara drygt 5 miljoner har fått dos 2. Det bor över 10 miljoner människor i Sverige numera. Vad gäller deltaviruset, finns det beräkningar på att cirka 90% behöver vara immuna mot sjukdomen för att flockimmunitet ska kunna uppnås, så det är en bra bit kvar. Vi ligger nu på knappt 50%, men sen finns förstås en del som blivit immuna genom sjukdom, så säg att vi ligger på mellan 60-65%.
Citera
2021-08-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Dags att sluta ta djurmedicin snart?

Amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA uppmanar nu folk till att sluta ta hästmedicin för att förebygga eller behandla covid-19, skriver NBC News.
Varningen kommer efter att ett flertal rapporter inkommit om att folk behövt sjukvård efter att de självmedicinerat med Ivermectin, som bland annat används till att förebygga att hästar och andra djur drabbas av parasiter.
"Du är inte en häst. Du är inte en ko. Snälla, sluta nu", skriver FDA på sitt officiella Twitter-konto.
"Dessa djurmediciner är starka, eftersom de är tänkta till stora djur som hästar och kossor, som väger mycket mer än en människa. Så höga doser kan vara mycket giftiga för människor", skriver FDA vidare.
FDA understryker också att ingen form av medicinen Ivermectin har godkänts för att behandla eller förebygga covid-19 hos människor.

Bättre om du länkar till studien, twitter är inte en bra källa lika så bloggar
Citera
2021-08-22, 10:33
Medlem
Citat:

Man kräver så mycket som det rekomenderas
Citera
2021-08-22, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Tagit sig förbi har ju redan hänt vad jag har läst..

Det händer att vaccinerade blir sjuka. Dels avtar skyddet med tiden eller så klarar kroppen helt enkelt inte av att skapa tillräckligt många antikroppar - detta drabbar främst äldre och är känt när det gäller många typer av vaccin.

Trots detta så var 83,1% av de som hamnade på IVA nu i Augusti ovaccinerade.
Citera
2021-08-22, 10:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jävla bög du måste ju räkna med endast de vuxna.

Småbarn smittar inte.

Roliga argumentationsteknik. Behöver du använda sådana kraftuttryck känns det som du förlorat. "Jävla bög"

Att barn inte smittar är ju direkt löjeväckande

https://skolvarlden.se/bloggar/kornhall/tydliga-siffror-grundskolor-ar-vanligaste-platsen-coronautbrott
Citera
2021-08-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det händer att vaccinerade blir sjuka. Dels avtar skyddet med tiden eller så klarar kroppen helt enkelt inte av att skapa tillräckligt många antikroppar - detta drabbar främst äldre och är känt när det gäller många typer av vaccin.

Trots detta så var 83,1% av de som hamnade på IVA nu i Augusti ovaccinerade.

Ok.. nu hörde det inte riktigt dit i vad jag skrev men ok.
Och antalet? Har dessa 83.1 någon riskfaktor? Hur många har överlevt deltan? Eller är det kört om man ådrar sig deltan som ovaccinerad? Ålder på individerna?
Många faktorer spelar in i hur utfallet blir..
Senast redigerad av Offermod 2021-08-22 kl. 10:42.
Citera
2021-08-22, 10:41
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
I åldersgruppen 60-79 som hamnade på IVA i Augusti så var 76,7% ovaccinerade...

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/

Vad jag kan så så ligger vaccinationstäckningen på runt 90%.

10% av befolkningen (ovaccinerade) står alltså för 76,7% av IVA-beläggningarna.
Tack!
Oj, det var ungefär samma typ av siffror som de från Israel. Problemet här är att personer som Ravatos sannolikt läst, här eller på annan plats, och gått på lögnerna och desinformationen att det är vaccinerade som hamnar på sjukhus. Det är formligen absurt att desinformationen från antivaxxare har den effekten, man behöver bara läsa här på Flashback för att inse bredden av antivaxxare som ägnar sin tid åt desinformation och ryktesspridning, ofta baserat på rena lögnar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Ingen som vågar sig på en gissning varför fler i åldersgrupp 60-80 hamnat på IVA i augusti i år jämfört med augusti ifjol, trots att över 90% i gruppen är fullvaccinerade?

Jag tycker inte det talar till vaccinets fördel, men kom gärna med motargument.
Citera
2021-08-22, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Tack!
Oj, det var ungefär samma typ av siffror som de från Israel. Problemet här är att personer som Ravatos sannolikt läst, här eller på annan plats, och gått på lögnerna och desinformationen att det är vaccinerade som hamnar på sjukhus. Det är formligen absurt att desinformationen från antivaxxare har den effekten, man behöver bara läsa här på Flashback för att inse bredden av antivaxxare som ägnar sin tid åt desinformation och ryktesspridning, ofta baserat på rena lögnar.

Jag tolkar det som han säger att hela gruppen (dvs inte bara de som hamnar på IVA) har 90% vaccintäckning och det stämmer ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in